پیوند ها
مقدمه................................................................................................................. 1
فصل اول (کلیات)
مبحث اول: مفهومشناسی...................................................................................... 5
گفتار اول: مفهوم ایجاب و قبول الکترونیکی ........................................................... 5
گفتار دوم: انعقاد................................................................................................. 6
گفتار سوم: تشریح ایجاب و قبول به طور کلی........................................................ 12
مبحث دوم: پیشینه تقنین درباره تجارت اللکترونیک................................................ 13
فصل دوم ( تشابه- تفاوت- شکل گیری)
مبحث اول : چگونگی شکل گیری ایجاب و قبول الکترونیکی و مقایسه با حقوق سنتی15
گفتار اول : ايجاب متقابل: قبول ايجاب با شروط اضافي يا متفاوت............................ 15
الف: تعریف قبول............................................................................................... 15
ب: ابراز قبول و نحوه آن در قراردادهای الکترونیک............................................... 16
اول- نامه الکترونیک........................................................................................... 16
دوم- وبسایت.................................................................................................. 17
گفتاردوم : قبول و شرایط آن................................................................................ 19
الف- معقول بودن اعلام قبول از طریق نامه الکترونیکی............................................ 19
ب- قبول با رفتار در ارتباطات الکترونیکی............................................................. 19
ج- ماهیت سکوت و نقش آن در معاملات الکترونیک............................................ 20
د- تطابق قبول با ایجاب ..................................................................................... 21
ح- تطابق قبول با ایجاب در ارتباطات الکترونیکی.................................................. 23
ل- عدول از قبول پس از ارسال در ارتباطات الکترونیکی......................................... 26
اول- نامهی الکترونیکی....................................................................................... 26
دوم- وبسایت.................................................................................................. 26
گفتار سوم : طریقه و روش ایجاب و قبول الکترونیکی ............................................ 27
الف- انعقاد قرارداد الکترونیکی............................................................................ 27
اول- اعلام اراده و دعوت به معامله........................................................................ 27
دوم- شیوه اعلام اراده ........................................................................................ 30
1- نامه الکترونیکی............................................................................................. 31
2-پایگاه اینترنتی(تارنما)..................................................................................... 31
3- سامانه پیام خودکار........................................................................................ 33
3-1- ماهیت حقوقی انعقاد قرارداد از طریق سامانه پیام خودکار............................... 34
3-2- انتساب قرارداد سامانه خودکار به مالک آن................................................... 37
4- قرارداد مبتنی بر کلیک................................................................................... 38
5- قرارداد با امکان دریافت شروط قراردادی.......................................................... 39
6- قرارداد با بازکردن بسته ................................................................................. 41
گفتار چهارم : ابعاد شکلی و شرایط مربوط به انعقاد قرارداد در حوزه ی تجارت الکترونیکی 42
الف- تفاوتهای حقوقی قراردادهای سنتی با قراردادهای الکترونیکی....................... 42
اول- مباحث مربوط به ایجاب و قبول در قوانین سنتی.............................................. 43
1- قصد ایجاد آثار حقوقی.................................................................................. 43
2- اهلیت انعقاد قرارداد....................................................................................... 43
ب- ایجاب........................................................................................................ 44
مبحث دوم : چگونگی تغییر مکانی و زمانی در ایجاب و قبول الکترونیکی ................. 44
گفتار اول : زمان تحقق ایجاب و قبول الکترونیکی.................................................. 44
الف- زمان اعتبار ایجاب و قبول الکترونیکی........................................................... 45
ب- مبانی و تئوریهای تشخیص زمان اعتبار قبول..................................................... 45
اول- تحدید اقسام قراردادهای الکترونیکی............................................................. 45
دوم- زمان اعتبار قبول در قراردادهای فوری........................................................... 46
سوم- زمان اعتبار قبول در قراردادهای غیرفوری...................................................... 46
چهارم- زمان اعتبار قبول در قراردادهای الکترونیکی فعلی ....................................... 48
پنجم- اعتبار قبول در قرارداد با مصرفکنندگان..................................................... 49
ج-تحلیل ماده 11 دستورالعمل تجارت الکترونیکی اروپا......................................... 50
گفتار دوم : تعيين امكان يا عدم امكان رجوع از ايجاب يا استرداد آن از نظر زمانی...... 51
الف- نامه الکترونیکی......................................................................................... 52
ب- وبسایت................................................................................................... 53
گفتار سوم : اهميت تعيين زمان و مكان انعقاد قرارداد............................................... 55
مبحث سوم : عامل هایی که بر ایجاب و قبول در دنیای الکترونیک تعبیرمی شوند....... 56
گفتار اول : تشکیل قرارداد اتوماتیک ( خودکار- نماینده الکترونیکی) ...................... 56
الف- تشکیل اتوماتیک(خودکار قرارداد)............................................................... 56
ب- شناسایی قراردادهای اتوماتیک...................................................................... 57
