پیوند ها
چکیده
پژوهش حاضر با عنوان " بررسی رابطه استفاده از تلویزیون با نگرش به حقوق شهروندی " درصدد است تا به بررسی رابطه تلویزیون به عنوان متغیر مستقل با دو شاخص میزان مواجهه ( کل ساعات تماشا ) و نحوه مواجهه با شهروندی به عنوان متغیر وابسته با سه مقوله حقوق مدنی ، حقوق اجتماعی و حقوق سیاسی بپردازد . در این پژوهش از نظریه پرورش ، نظریه استفاده و خشنودی و نظریه کانونی مارشال جهت چارچوب نظری استفاده شده است .
روش تحقیق در این پژوهش پیمایش و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه می باشد . جمعیت آماری سرپرست یا همسر سرپرست در خانوارهای عادی ساکن مناطق 1 ، 13 و 22 شهرتهران و در محدوده سنی 64-20 سال می باشند . نمونه گیری به روش خوشه ای چند مرحله ای انجام یافته و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 400 نفر تعیین شده است .
جهت آزمون فرضیات ، آزمون T ،F وr پیرسونو همچنین تحلیل رگرسیون و تحلیل مسیر مورد استفاده قرار گرفته است .
یافته های پژوهش بر حسب محاسبه ضریب همبستگی پیرسون مبین عدم وجود رابطه معنادار استفاده از تلویزیون با نگرش به حقوق شهروندی می باشد .
متغیرهای میزان مواجهه ، نحوه مواجهه ،اعتبار رسانه ، جنس ، سن ، تعداد افراد خانوار ، وضعیت تأهل ، پایگاه اقتصادی – اجتماعی و قومیت با نگرش به حقوق شهروندی رابطه معناداری نداشتند . ولی متغیرهای انگیزه تماشا و انتخاب آگاهانه برنامه های تلویزیون با نگرش به حقوق شهروندی رابطه معناداری داشتند.
کلید واژه : حقوق شهروندی ، میزان مواجهه ، نحوه مواجهه ، انگیزه تماشا ، انتخاب آگاهانه
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول : کلیات
1-1. مقدمه.........................................................................................................................................................2
1-2. بیان مسآله تحقیق......................................................................................................................................6
1-3. اهمیت و ضرورت تحقیق........................................................................................................................111-4. اهداف تحقیق.......................................................................................................................................15
1-5. سؤالات تحقیق.......................................................................................................................................16
فصل دوم : ادبیات تحقیق
1-2. مقدمه.......................................................................................................................................................18
2-2.تحقیقات داخلی........................................................................................................................................18
2-2-1. شهروندی.............................................................................................................................................18
2-3.تحقیقات خارجی.....................................................................................................................................27
2-3-1. شهروندی...........................................................................................................................................27
2-3-2. نقش و تأثیر رسانه تلویزیون...............................................................................................................30
2-4. نتیجه گیری از مروری بر ادبیات تحقیق.................................................................................................33
2-5. مفهوم نگرش........................................................................................................................................34
2-5-1. تعریف نگرش...................................................................................................................................34
2-5-2. ساخت نگرش..................................................................................................................................35
2-5-3. تئوری فیش باین و آیزن..................................................................................................................37
2-6. مفهوم شهروند و شهروندی...................................................................................................................38
2-6-1. تعریف شهروند و شهروندی...............................................................................................................38
2-6-2.حقوق شهروندی..................................................................................................................................41
2-7. طرح نظری تحقیق.................................................................................................................................43
2-7-1. خطوط تحلیل در نظریه اجتماعی شهروندی تلویحی...........................................................................46
2-7-1-1. شهروندی در نظریه اجتماعی جامعه مدنی /انقلابی مارکس............................................................47
2-7-1-2. شهروندی در نظریه مدرنیته ماکس وبر..........................................................................................47
2-7-1-3. شهروندی در نظریه عضویت اجتماعی شهری دورکیم...................................................................47
2-7-1-4. شهروندی در نظریه اجتماع گزلشافتی تونیس.................................................................................48
2-7-1-5. شهروندی در نظریه توسعه مدرنیته پارسونز...................................................................................49
2-7-1-6. خطوط تحلیل در نظریه اجتماعی شهروندی کانونی مارشال.........................................................51
2-7-1-7. خطوط تحلیل در نظریه اجتماعی شهروندی فراگیر ترنر................................................................52
2-7-1-8. نظریه حوزه عمومی /حوزه خصوصی هابرماس...........................................................................54
2-7-1-9. تلفیق و ترکیب نظریه های اجتماعی شهروندی..............................................................................60
2-8. چارچوب نظری....................................................................................................................................60
2-8-1. نظریه اجتماعی شهروندی کانونی مارشال..........................................................................................60
2-8-1-1. تعریف شهروندی...........................................................................................................................62
2-8-1-2. گسترش تاریخی شهروندی.............................................................................................................62
2-8-1-3. ابعاد سه گانه شهروندی.................................................................................................................63
2-9 نظریه پرورش..........................................................................................................................................67
2-9-1. روش تحقیق در نظریه پرورش.............................................................................................................69
2-9-2. انتقادات به نظریه پرورش....................................................................................................................71
2-10. رویکرد استفاده و رضامندی..................................................................................................................75
2-10-1. مخاطب شناسی................................................................................................................................78
