پیوند ها
فهرست مطالب
عنوان صفحه
1-5 سوال ها و فرضیه های تحقیق.. 5
1-12 محدودیت ها و مشکلات تحقیق 9
1-13-1-1 تعریف ماده 1 قانون بیمه مصوب (7/2/1316) 10
1-13-1-2 تعریف حقوق فرانسه از بیمه 10
1-13-10 تعریف بیمه حمل و نقل کالا.. 12
1-13-10-1 قرارداد بیمه حمل و نقل کالا.. 12
2-1-1 اصل ( حد اعلای ) حسن نیت... 15
2-1-2 اصل غرامت یا اصل زیان.. 15
2-1-3 اصل نفع بیمه پذیر ( اصل نفع بیمه ای ). 16
2-1- 4 اصل نفع بیمه پذیر در رشته های مختلف بیمه. 17
2-1-5 اصل جانشینی ( حق رجوع بیمه گر به مسئول خسارت). 17
2-2 بخش دوم : تاریخچه بیمه های باربری.. 19
2-2-1 تاریخچه پیدایش بیمه و بیمه باربری در ایران.. 23
2-3 بخش سوم : شرايط بیمه های باربری و انواع آن.. 25
2-3-1شرايط عمومي بيمه باربري.. 25
2-3-2مجموعه شرايط A و B و C ( شرایط پیوست ). 30
2-3-2-1 شرايط بيمهگران كالا مجموعه شرايط (A). 30
2-3-2-2 شرايط بيمهگران كالا مجموعه شرايط (B). 35
2-3-2-3 شرايط بيمهگران كالا مجموعه شرايط (C). 36
2-4-1 چشم اندازتاریخی دزدی دریایی.. 36
2-4-2 تعاریف دزدی دریایی از دیدگاه های مختلف... 38
2-4-2-1 تعریف لغوی دزدی دریایی.. 38
2-4-2-2 تعریف دزدی دریایی ازديدگاه عرف... 39
2-4-2-4 تعریف دزدی دریایی از دیدگاه سازمان دریایی بين المللي(IMO). 40
2-4-2-5 تعریف دزدی دریایی از دیدگاه دفتر دریانوردی بین المللی(IMB) 41
2-4-2-6 سایر تعاریف دزدی دریایی 41
2-4-3 تفاوت دزدي دريايي(piracy) و دزدي دريايي دولتي(privateering). 41
2-4-4مفهوم بکار رفته از دزدی دریایی در این پژوهش... 42
2-5-1 پراکندگی جغرافیایی دزدی دریایی در سراسر جهان.. 43
2-5-2 انواع حملات دزدی دریایی بر اساس میزان موفقیت و نوع حملات... 43
2-5-4 کشتی های مورد حمله دزدی دریایی در سال 2013.. 46
2-5-5مسیر ها و مناطق در معرض دزدی دریایی.. 50
2-5-5-1 شبه قاره هند و آسیای جنوب شرقی.. 51
2-5-5-3 مرکز و جنوب آمریکا و آب های جزایر کارائیب 56
2-6 بخش ششم : راهکار های کشور های پیشرو در مقابله با دزدی دریایی.. 57
2-6-1- 1 فراخوان جهانی از سوی سازمان ملل برای مبارزه با دزدی دریایی.. 57
2-6-1-2آمریکا و عملیات CTF-151.. 59
2-6-1-4گروه ثابت دریایی ناتو. 61
2-6-1-5نیروی وظیفه 150 تحت فرماندهی فرانسه. 62
2-7نقش سایر کشور ها و موافقت نامه های منطقه ای.. 64
2-7-1 شبه قاره هند و آسیای جنوب شرقی.. 65
2-8 مقابله با دزدی دریایی در آفریقا منطقه خلیج عدن و دریای سرخ و آبراهه تردد بین المللی توصیه شده66
2-8-1دریانوردی الکترونیکی و آبراهه بین المللی تردد توصیه شده 68
2-8-2محدوه " آبراهه بین المللی تردد توصیه شده " (IRTC) درخلیج عدن.. 69
2-9-1 مقابله انفرادی کشور ها و دفاع از محمولات بدون کمک نیرو های چند ملیتی و یا کشور های دیگر 72
2-9-2 حرکت با چراغ خاموش... 73
2-9-3 تغییر مسیر حرکت بعنوان یک راهکار. 73
