پیوند ها
بررسي و مقايسه مهارتهاي حرفه اي معلماندروس علوم پایه و علوم انسانی دوره راهنمایی شهرستان بهشهر به منظور ارائه روشهاي ارتقاءكيفي این مهارت ها
.
توجه داشته باشید: درصورتی که شما صاحب اثر این فایل می باشید یا به هر دلیلی نسبت به فایل تحقیقاتی مذکور در این پست مالکیت معنوی دارید و درخواست حذف آن را دارید، در واتس آپ به شماره 09100636002 پیام دهید تا ظرف 24 ساعت نسبت به حذف فایل از روی سایت دانشجوسرا اقدام شود. در صورت تمایل و درخواست، دو مقاله به صورت رایگان (به نام پژوهشگر و دانشجو) در مجلات علمی معتبر پذیرش شده و چاپ می گردد. ((حفظ حقوق معنوی صاحب اثر در اولویت فعالیت سایت دانشجوسرا می باشد))
چکیده
هدف اینپژوهش بررسي و مقايسه مهارتهاي حرفه اي معلمان دروس علوم پایه و علوم انسانی در دوره راهنمایی است. روش انجام پژوهش زمینه ای است و جامعه آماری پژوهش کلیه معلمان (زن و مرد) دوره راهنمایی شهرستان بهشهر تعداد 255 نفر می باشدکه با استفاده از جدول مورگان تعداد نمونه معلمان دروس علوم پایه50 نفر و معلمان دروس علوم انسانی100 نفر و در مجموع 150 نفر بصورت تصادفی ساده با تقسیم به نسبت حجم جامعه انتخاب شدند و ابزار گردآوری اطلاعات آزمون محقق ساخته (خودسنجی و نظر مشاهده گر) که حاوی 25 سئوال با مقیاس لیکرت بوده که روایی آن توسط استادان محترم راهنما و مشاور و صاحب نظران دانشگاه مورد تایید و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ (80/0) مورد تایید قرار گرفت که داده های تحقیق بصورت آمار توصیفی (جداول فراوانی، درصد و نمودار) و آمار استنباطی (آزمون خی دو) به کمک نرم افزار spss انجام شده است که عمده ترین یافته های تحقیق این است بطور کلی توزیع فراوانی دیدگاه معلمان علوم پایه و علوم انسانی در رابطه با میزان آگاهی از مهارتهای حرفه ای یکسان نیست و بین این دو توزیع تفاوت معنادار وجود دارد. با توجه به بزرگتر بودن مقدار2cمحاسبه شده(44/12) که بیانگر آن است میزان آگاهی معلمان از مهارتهای حرفه ای در دروس علوم پایه و علوم انسانی متفاوت است. بعبارت دیگر با توجه به جدول توصیفی داده ها و از نظرمشاهده گر میزان آگاهی معلمان از مهارتهای حرفه ای در گروه علوم پایه در وضعیت بهتری نسبت به گروه علوم انسانی می باشد و عمده ترین پیشنهاد نیز با توجه به یافته های تحقیق مبنی بر ضرورت توجه به معلمان و چگونگی ارتقای دانش ومهارتهای آنان از طریق برگزاری کارگاههای آموزشی، آموزش ضمن خدمت (حضوری و غیر حضوری)، ایجاد دفتر ارزشیابی مهارتهای حرفه ای معلمان و تقویت این باور که معلمی امری فنی و تخصصی است و آشنا نمودن معلمان با پژوهش حین عمل و ارتقای مهارتهای آنان بر اساس برنامه مدون و بر اساس استانداردهای تدوین شده بین المللی صورت گیرد.
