پیوند ها
تجزیه و تحلیل هنر پیکر تراشی هنر اشکانی با نگاهی به اصول هنر هلنی
توجه داشته باشید: درصورتی که شما صاحب اثر این فایل می باشید یا به هر دلیلی نسبت به فایل تحقیقاتی مذکور در این پست مالکیت معنوی دارید و درخواست حذف آن را دارید، در واتس آپ به شماره 09100636002 پیام دهید تا ظرف 24 ساعت نسبت به حذف فایل از روی سایت دانشجوسرا اقدام شود. در صورت تمایل و درخواست، دو مقاله به صورت رایگان (به نام پژوهشگر و دانشجو) در مجلات علمی معتبر پذیرش شده و چاپ می گردد. ((حفظ حقوق معنوی صاحب اثر در اولویت فعالیت سایت دانشجوسرا می باشد))
«فهرست مطالب»
عنوان : |
صفحه : |
چکیده |
|
مقدمه |
1 |
فصل اول : کلیات |
2 |
1 ) بیان مسئله |
3 |
2 ) سابقه و ضرورت انجام تحقیق |
3 |
3 ) فرضیه ها |
3 |
4 ) اهداف بررسی |
4 |
5 ) روش انجام تحقیق |
4 |
فصل دوم : نگاهی به تاریخ و فرهنگ عصر پارتیان (اشکانیان) |
5 |
2 . 1 ) تاریخ و فرهنگ اشکانیان |
6 |
2 . 2 ) چگونگی تشکیل حکومت پارتیان (اشکانیان) |
8 |
2 . 3 ) خواستگاه قوم اشکانیان |
9 |
2 . 4 ) اوضاع سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و تقلای پارتیان (اشکانیان) |
10 |
2. 5 ) دین پارتیان |
12 |
2 . 6 ) انقراض حکومت اشکانیان |
15 |
فصل سوم : هلنیزم و مبانی فکری، فرهنگی و هنری آن |
16 |
3 . 1 ) اسطوره و مذهب |
19 |
3 . 2 ) مکاتب فلسفه |
23 |
3 . 3 ) هنر(پیکرتراشی – سفالگری – نقاشی – معماری) |
28 |
3 . 4 ) دورۀ هندسی و آرکائیک ( ماقبل کلاسیک ) |
28 |
3 . 5 ) کلاسیک پیشین |
33 |
3 . 6 ) کلاسیک پسین |
38 |
3 . 7 ) هلنستیک (عصر هلنی ) |
38 |
فصل چهارم : ویژگیهای زیباشناسی هنر هلنی در پیکرتراشی |
42 |
4 . 1 ) واقعیت گرایی یا طبیعت گرایی |
43 |
4 . 2 ) پرسپکتیو (فضاهای دو بعدی و سه بعدی) |
45 |
4 . 3 ) پلاستیسیته (هنرهای تجسمی) |
47 |
4 . 4 ) ایستایی متعادل |
48 |
4. 5 ) تصویر سوارکار اسب |
53 |
4 . 6 ) مدل مو و ترکیب چهره |
53 |
4 . 7 ) تجسم خدایان در صورت انسانی |
55 |
4 . 8 ) برهنگی |
56 |
فصل پنجم : نفوذ و تأثیر نقشمایه های هلنی در پیکرتراشی اشکانی |
58 |
5 . 1 ) نقشمایه های اساطیری |
59 |
5 . 1 . 1 ) شخصیتهای اسطوره ای |
61 |
5 . 1 . 1 . 1 ) آفرودیته |
61 |
5 . 1 . 1 . 2 ) مدوسا |
63 |
5 . 1 . 1 . 3 ) هراکلس |
64 |
5 . 1 . 1 . 4 ) پان |
66 |
5 . 1 . 1 . 5 ) اروس |
67 |
5 . 1 . 1 . 6 ) آرتمیس |
67 |
5 . 1 . 2 ) نمادها |
68 |
5 . 1 . 2 . 1 ) پرتو (شعاع) نور پیرامون سرِ بندگان یا شخصیتهای اسطوره ای |
69 |
5 . 1 . 2 . 2 ) لنگر |
69 |
5 . 2 ) نقشمایه های غیراساطیری |
69 |
5 . 2 . 1 ) زوج های اروتیک |
70 |
5 . 2 . 2 ) لباسهای یونانی (یونانی – رومی ) |
71 |
5 . 2 . 3 ) لباسهای نظامی |
71 |
5 . 2 . 4 ) لباسهای غیرنظامی |
72 |
5 . 2 . 5 ) چهره های شبیه به ماسک |
73 |
فصل ششم : نفوذ و تأثیر روش یونانی در پیکرتراشی اشکانی |
75 |
6 . 1 ) پیکره هایی که دارای فناوری ساخت خالص یونانی هستند |
77 |
تجزیه و تحلیل و نتیجه گیری |
83 |
تصاویر |
120-91 |
فهرست منابع فارسی |
121 |
فهرست منابع لاتین |
124 |
چکیده انگلیسی |
125 |
«فهرست تصاویر»
عنوان : |
صفحه : |
1 ) پیکره جوان یونانی دوره آرکائیک |
91 |
2 ) پیکره جوان کریتیوس دورۀ آغاز کلاسیک |
92 |
3 ) نمای سنتوری معبد زئوس در المپیا 457 – 470 ق . م |
93 |
4) پیکره مرد نیزه دار اثر پولیکلیتوس 440 ق . م کپی رومی |
94 |
5 ) آفرودیته آنادیومن، تالار مربع نسای قدیم |
95 |