ج- چالشهای حقوقی ایجاب و قبول اتوماتیک..................................................... 59
اول- نماینده الکترونیکی به عنوان وسیله................................................................ 61
دوم- نماینده الکترونیکی به عنوان شخص.............................................................. 63
گفتار دوم : دعوت به معامله و تمایز آن با ایجاب.................................................... 64
الف- تحلیل دعوت به معامله در فضای فیزیکی...................................................... 64
ب- دعوت به معامله در فضای الکترونیکی............................................................ 66
اول- ماهیت آگهی و تبلیغات در فضای مجازی...................................................... 67
گفتار سوم : عامل های اعلام ایجاب در ارتباطات الکترونیکی ................................. 71
الف- طرق اعلام ایجاب در ارتباطات الکترونیکی ................................................. 71
اول- نامه الکترونیکی.......................................................................................... 72
دوم- وبسایت.................................................................................................. 73
1- اصول ایجاب به مخاطب(افرار معین یا عموم) در ارتباطات الکترونیکی.................. 74
سوم- نامه الکترونیکی به اعتبار تعداد مخاطب......................................................... 75
مبحث چهارم : چالشهایی ایجاب و قبول در دنیای الکترونیک در نظام حقوقی............ 77
گفتار اول : مسائل و ابهامات موجود در قرارداد های الکترونیکی............................... 77
الف- سرعت مبادلات و تأثیر ـن در قصد طرفین ................................................... 77
ب- نامعلوم یا مبهم بودن هویت طرفین ایجاب و قبول............................................. 78
ج- دخالت اشخاصی غیر از طرفین قرارداد در رابطه الکترونیکی............................... 78
د- بسته یا باز بودن سیستم فروش الکترونیکی......................................................... 79
ه- لزوم صراحت و شفافیت در ایجاب و قبول الکترونیکی........................................ 80
گفتار دوم : اشتباه در اعلام اراده به شیوه الکترونیکی .............................................. 80
الف- اشتباه مشمول قواعد عام.............................................................................. 80
ب- اشتباه در محیط الکترونیکی........................................................................... 83
گقتار سوم : چالش های قبول و اعلام آن در عقود الکترونیکی ................................ 85
الف- دریافت قبول متعدد از طریق نامه الکترونیکی................................................. 85
ب- اعلام قبول از طریق نامه الکترونیکی و عدم وصول آن....................................... 86
ج- اعلام قبول از طریق نامه الکترونیکی و تأخیر در وصول آن................................. 86
د- اعلام قبول از طریق نامه الکترونیکی و وصول ناقص یا خالی آن........................... 86
ه- مفهوم نبودن قبول دریافت................................................................................ 87
و- تحریف پیام در مسیر انتقال ............................................................................. 88
گفتار چهارم- راهکارهایی برای اشتباهات و چالشهای موجود در قراردادهای الکترونیکی 89
الف- ظهور و توسعه فنآوریهای جدید............................................................... 89
ب- اشتباه در قراردادهای الکترونیکی................................................................... 91
ج- خطا در قراردادهای الکترونیکی...................................................................... 91
فصل سوم: (بستر حمایتی از ایجاب و قبول الکترونیک در نظام حقوقی ایران و کنوانسون ها
مبحث اول: قوانین و موادی در حقوق ایران برای حمایت تجارت الکترونیک وجود دارد 94
گفتار اول : مشروعیت معاملات الکترونیکی ........................................................... 94
الف- قاعده آزادی قراردادها................................................................................ 94
ب- قاعده تراضی............................................................................................... 95
ج- قاعده لزوم................................................................................................... 96
د- قاعده صحت................................................................................................. 96
گفتار دوم : شروط حاکم بر قرارداد های الکترونیکی.............................................. 99
الف- ضوابط کلی حاکم بر شروط قراردادی........................................................ 100
ب- طرق بیان شروط حاکم بر قراردادهای الکترونیکی.......................................... 101
اول- امکان انجام ایجاب و قبول از طریق داده پیام................................................. 102
دوم- اطلاعات لازم برای نمایش در وبسایتها جهت انعقاد قرارداد....................... 103
مبحث دوم : اهمیت ایجاب و قبول الکترونیکی از نظر نظام حاکم در مقایسه با روش های سنتی 104
گفتار اول : معيار ارسال و وصول ايجاب و قبول الكترونيكي.................................... 104
مبحث سوم: بستر حمایتی در نظام حقوقی کنوانسیون های بین المللی ....................... 105
گفتار اول : اعتبار ايجاب و قبول الكترونيكي......................................................... 105
گفتار دوم : دیدگاه قوانین مختلف در محور ایجاب و قبول الکترونیکی..................... 106
گفتار سوم: تشريفات انعقاد و عقود تشريفاتي الكترونيكي....................................... 108
الف- تشریفات انعقاد الکترونیکی قرارداد............................................................. 108
مبحث چهارم: ضمانت اجرای پذیرش و عدم تخلف و برگشت از ایجاب و قبول الکترونیکی 110
گفتار اول : تعیین قانون قابل اعمال در تجارت الکترونیکی (مرحله ی ثبوتی)............. 110
مبحث پنجم: ترادف و تضاد ایجاب و قبول با قواعد و اصول فقه ای و بین المللی و نظام حقوقی 111
گفتار اول : نظرات فقها در مورد ایجاب و قبول سنتی و مقایسه آن در دنیای الکترونیک 111
نتیجهگیری....................................................................................................... 117
فهرست منابع و مآخذ......................................................................................... 119
مبلغ واقعی 15,000 تومان 50% تخفیف مبلغ قابل پرداخت 7,500 تومان
برچسب های مهم