کلمات کلیدی: مهارتهای حرفه ای معلمان، علوم پایه و انسانی، مدارس راهنمایی
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده..................................................................................................................................... 1
فصل اول: طرح تحقیق
مقدمه....................................................................................................................................... 3
بیان مساله تحقیق...................................................................................................................... 5
اهداف تحقیق........................................................................................................................... 6
سوالات تحقیق......................................................................................................................... 7
اهمیت و ضرورت موضوع تحقیق.............................................................................................. 7
روش پژوهش- جامعه و نمونهآماری- روش و ابزار - روش آماری و تجزیه و تحلیل دادهها......... 8
محدودیتهای موضوع تحقیق....................................................................................................... 9
تعریف واژهها و اصطلاحات...................................................................................................... 10
تعاریف نظری.......................................................................................................................... 10
تعاریف عملیاتی....................................................................................................................... 11
فصل دوم: ادبیات و پیشینه موضوع تحقیق
مقدمه....................................................................................................................................... 14
اهمیت و جایگاه معلم در آموزش و پرورش............................................................................... 15
خصوصیات و صفات معلم........................................................................................................ 19
مهارتهای حرفهای معلمان.......................................................................................................... 23
مهارتهای معلم در تدریس......................................................................................................... 25
حیطههای مهارتی کار معلم........................................................................................................ 34
صلاحیت حرفهای معلم............................................................................................................. 35
صلاحیت معلمی و نظام تربیتی.................................................................................................. 42
انواع صلاحیتهای معلمان........................................................................................................... 43
تربیت معلم و آموزشهای ضمن خدمت....................................................................................... 44
نقش معلم در فرایند یاددهی – یادگیری..................................................................................... 45
عوامل موثر در تدریس.............................................................................................................. 45
نقش معلمان در تدریس............................................................................................................ 46
ویژگیهای شاگردان و تاثیر آن در فرایند تدریس.......................................................................... 50
تاثیر برنامه و ساخت نظام آموزشی در فرایند تدریس................................................................... 51
تاثیر فضا و تجهیزات آموزشی در فرایند تدریس......................................................................... 52
آموزش و پرورش دوره راهنمایی............................................................................................... 52
اهمیت دوره راهنمایی............................................................................................................... 53
ویژگیهای دانشآموزان دوره راهنمایی......................................................................................... 53
اهداف دوره راهنمایی................................................................................................................ 55
روشهای آموزش و پرورش دوره راهنمایی.................................................................................. 55
راهبردهای تدریس از دیدگاه مکاتب مختلف............................................................................... 56
انواع روشهای نوین تدریس....................................................................................................... 58
انواع الگوهای تدریس............................................................................................................... 64
روشهای تدریس در فرایند یاددهی- یادگیری.............................................................................. 68
ویژگیهای روشهای جدید تدریس............................................................................................... 69
گسترهی آموزش و پرورش نوین................................................................................................ 70
آموزش و پرورش و توسعه....................................................................................................... 72
تربیت معلم حرفهای و توسعه.................................................................................................... 75
نتیجهگیری................................................................................................................................ 76
پیشینه تحقیق............................................................................................................................ 77
فصل سوم: روش تحقیق
مقدمه....................................................................................................................................... 80
روش تحقیق............................................................................................................................ 80
جامعه آماری............................................................................................................................ 80