2-10 بخش هفتم : وضعیت دزدی دریایی در حال حاضر. 73
2-10-1دلایل فراوان زیرمی بایست اقدام به دستگیری دزدان دریایی شود. 74
2-11 بخش هشتم : دزدی دریایی و شرکت های بیمه و کشتیرانی.. 75
2-11-1-1 ریسک های خطرات دریایی که تحت پوشش شرکت های بیمه و یا کلوپ های حمایت و غرامتقرار می گیرند 78
2-11-1-1-2 بیمه باربری (کالا).79
2-11-1-1-3 پوشش حمایت و غرامت... 79
2-11-1-1-4 بیمه آدم ربایی و غرامت آزادسازی.. 80
2-11-1-1-6 بیمه از دست دادن کرایه حمل یا درآمد (عدم النفع). 81
فصل سوم :روش شناسی تحقیق (متدولوژی). 85
3-3 حجم نمونه و روش اندازه گیری 87
3-4 ابزار جمع آوری اطلاعات... 87
3-4-2 نحوه جمع آوری پرسشنامه ها 88
3-5 روش تجزیه و تحلیل داده ها88
فصل چهارم:یافته های توصیفی و تحلیلی.. 94
فصل پنجم :نتیجه گیری و پیشنهادات.. 113
5-2-1 پیشنهادات حاصل از تحقیق.. 116
5-2-3پیشنهادات برای محقیقن بعدی.. 116
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول شماره3-3: ضرايب مربوط به آزمون مقياس سنجش متغير "ميزان تأثير دزدي دريايي بر افزايش حق بيمه" 123
جدول4- 4 : دزدی دریایی و رقابت میان شرکت های بیمه96
جدول4- 5 : دزدی دریایی و حق بیمه اضافی. 130
جدول4- 6 : دزدی دریایی و افزایش کارمزد نمایندگان و کارگزاران. 131
جدول4- 7 : دزدی دریایی وافزایش درآمد بیمه گری. 97
جدول4- 8 : دزدی دریای و قوانین و قرار داد های صنعت بیمه132
جدول4- 9 : دزدی دریایی و وابستگی به بازار جهانی. 98
جدول4- 10 : دزدی دریایی امری سیاسی برای جلوگیری از کاهش در آمد شرکت های بیمه99
جدول4- 11 : دزدی دریایی و قوانین خاص بیمه ای. 99
جدول4- 12 : دزدی دریایی وکاهش ریسک پوشش کالا برای کشتی های بزرگ.. 134
جدول4- 13 : دزدی دریایی و افزایش تقاضا برای خرید بیمه نامه باربری. 100
جدول4- 14 : دزدی دریایی و افزایش در خواست برای کلوز A.. 100
جدول4- 15 : دزدی دریایی علت تغییر کلوز از C یا B به A.. 100
جدول4- 16 : دزدی دریایی و خرید پوشش بیمه باربری. 136
جدول4- 17: دزدی دریایی، آزاد سازی نرخ بیمه های باربری و حق بیمه باربری. 101
جدول4- 18 : دزدی دریایی و افزایش خسارت باربری. 101
جدول4- 19 : دزدی دریایی علت اصلی خسارت باربری در سال های اخیر. 102
جدول4- 20 : دزدی دریایی عامل ایجاد خسارات فاجعه آمیز. 102
جدول4- 21 : دزدی دریایی و قوانین داخلی. 103
جدول4- 22 : دزدی دریایی و اصل حاکمیت جهانی. 103
جدول4- 23 : دزدی دریایی و چارچوب قضایی دستگیری دزدان دریایی. 103
جدول4- 24 : دزدی دریایی و تلاش بهبود یافته سازمان ملل. 140
جدول4- 25 : دزدی دریایی و اصلاحات حقوقی دریایی. 104
جدول4-26 : دزدی دریایی و قوانین جدید و موافقت های منطقه ای. 105
جدول4- 27 : دزدی دریایی و وضع قوانین بین المللی. 105
جدول4- 28: دزدی دریایی و تعارض قوانین. 105
جدول4- 29 : دزدی دریایی و طولانی شدن مسیر تردد106