2-11. نتیجه گیری............................................................................................................................................80
مدل تحلیلی تحقیق........................................................................................................................................83
فرضیات تحقیق..............................................................................................................................................84
فصل سوم : روش شناسی
3-1. واحد تحلیل.......................................................................................................................................86
3-2. معرفی جمعیت مورد مطالعه................................................................................................................86
3-3. ابزار جمع آوری داده ها.....................................................................................................................87
3-4 تعریف مفاهیم......................................................................................................................................89
3-4-1. تعاریف نظری مفاهیم........................................................................................................................89
3-4-1-1. متغیرهای مستقل............................................................................................................................89
3-4-1-2 متغیر وابسته....................................................................................................................................91
3-4-1-3. متغیر واسط...................................................................................................................................92
3-4-2. تعاریف عملیاتی مفاهیم....................................................................................................................98
3-4-2-1. متغیر مستقل :استفاده از تلویزیون..................................................................................................98
3-4-2-2. متغیر وابسته.................................................................................................................................99
3-4-2-3. متغیر واسط...................................................................................................................................101
3-2-2-4. متغیرهای زمینه ای........................................................................................................................102
3-5. شیوه اجرا.............................................................................................................................................103
3-6. تکنیک های آماری و استخراج داده ها.................................................................................................103
3-7. جمعیت آماری و نمونه.......................................................................................................................104
3-7-1. جمعیت آماری................................................................................................................................104
3-7-2. نمونه گیری....................................................................................................................................104
3-7-3. مراحل نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای.................................................................................107
3-7-4. حجم نمونه....................................................................................................................................107
3-8. اعتبار و پایایی....................................................................................................................................109
3-8-1. اعتبار ............................................................................................................................................110
3-8-2. پایایی............................................................................................................................................110
فصل چهارم:یافته های تحقیق
4-1. مقدمه.................................................................................................................................................113
4-2. یافته های توصیفی..............................................................................................................................113
4-3. بررسی ویژگیهای جمعیت شناختی ....................................................................................................113
4-4. متغیرهای مستقل..................................................................................................................................125
4-4-1.میزان مواجهه ..................................................................................................................................125
4-4-2.محتوای مواجهه.............................................................................................................................129
4-5.متغیرهای واسط..................................................................................................................................133
4-5-1.انتخابگری.......................................................................................................................................133
4-5-2.انگیزه تماشا.....................................................................................................................................134
4-5-3.اعتبار رسانه......................................................................................................................................136
4-6. بررسی فرضیات تحقیق.........................................................................................................................149
4-7.تحلیل رگرسیون.....................................................................................................................................161
4-8. تحلیل مسیر..........................................................................................................................................165
فصل پنجم :نتیجه گیری
5-1. مقدمه.....................................................................................................................................................171
5-2 . مروری بر یافته های تحقیق...................................................................................................................171
5-3. نتیجه گیری...........................................................................................................................................182
5-4. پیشنهادات...........................................................................................................................................185
5-5. محدودیت های تحقیق.........................................................................................................................185
فهرست منابع فارسی..................................................................................................................................187
فهرست منابع انگلیسی....................................................................................................................................191
فهرست جداول