نمونه و روش نمونهگیری........................................................................................................... 81
روش و ابزار گردآوری داده ها.................................................................................................. 81
روایی و پایایی......................................................................................................................... 82
روشهای آماری و تجزیه و تحلیل دادهها..................................................................................... 83
فصل چهارم: یافته های تحقیق و تجزیه و تحلیل آنها
مقدمه....................................................................................................................................... 85
سؤالات ویژه تحقیق و تجزیه و تحلیل آنها................................................................................. 86
فصل پنجم: خلاصه، نتیجهگیری و پیشنهادهای تحقیق
مقدمه....................................................................................................................................... 97
خلاصه تحقیق.......................................................................................................................... 97
نتیجهگیری................................................................................................................................ 98
پیشنهادهای مبتنی بر یافتههای تحقیق.......................................................................................... 100
فهرست منابع........................................................................................................................... 104
پیوستها: پیوست 1؛ داده های خام............................................................................................... 108
پیوست 2 : نمونه پرسشنامه و چکیده انگلیسی............................................................................. 116
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول شماره (3-1) جامعه آماری معلمان دروس علوم پایه و علوم انسانی به تفکیک جنسیت................................ 80
جدول شماره (3-2) نمونه آماری معلمان دروس علوم پایه وعلوم انسانی به تفکیک جنسیت..................................... 81
جدول شماره (3-3) جدول تناظر سئوالات ويژه تحقيق با سئوالات آزمون.................................................................. 82
جدول شماره (4-1) توزیع فراوانی ودرصد سوال ویژه تحقیق1 ازدید معلمان (خودسنجی)....................................... 86
جدول شماره (4-2) نتایج2c میزان آگاهی معلمان علوم پایه و علوم انسانی از مهارتهای حرفه ای از نظر خودسنجی 86
جدول شماره (4-3) توزیع فراوانی ودرصد سوال ویژه تحقیق1 ازدید مشاهده گر....................................................... 87
جدول شماره (4-4) نتایج2c میزان آگاهی معلمان علوم پایه وعلوم انسانی از مهارتهای حرفه ای از نظر مشاهده گر 87
جدول شماره (4-5) توزیع درصد فراوانی سوال ویژه تحقیق2 از نظرخود سنجی....................................................... 88
جدول شماره (4-6) نتایج2c میزان آگاهی معلمان علوم پایه وعلوم انسانی ازروشهای تدریس از نظر خود سنجی... 88
جدول شماره (4-7) توزیع درصد فراوانی سوال ویژه تحقیق2 از نظرمشاهده گر........................................................ 89
جدول شماره (4-8) نتایج2c میزان آگاهی معلمان علوم پایه وعلوم انسانی از روشهای تدریس از نظر مشاهده گر.. 89
جدول شماره (4-9) توزیع درصد فراوانی سوال ویژه تحقیق3ازنظرخود سنجی.......................................................... 90
جدول شماره (4-10) نتایج2c میزان آگاهی معلمان علوم پایه وعلوم انسانی از تکنولوژی آموزشی از نظر خود سنجی 90
جدول شماره (4-11) توزیع درصد فراوانی سوال ویژه تحقیق3 از نظرمشاهده گر...................................................... 91
جدول شماره (4-12) نتایج2c میزان آگاهی معلمان علوم پایه وعلوم انسانی از تکنولوژی آموزشی از نظر مشاهده گر91
جدول شماره (4-13) توزیع درصد فراوانی سوال ویژه تحقیق 4 از نظرخود سنجی.................................................... 92
جدول شماره (4-14) نتایج2c میزان آگاهی معلمان علوم پایه وعلوم انسانی از طراحی آموزشی از نظر خود سنجی... 92
جدول شماره (4-15) توزیع درصد فراوانی سوال ویژه تحقیق 4 از نظرمشاهده گر..................................................... 93
جدول شماره (4-16) نتایج2c میزان آگاهی معلمان علوم پایه و علوم انسانی از طراحی آموزشی از نظر مشاهده گر 93
جدول شماره (4-17) توزیع درصد فراوانی سوال ویژه تحقیق 5 از نظرخود سنجی ومشاهده گر.............................. 94
جدول شماره (4-18) نتایج2c میزان آگاهی معلمان علوم پایه و علوم انسانی از ارزشیابی از نظر خود سنجی........ 94
جدول شماره (4-19) توزیع درصد فراوانی سوال ویژ تحقیق 5 از نظرمشاهده گر...................................................... 95
جدول شماره (4-20) نتایج2c میزان آگاهی معلمان علوم پایه و علوم انسانی از ارزشیابی از نظر مشاهده گر......... 95
فهرست نمودار
عنوان صفحه
نمودار شماره (1) توزیع فراوانی و درصد سوال ویژه تحقیق2 از نظر خود سنجی........................... 88
نمودار شماره (2) توزیع فراوانی و درصد سوال ویژه تحقیق2 از نظر مشاهده گر............................ 89
نمودار شماره (3) توزیع فراوانی و درصد سوال ویژه تحقیق3 از نظر خود سنجی........................... 90
نمودار شماره (4) توزیع فراوانی و درصد سوال ویژه تحقیق3 از نظر مشاهده گر............................ 91
نمودار شماره (5) توزیع فراوانی و درصد سوال ویژه تحقیق4 از نظر خود سنجی........................... 92
نمودار شماره (6) توزیع فراوانی و درصد سوال ویژه تحقیق4 از نظر مشاهده گر............................ 93
نمودار شماره (7) توزیع فراوانی و درصد سوال ویژه تحقیق5 از نظر خود سنجی........................... 94
نمودار شماره (8) توزیع فراوانی و درصد سوال ویژه تحقیق5 از نظر مشاهده گر............................ 95
توجه داشته باشید: درصورتی که شما صاحب اثر این فایل می باشید یا به هر دلیلی نسبت به فایل تحقیقاتی مذکور در این پست مالکیت معنوی دارید و درخواست حذف آن را دارید، در واتس آپ به شماره 09100636002 پیام دهید تا ظرف 24 ساعت نسبت به حذف فایل از روی سایت دانشجوسرا اقدام شود. در صورت تمایل و درخواست، دو مقاله به صورت رایگان (به نام پژوهشگر و دانشجو) در مجلات علمی معتبر پذیرش شده و چاپ می گردد. ((حفظ حقوق معنوی صاحب اثر در اولویت فعالیت سایت دانشجوسرا می باشد))
مبلغ واقعی 18,500 تومان 50% تخفیف مبلغ قابل پرداخت 9,250 تومان
برچسب های مهم