جدول4- 30 : دزدی دریایی و ایجاد مسیر تردد جدید و افزایش کرایه کشتی ها106
جدول4- 31 : دزدی دریایی و کاهش تردد و مبادلات دریایی کالا. 107
جدول شماره4-32: مربوط به بررسی متغیر "ميزان تأثير دزدي دريايي بر افزايش پوشش بيمه اي" 108
جدول شماره 4-33: مربوط به بررسی متغیر "ميزان تأثير دزدي دريايي بر انتخاب مسير تردد" 108
جدول شماره4-34: مربوط به بررسی متغیر "ميزان تأثير دزدي دريايي بر افزايش حق بيمه". 109
جدول شماره4-36: مربوط به بررسی متغیر "ميزان تأثير دزدي دريايي بر خسارت بيمه هاي باربري" 111
جدول شماره4-37 : رتبه بندی متغیرهای 5 گانه تحقیق. 112
چکیده
حمل و نقل دریایی در اقتصاد کشورهایی که از نعمت دسترسی به دریا بهرمند هستند نقش به سزایی دارد کشور جمهوری اسلامی ایران نیز یکی از این کشور هاست که 90% تجارت خارجی خود را از طریق دریا انجام می دهد، بیمه های باربری به عنوان عاملی کلیدی اهمیت ویژه ای در حفظ و حراست از کالای بیمه گذاران دارد ، بیمه باربری که قدیمی ترین رشته بیمه ای است پیوستگی و ارتباط تنگاتنگی با خطرات دریا دارد در این میان دزدی دریایی عاملی است که در سال های اخیر خسارات فراوانی را به صنعت بیمه و کشتیرانی وارد نموده است .این پژوهش با هدف بررسی تاثیر دزدی دریایی در بیمه های باربری انجام شده است ،جمع آوری داده ها از حیث تجربی با استفاده از ابزار پرسشنامه می باشدو برای تحلیل فرضیه های این پژوهش از نظرهای 120 نفر از خبرگان صنعت بیمه ، فعال در رشته بیمه های باربری و تعداد انگشت شماری از خبرگان این رشته در خارج کشور استفاده شد. یافته های تحلیلی این تحقیق براساس مدل t تک نمونه ای با استفاده از نرم افزار SPSS بدست آمده است ماحصل یافته ها بر اساس نتایج آزمون فرضیه ها نشان می دهد کهتاثیر دزدی دریایی بر افزایش پوشش بیمه ای و تغییر مسیر تردد بسیار حائز اهمیت است ، لیکن خبرگان اثر دزدی دریایی را عاملی برای افزایش حق بیمه یا خسارت بیمه های باربری ندانسته و همچنین دزدی دریایی را عامل موثری بر قوانین بیمه داخلی و بین المللی نمی دانند.در راستای مقابله با دزدی دریایی راهکارهای مختلفی از سوی سازمان ملل و کشور های درگیر با مسئله دزدی دریایی که در این پژوهش به عنوان کشور های پیشرو شناخته می شوند ارائه شده ،عمده این راهکارها به مقابله نظامی و حراست از کالا می پردازد راهکار دیگر ایجاد آبراهه امن تردد بین المللی تحت حمایت سازمان ملل و نیرو های چند ملیتی در محدوده خلیج عدن می باشد.
واژگان کلیدی : بیمه ، بیمه گذار ، بیمه گر ، مورد بیمه ، حق بیمه ، بیمه باربری ، دزدی دریایی ، مسیر تردد ، اصول بیمه ، شرایط استاندارد بیمه گران کالا ، شرایط عمومی ،سازمان دریایی بین الملل ، دفتر دریایی بین الملل ، آبراهه بین المللی تردد توصیه شده
مبلغ واقعی 15,000 تومان 50% تخفیف مبلغ قابل پرداخت 7,500 تومان
برچسب های مهم