جدول 3-1. تعریف عملیاتی استفاده از تلویزیون........................................................................................98
جدول3-2. تعریف عملیاتی نگرش به حقوق شهروندی (بُعد احساسی)......................................................99
جدول3-3. تعریف عملیاتی نگرش به حقوق شهروندی ( بُعد عملی).........................................................100
جدو ل 3-4. تعریف عملیاتی متغیر واسط...................................................................................................101
جدول 3-5. تعریف عملیاتی متغیرهای زمینه ای..........................................................................................102
جدول 3-6. نمونه گیری از مناطق 22 گانه تهران.........................................................................................105
جدول 3-7. میزان آلفای متغیرها..................................................................................................................111
جدول 4-1. توزیع نسبی جمعیت برحسب جنسیت پاسخگو........................................................................114
جدول4-2. توزیع نسبی جمعیت برحسب سن پاسخگو................................................................................115
جدول4-3. توزیع نسبی جمعیت برحسب وضعیت تأهل پاسخگو..............................................................116
جدول4-4. توزیع نسبی جمعیت بر حسب قومیت پاسخگو.........................................................................117
جدول4-5. توزیع نسبی جمعیت مورد بررسی برحسب سمت پاسخگو........................................................118
جدول4-6. توزیع نسبی جمعیت برحسب مناطق مورد بررسی .....................................................................118
جدول4-7. توزیع نسبی جمعیت برحسب وضعیت فعالیت پاسخگو.............................................................120
جدول4-8. توزیع نسبی جمعیت برحسب شغل پاسخگو...............................................................................121
جدول4-9. توزیع نسبی جمعیت برحسب میزان تقریبی درآمدماهانه...............................................................122
جدول4-10. توزیع نسبی جمعیت بر حسب واحد مسکونی............................................................................123
جدول4-11. توزیع نسبی جمعیت برحسب وضعیت رفت و آمد پاسخگو......................................................123
جدول4-12. توزیع نسبی پاسخگویان برحسب مدت اقامت در تهران.............................................................124
جدول4-13. توزیع نسبی جمعیت بر حسب تماشای تلویزیون........................................................................125
جدول4-14. توزیع نسبی جمعیت برحسب میزان تماشای تلویزیون................................................................126
جدول4-15. توزیع نسبی جمعیت برحسب تماشای تلویزیون در طول هفته...................................................126
جدول4-16. توزیع نسبی جمعیت برحسب تماشای تلویزیون در شب و روز گذشته.....................................127
جدول4-17. توزیع نسبی جمعیت برحسب تماشای تلویزیون در روز غیر تعطیل..........................................127
جدول4-18.توزیع نسبی جمعیت برحسب تماشای تلویزیون در روز تعطیل.................................................128
جدول4-19. توزیع نسبی جمعیت برحسب اولویت در تماشای شبکه ها......................................................129
جدول4-20.توزیع نسبی جمعیت برحسب تماشای انواع برنامه های آموزشی...............................................130
جدول4-21توزیع نسبی جمعیت برحسب محتوای مواجهه..............................................................................131
جدول4-22.توزیع نسبی روش انتخاب برنامه ها..........................................................................................133
جدول4-23.توزیع نسبی انگیزه تماشا..........................................................................................................134
جدول4-24 توزیع نسبی جمعیت برحسبمنبع کسب اخبار داخلی................................................................137
جدول4-25. توزیع نسبی جمعیت برحسب منبع کسب اخبار خارجی..........................................................137
جدول4-26. توزیع نسبی پاسخگویان بر حسب اعتبار دادن به تلویزیون در کسب اخبار داخلی...................138
جدول 4-27. توزیع نسبی جمعیت برحسب اعتبار دادن به تلویزیون در کسب اخبار خارجی......................139
جدول4-28. توزیع نسبی طیف گویه های شاخص حقوق شهروندی............................................................140
جدول 4-29. میزان توجه صداو سیما به شاخص های شهروندی.................................................................142
جدول4-30. توزیع نسبی نگرش به حقوق شهروندی در بعد احساسی........................................................144
جدول 4-31. توزیع نسبی نگرش به حقوق شهروندی در بعد عملی............................................................145
جدول شماره 4-32. توزیع نسبی پاسخگویان بر حسب نگرش به حقوق شهروندی......................................146
جدول 4-33. توزیع نسبی پاسخگویان بر حسب نگرش به حقوق سیاسی....................................................146
جدول 4-34. توزیع نسبی پاسخگویان بر حسب نگرش به حقوق اجتماعی.................................................147
جدول 4-35. توزیع نسبی پاسخگویان بر حسب نگرش به حقوق مدنی.......................................................148
جدول 4-36. ضریب همبستگی فرضیه 1 .....................................................................................................150
جدول 4-37. ضریب همبستگی فرضیه 1 به تفکیک شاخص های شهروندی ( حقوق اجتماعی )..................151
جدول 4-38. ضریب همبستگی فرضیه 1 به تفکیک شاخص های شهروندی ( حقوق مدنی )........................152
جدول 4-39. ضریب همبستگی فرضیه 1 به تفکیک شاخص های شهروندی ( حقوق سیاسی )......................152
جدول 4-40. ضریب همبستگی جنس با حقوق شهروندی ..........................................................................153
جدول 4-41. ضریب همبستگی سن با حقوق شهروندی................................................................................154
جدول 4-42. ضریب همبستگی فرضیه 2 به تفکیک تعداداعضای خانواده.....................................................155
جدول 4-43. ضریب همبستگی درآمد با حقوق شهروندی..........................................................................155
جدول 4-44. ضریب همبستگی مدت اقامت در تهران با حقوق شهروندی .................................................156
جدول 4-45. ضریب همبستگی وضعیت تأهل با حقوق شهروندی...............................................................157
جدول 4-46. ضریب همبستگی قومیت با حقوق شهروندی.........................................................................158
جدول 4-47. ضریب همبستگی فعالیت پاسخگو با حقوق شهروندی...........................................................159
جدول 4-48. ضریب همبستگی شغل با حقوق شهروندی...................................................................160
جدول 4-49 مدل رگرسیون چند متغیره.......................................................................................................162
جدول 4-50. عناصر متغیرهای درون معادله برای پیش بینی نگرش به حقوق شهروندی................................163
جدول4-51.روابط معنادار در دیاگرام............................................................................................................169
پیوست
نمونه پرسشنامه...........................................................................................................................................197
مبلغ واقعی 15,000 تومان 50% تخفیف مبلغ قابل پرداخت 7,500 تومان
برچسب های مهم