پیوند ها
هوش هيجاني و مولفه هاي آن از نگاه قرآن و روايات
توجه داشته باشید: درصورتی که شما صاحب اثر این فایل می باشید یا به هر دلیلی نسبت به فایل تحقیقاتی مذکور در این پست مالکیت معنوی دارید و درخواست حذف آن را دارید، در واتس آپ به شماره 09100636002 پیام دهید تا ظرف 24 ساعت نسبت به حذف فایل از روی سایت دانشجوسرا اقدام شود. در صورت تمایل و درخواست، دو مقاله به صورت رایگان (به نام پژوهشگر و دانشجو) در مجلات علمی معتبر پذیرش شده و چاپ می گردد. ((حفظ حقوق معنوی صاحب اثر در اولویت فعالیت سایت دانشجوسرا می باشد))
چكيده
ابزار عقل برای اندیشیدن به شیوه منطقی و هوش برای اندیشیدن به شکل انتزاعی ،از مواهب خدادای است . مکاتب مختلف بشری از شناخت و تبیین همه جانبه در مورد انسان ناتوان بوده اند . اما دین اسلام به انسان به عنوان موجودی چند بعدی و دارای کارکردهای اخلاقی، توجه ویژه ای دارد. اسلام برای مدیریت رفتار انسانی، مومنان را به خودآگاهی، خودسازی و تهذیب و شناخت فضیلت ها و زیبایی ها ی اخلاقی تشویق می کند که مقدمه ای برای خداشناسی است. این کنترل رفتارهای درونی و بیرونی ،همان مدیریت هوش هیجانی است. هوش هیجانی یکی از مسائلی است که مدتی است بشر امروزی به آن توجه کرده ،ولی اسلام از قرن ها پیش به زندگی بشر در ابعاد مختلف نگریسته است . قرآن کریم، نهج البلاغه ،احادیث و روایات به عنوان مهم ترین منابع علمی –اخلاقی و تربیتی اسلام، در کنار دیگر امور زندگی، قابلیت ها و کارکرد هوش هیجانی را برای انسان ها به ویژه مؤمنان یادآور شده اند تا از طریق مدیریت عواطف و هیجانات در فعالیت های روزمره و رفتارهای انسانی –به خصوص در تعامل با انسان ها – به هدف غایی خلقت خود نزدیک شوند .
در دنیای کنونی که تکنولوژی به سرعت در حال پیشرفت است و هر لحظه بر اطلاعات انسان ها افزوده می شود، این دانش افزایی در پاره ای از موارد باعث تنیدگی هایی در زندگی بشر می گردد. نمی توان به طور کلی از این تنیدگی ها دور شد و باید راه های مقابله با آن ها را آموخت. باید کودکان را در برابر مشکلات و مسایل روانی واکسینه نماییم. در نتیجه آن ها می آموزند که در دنیای پیشرفته کنونی، چگونه زندگی نمایند تا از آسیب کمتری برخوردار باشند.
كليد واژهها: هوش، هيجان، عقل،مؤلفه ها
فهرست مطالب
عنوان صفحه
1-1-4-اهداف و کاربردهای تحقیق.. 8
1-2-3- هوش هيجاني در اصطلاح. 11
1-2-6- رابطه بحث مهارت هاي زندگي و هوش هيجاني.. 15
1-2-7- هوش هيجاني و اهميت آن در زندگي بهتر. 17
1-2-8-نگاهی تاریخی به کاربرد واژه هوش هیجانی.. 22
فصل سوم:هوش هیجانی از نگاه اندیشمندان. 25
1-3-1-هوش هیجانی از نگاه اندیشمندان. 26
بخش دوم:مؤلفه های هوش هیجانی از نگاه قرآن و حدیث و راه های افزایش آن.. 29
2-1-فصل اول: مؤلفه های هوش هيجاني از نگاه قرآن و روايات.. 30
2-1-1-1-1- تعریف خودآگاهی.. 30
2-1-1-1-2- خودآگاهی در قرآن و روایات 31
2-1-1-1-3- محورهای خودآگاهی.. 33
2-1-1-1-3-5- زیبایی شناسی.. 34
2-1-1-2- قاطعیت«ابراز وجود». 35
2-1-1-2-2- قاطعیت در قرآن و روایات.. 36
2-1-1-2-3- اهمیت مهارت ابراز وجود. 37
2-1-1-2-4- محدوده شدت عمل و قاطعیت.. 38
2-1-1-2-4-1- حفظ اصول و ارزش ها38
2-1-1-2-4-2- مقابله با دشمنان. 39
2-1-1-2-4-3- برخورد با توطئه گران منافق.. 39
2-1-1-2-4-4- اجرای حدود الهی.. 39
2-1-1-3-1- تعریف اعتماد به نفس... 41
2-1-1-3-2- اعتماد به نفس در قرآن و روایات.. 41
-3-3-1-1-2مولفه های اعتماد به نفس... 44
-1-3-3-1-1-2اطاعت و بندگی خدا44
2-3-3-1-1-2-کرامت انسانی واحساس ارزشمندی.. 44
-3-3-3-1-1-2بی نیازی از دیگران. 45
