پیوند ها
نقش حمل و نقل دريايي در توسعه تجارت بينالمللي
توجه داشته باشید: درصورتی که شما صاحب اثر این فایل می باشید یا به هر دلیلی نسبت به فایل تحقیقاتی مذکور در این پست مالکیت معنوی دارید و درخواست حذف آن را دارید، در واتس آپ به شماره 09100636002 پیام دهید تا ظرف 24 ساعت نسبت به حذف فایل از روی سایت دانشجوسرا اقدام شود. در صورت تمایل و درخواست، دو مقاله به صورت رایگان (به نام پژوهشگر و دانشجو) در مجلات علمی معتبر پذیرش شده و چاپ می گردد. ((حفظ حقوق معنوی صاحب اثر در اولویت فعالیت سایت دانشجوسرا می باشد))
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چكيده. 1
مبحث اول :سفرهای دریایی و تاریخچه حملونقل دریایی. 8
گفتار اول: آغاز سفرهای دریایی. 8
بند اول : تاریخچه حملونقل دریایی جهان. 9
بند دوم: تاریخچه حملونقل دریایی ایران. 12
بند پنجم : توسعه تجارت بینالملل. 15
بند هشتم: انواع روشهای حملونقل. 17
گفتار سوم: حملونقل دریایی. 18
بند اول: آثار حملونقل دریایی. 19
بند دوم: مزیتهای حملونقل دریایی. 19
مبحث دوم: بررسی نقش کانتینر در حملونقل. 21
گفتار اول: حملونقل کانتینری. 21
بند دوم: مزایا و معایب حملونقل کانتینری. 22
بندسوم: رونق حملونقل کانتینری در دو دهه گذشته24
بند چهارم: مقایسه رشد حملونقل کانتینری با کار حملونقل دریایی. 25
گفتار دوم: حملونقل چند وجهی. 25
بند اول: عامل کلیدی در حملونقل چندوجهی. 25
بند دوم: سیستم تحویل به هنگام26
گفتار سوم: ساختار کالایی تجارت دریایی. 27
گفتار اول: طبقهبندی انواع کشتیها29
گفتار دوم: طبقهبندی خطوط کشتیرانی. 33
گفتاراول: معرفی بندر، سیر تکامل بنادر34
گفتار دوم: چگونگی ساختارها و طبقهبندی بنادر38
بند اول: زیربناها و روبناهای بنادر38
بند دوم: طبقهبندی انواع بنادر39
بند اول : حوزههای اصلی کانون بنادر41
فصل دوم : سازمانها و موافقت نامههای بینالمللی
مبحث اول: سازمانهای بینالمللی مرتبط درحملونقل دریایی. 44
گفتار اول: سازمان بینالمللی دریانوردی. 44
بند اول: اهداف سازمان بینالمللی دریانوردی. 44
بند دوم: مجمع سازمان بینالمللی دریانوردی. 45
بند سوم: شورای سازمان بینالمللی دریانوردی. 45
بند چهارم: کمیتههای سازمان بینالمللی دریانوردی. 47
بند پنجم: دبیرخانه سازمان بینالمللی دریانوردی. 49
بند ششم: دبیرکل سازمان بینالمللی دریانوردی. 49
بند هفتم: برنامههای عملی سازمان جهانی دریانوردی. 50
مبحث دوم: کنوانسیونهای بینالمللی مصوب سازمانهای بینالمللی. 52
گفتار اول: کنوانسیون بینالمللی حفظ جان اشخاص در دریا52
بند اول : نگاهی به مفاد سولاس 1978 میلادی. 53
بند دوم : ویژگیهای کنوانسیون سولاس 1974. 55
گفتار دوم: کنوانسیون بینالمللی تجسس و نجات دریایی 56
گفتار سوم: کنوانسیون بینالمللی جلوگیری از آلودگی آب دریا حاصل از کشتیها57
گفتار چهارم: کنوانسیون بینالمللی خطوط شاهین. 58
گفتار پنجم: کنوانسیون مقررات بینالمللی جلوگیری از تصادم در دریا60