6 ) آفرودیته (ونوس) ، میلوس 100 ق . م |
96 |
7 ) لوح اردوان و خواسک شهربان شوش، شوش اواخر دورۀ پارت |
97 |
8 ) سردیس مرمری از شمی |
98 |
9 ) لوح مرمری با نقش نرگال (یاهادس) معبد اول در هترا |
99 |
10 ) مجسمه مفرغی، شمی |
100 |
11 ) مجسمه ای از تندیسهای معبد هیرایون در ساموس، حدود 550 ق . م |
101 |
12 ) نقش سوارکار، گلی شوش |
102 |
13) الهه برهنه، مرمر سفید از جنوب معبد کبیر در هترا، قرن دوم و سوم میلادی |
103 |
14 ) آفرودیته کنیدوس 330 – 350 ق . م (کپی رومی ) |
104 |
15 ) الهه مرتن هترا |
105 |
16 ) پیکره امیر عبد سیما، سنگ آهک، هترا (معبد کبیر) |
106 |
17 ) چهره گرگون مدوسا، سنگ آهک، معبد کبیردر هترا |
107 |
18 ) چهره گرگون مدوسا، از جنس مس، هترا |
108 |
19 ) پیکرک هرکول، گل پخته، ارتفاع 17 سانتی متر شوش |
109 |
20 ) پیکرک مرد ایستاده هرکول، ارتفاع 67 سانتی متر شوش |
110 |
21 ) فرمانروای لمیده در تنگ سروک (Ana)، اواخر دورۀ پارت |
111 |
22 ) نقش پان در گچبریهای قلعه یزدگرد |
112 |
23 ) نیمتنه پان، هترا |
113 |
24 ) لوح مرمری نرگال (هادس) هترا |
114 |
25 ) لباس نظامی یونانی، برنزی، آرگوس 700 – 725 ق . م |
115 |
26 ) مجسمه ایزد آشور – بعل، هترا |
116 |
27 ) تصویر نقش برجسته خونگ اژدر |
117 |
28 ) طراحی از نقش برجسته خونگ اژدر |
118 |
29 ) نیمتنه مرمری، شمی |
119 |
30 ) ساتیرها و سیلنوسها، دینور |
120 |
چکیده
از نیمه ی هزاره اول قبل از میلاد میان اقوام ایرانی و یونانی به تدریج روابط چند جانبه ای بوجود آمد این روابط که بیشتر قهر آمیز بوده ، تاثیر و تاثیراتی دو طرفه مابین این دو فرهنگ (اشکانی-هلنی) انجامید.
جهت تسهیل در طبقه بندی ، مجسمه های دوران پارتی به دو دسته ی غربی و شرقی تقسیم می گردد. دسته غربی در محدوده ی بین النهرین (پالمیره الحضره نمرود داغ) می باشد و دسته شرقی محدود به جنوب غربی ، غرب و شمال شرق ایران است .
هنر پیکر تراشی پارتی با این ویژگیها ابتدا در شهرهای مرزی جنوبی آغاز گشت و سپس به سوی شرق گسترده شد تا این که منطقه ای را در برگرفت که از پالمیر در جنوب گرفته تا شمال شرق ایران منطقه گنداره و شمال غربی هند وسعت یافت . به یقین می توان گفت که هیچ یک از ادوار فرهنگ کهن سرزمین ما به اندازه ی حکومت اشکانی دارای مجسمه های متنوع نیست . پیکرکها و مجسمه های موجود در مرز های ایران و جهان به نوعی بیانگر هنر دینی سرزمین ماست .
بررسی این روابط متقابل یکی از ارکان اساسی در جهت شناخت هر کدام از این تمدنهاست . در این پایان نامه سعی شده است که میزان و کیفیت تاثیرات یونانی (هلنی) در حوضه های فلسفی ، اسطوره ، ادبیات ، هنر ، سیاست و ... بر هنر پیکر تراشی ایران در دوره اشکانی بررسی شود و در پایان سعی شده است تا در صورت امکان نتایج حاصل از این نوع نگاه در مطالعه گاهنگارانه داده های هنر دوره اشکانی لحاظ شود.
واژگان کلیدی : هلنی ، پیکر تراشی، اشکانی.
توجه داشته باشید: درصورتی که شما صاحب اثر این فایل می باشید یا به هر دلیلی نسبت به فایل تحقیقاتی مذکور در این پست مالکیت معنوی دارید و درخواست حذف آن را دارید، در واتس آپ به شماره 09100636002 پیام دهید تا ظرف 24 ساعت نسبت به حذف فایل از روی سایت دانشجوسرا اقدام شود. در صورت تمایل و درخواست، دو مقاله به صورت رایگان (به نام پژوهشگر و دانشجو) در مجلات علمی معتبر پذیرش شده و چاپ می گردد. ((حفظ حقوق معنوی صاحب اثر در اولویت فعالیت سایت دانشجوسرا می باشد))
مبلغ واقعی 18,000 تومان 50% تخفیف مبلغ قابل پرداخت 9,000 تومان
برچسب های مهم