-4-3-3-1-1-2تغافل و چشم پوشی.. 45
-7-3-3-1-1-2مسئولیت پذیری.. 46
-8-3-3-1-1-2روحیه ی مقاومت و شکست ناپذیری.. 46
-1-4-1-1-2تعریف خود شکوفایی.. 46
-2-4-1-1-2خودشکوفایی در قرآن و روایات.. 47
2-5-1-1-2-استقلال در قرآن و روایات.. 50
3-5-1-1-2-راهکارهای به دست آوردن استقلال شخصیتی.. 51
3-5-1-1-2-حفظ آرامش و درونی کردن آن. 51
4-3-5-1-1-2-بینش صحیح به دنیا51
5-3-5-1-1-2-توجه به آرامش های موقتی.. 51
2-1-2-1-2-همدلی در قرآن و روایات.. 54
-1-3-1-2-1-2پیوند دهنده مردم. 55
4-3-3-1-2-1-2-پایان دادن به مشکلات زندگی.. 55
4-1-2-1-2-مهارت های همدلی در سیره ی رضوی.. 55
2-2-1-2 -مسئولیت پذیری اجتماعی.. 56
1-2-2-1-2-تعریف مسئولیت پذیری اجتماعی.. 56
2-2-2-1-2- مسئولیت پذیری اجتماعی در قرآن و روایات.. 56
3-2-2-1-2-مؤلفه های مسئولیت پذیری.. 57
1-3-2-2-1-2-توجه به اصلاح رفتار. 57
3-3-2-2-1-2-خاموشی آتش دشمنی و کینه. 57
4-3-2-2-1-2-حسن معاشرت و ارتباط موثر با مردم. 58
4-2-2-1-2-روش شناسی واکنش در برابر افراد مسئولیت گریز. 58
3-1-3-1-2-حل مسأله در قرآن و روایات .......63
2-1-3-1-4-سه نکته مهم در مورد فرایند مسئله گشایی.. 64
2-1-3-1-5-مراحل رسیدن به حل مسئله. 66
2-1-3-2-1-تعریف انعطاف پذیری.. 67
2-1-3-2-2-انعطاف پذیری در قرآن و روایات.. 69
2-1-4-1-تعریف مدیریت استرس... 70
2-1-4-1-1-مدیریت استرس در قرآن و روایات.. 71
2-1-4-1-2-انواع محرک های تنش زا72
2-1-4-1-2-1-عوامل طبیعی ومافوق قدرت بشری.. 72
2-1-4-1-2-2-عوامل اجتماعی.. 73
2-1-4-1-2-3-عوامل فردی یا درونی.. 73
2-1-4-1-3-شخصیت های مستعد استرس... 74
2-1-4-1-4-شخصیت های مقاوم در برابر استرس... 74
2-1-4-1-5-مهم ترین عوامل ایجاد کننده استرس... 75
2-1-4-1-6-1- روش های شناختی.. 77
2-1-4-1-6-2- روش های عاطفی – معنوی.. 77
2-1-4-1-6-3- روش های رفتاری.. 77
2-1-5-1-2- شادکامی در قرآن و روایات 78
2-1-5-1-3-عوامل شادی و نشاط در زندگی.. 81
2-1-5-1-3-1-داشتن جهان بینی صحیح. 81
2-1-5-1-3-2-استفاده از امور شادی آفرین.. 81
2-1-5-1-4-رابطه هوش هيجاني با شادکامي.. 82
2-1-5-2-1- تعریف خوش بینی.. 83
2-1-5-2-2-خوش بینی در قرآن و روایات.. 84
2-1-5-2-3-آثار خوش بینى به دیگران. 85
2-1-5-2-4-اهمیت مثبت اندیشی.. 85
2-1-5-2-5-تقسیم بندی خوش بینی.. 86
2-1-5-2-5-2- خوش بینی به خود. 86
2-1-5-2-5-3- خوش بینی به دیگران. 86
2-1-5-2-6-مؤلفه های خوش بینی در منابع اسلامی.. 87
2-1-5-2-6-1-توجه به جنبه های مثبت زندگی.. 87
2-1-5-2-6-2-تفسیر مثبت رویدادها و مؤلفه. 87
2-1-5-2-6-3-انتظار مثبت نسبت به آینده. 87
فصل دوم:راه های افزایش هوش هیجانی.. 89
2-2-راه های افزایش هوش هیجانی.. 90
2-2-1-تعامل والدین با کودک.. 90
2-2-3-نحوه ي رفتار والدين با فرزندان. 91
2-2-4-ایجاد محیط امن عاطفی.. 92
2-2-5-آموزش مهارت هاي اجتماعي.. 92
فهرست منابع و مأخذ.............................95
توجه داشته باشید: درصورتی که شما صاحب اثر این فایل می باشید یا به هر دلیلی نسبت به فایل تحقیقاتی مذکور در این پست مالکیت معنوی دارید و درخواست حذف آن را دارید، در واتس آپ به شماره 09100636002 پیام دهید تا ظرف 24 ساعت نسبت به حذف فایل از روی سایت دانشجوسرا اقدام شود. در صورت تمایل و درخواست، دو مقاله به صورت رایگان (به نام پژوهشگر و دانشجو) در مجلات علمی معتبر پذیرش شده و چاپ می گردد. ((حفظ حقوق معنوی صاحب اثر در اولویت فعالیت سایت دانشجوسرا می باشد))
مبلغ واقعی 18,000 تومان 50% تخفیف مبلغ قابل پرداخت 9,000 تومان
برچسب های مهم