گفتار ششم: کنوانسیون اندازهگیری ظرفیت کشتیها61
گفتار هفتم: کنوانسیون تسهیل ترافیک بینالمللی دریایی. 62
گفتار هشتم: کنوانسیون بینالمللی معیارهای آموزشی،صدورگواهینامه، نگهبانی دریانوردی. 62
گفتار نهم: کنوانسیون نجات دریایی 63
مبحث سوم : قوانین ، مقررات و آییننامههای بینالمللی. 64
گفتار اول: قوانین و مقررات بینالمللی حملونقل دریایی. 64
بند اول: آییننامه بینالمللی مدیریت ایمنی 65
بند دوم: آیین نامه بین المللی امنیت کشتی و بنادر66
مبحث چهارم : موافقتنامه عمومی تعرفه و تجارت و حمل ونقل دریایی. 67
گفتار اول: جایگاه خدمات حملونقل دریایی در مذاکرات ادواری گات.. 68
بند اول: مذاکرات ادواری گات.. 68
گفتار دوم : موافقتنامه عمومی تجارت خدمات.. 69
بند دوم : اهمیت تجارت خدمات.. 69
بند سوم : ویژگیهای موافقتنامه عمومی تجارت خدمات.. 70
بند چهارم : ساختار موافقتنامه عمومی تجارت خدمات.. 70
بند پنجم : ضمایم موافقتنامه عمومی تجارت خدمات.. 70
بند ششم : ضمیمه مربوط به مذاکرات در مورد خدمات حملونقل دریایی. 71
مبحث پنجم: سازمان جهانی تجارت و آزادسازی تجاری. 71
گفتار اول: سازمان جهانی تجارت.. 71
بند اول : موانع تجاری مصنوعی (انسان ساز)72
بند دوم: موانع تجاری طبیعی. 73
بند سوم :خدمات حملونقل دریایی در برنامههای سازمان تجارت جهانی. 73
فصل سوم: منابع حقوق دریایی ایران ، سازمانهای منطقهای
مبحث اول: منابع حقوق دریایی ایران. 74
گفتار اول: قانون دریایی مصوب 1343. 74
گفتار دوم: قوانین مدنی، تجارت و امور گمرکی مرتبط با حملونقل دریایی. 77
گفتار سوم: آییننامههای اجرایی و دستورالعملهای دریایی. 77
مبحث دوم: سازمان بنادر ایران و الحاق به معاهدات بینالمللی. 78
گفتار اول : تاریخچه سازمان بنادر و دریانوردی. 78
بند اول: دستورالعمل سازمان بنادر و کشتیرانی. 81
بند دوم: آییننامههای اجرایی شورای عالی سازمان بنادر و کشتیرانی. 81
گفتار دوم : معاهدات چندجانبه بینالمللی دریایی که دولت ایران به آن پیوسته است.. 82
مبحث سوم: همکاریهای منطقهای و سهم ایران درتجارت جهانی. 86
گفتار اول: بلوکهای مهم منطقهای و افزایش سهم در تجارت بینالمللی. 86
بند اول: سازمان همکاری اقتصادی اکو 87
بند دوم: نشستهای مرتبط اکو. 88
بندسوم: شورای برنامهریزی منطقهای. 90
بند چهارم: شورای هماهنگی حملونقل و ترانزیت.. 90
بند پنجم: موافقتنامه چارچوب حملونقل ترانزیت.. 91
بند ششم: وزرای حملونقل و ارتباطات.. 92
مبحث چهارم: کمیسیون اقتصادی اجتماعی آسیا و اقیانوسیه92
بند اول: کمیتههای کاری اسکاپ.. 92
بند دوم: موسسات یا مراکز وابسته به اسکاپ.. 93
گفتار دوم: کمیسیون اسکاپ و سازمان بنادر و دریانوردی ایران. 93
فصل چهارم: تحلیل بخش حملونقل دریایی ایران
مبحث اول: بررسی جایگاه بنادر ایران و بنادر مطرح دنیا در راستای توسعه دریا محور94
گفتار اول: نقش ناوگان حملونقل دریایی ایران در تجارت داخلی. 94
گفتار دوم: بنادر مهم بینالمللی. 95
بند سوم: بندر روتردام هلند. 96
بند چهارم: بندر جبلعلی امارات.. 96
گفتار سوم: بررسی سهم صنعت کشتیرانی ایران در حملونقل دریایی بینالمللی. 97
بند دوم: شرکت کشتیرانی ایران _هند. 98
بند سوم: کشتیرانی والفجر 8. 99
بند چهارم: کشتیرانی جنوب –خط ایران. 99
گفتار چهارم: بررسی نقاط ضعف، امکانات، فرصتها و تهدیدات بنادر ایران. 100
بند سوم: بررسی تهدیدات موجود102
گفتار پنجم: بررسی وضعیت ترانشیپ در بنادر ایران در مقایسه با بنادر منطقه103
گفتار اول: زیرساختهای موجود درحملونقل چندوجهی. 104
بند اول: بسترو زیرساختهای دریایی در حملونقل چندوجهی. 104
بند دوم:تعیین کمبودهای موجود درزیرساختهای دریایی وتاثیر آن بر روند حملونقل چندوجهی ایران 105
گفتار دوم: موانع پیش روی حملونقل چندوجهی در ایران. 107
بند اول: محدودیتهای سازمانی. 107
بند دوم: محدودیتهای اطلاعاتی. 108
بند سوم: محدودیتهای زیرساختی. 108
بند چهارم: محدودیتهای مرتبط با عملیات، لجستیک و خدمات مرتبط.. 108
بند پنجم: محدودیتهای مالی و اقتصادی. 108
بند هفتم: سیاستهای دولت جمهوری اسلامی ایران. 108
مبحث سوم: بررسی نقش مسیرهای ترانزیتی در توسعه تجارت بین المللی. 109
گفتار دوم : انواع و مشخصات كلي مسيرهاي ترانزيتي اصلي داخلي كشور113
بنداول : مسيرهاي داخلي ایران، كريدور شمال – جنوب.. 113
بند دوم: مسيرهاي داخلي كريدور شرق – غرب.. 114
گفتار سوم: مزایای ترانزیتی ایران. 115
گفتار چهارم : سازمانهای ناظر و مرتبط با عملیات ترانزیتی در ایران. 116
چکیده :
حملونقل دریایی با اختصاص بیشترین سهم تجارت بینالمللی به خود به لحاظ ویژگیهای خاص، نقش اساسی در اقتصاد ملی کشورهای صاحب دریا و مرز آبی و همچنین کشور ما ایران دارد. نتایج نشان داده است، کشورهایی که بنادر خود را بهروز کرده و با پیشرفت تکنولوژی حرکت کردهاند، تبدیل به بنادر هاب در منطقه و یا در سطح جهان شده ، ضمن اینکه پرترافیکترین بنادر نیز به حساب میآیند. اقتصاد کشورهای پیشرو در حملونقل دریایی از جمله سنگاپور و چین و..به سرعت پیشرفت کرده بطوریکه شاید بتوان گفت این امکان وجود دارد که این قبیل کشورها بتوانند بیش از پنجاه درصد اقتصادشان را بر صنعت حملونقل دریایی متمرکز کنند. جهانیشدن و داشتن سهم بیشتری از تجارت جهانی اقتصادی پویا را به ارمغان خواهد داشت.
بررسی عوامل موثر در موقعیت خطوط کشتیرانی شناخته شده در سطح بینالمللی نشان دهنده شناخت مدیران آن کشور از اقتصاد جهانی و بهرهگیری از پتانسیل و سود سرشار خدمات است. قوانین مطلوب ملی کشورها در راستای حملونقل گواه انسجام آن کشور در میان دست اندکاران حملونقل و دیدگاه اقتصادی و بهرهبرداری از ظرفیتهای موجود است. تشریح چالشهای موجود در حمل ونقل دریایی ایران نشان میدهد ناوگان کشتیرانی ایران دارای توانمندیهای خاص خود است و میتوان با برنامهریزی صحیح و مدیریت کارآمد در ابعاد مختلف همچون مسایل قانونی و حقوقی، گمرک و تعرفه، بیمه و با توجه به موضوع توسعه تجارت پایدار به قطب منطقه (خاورمیانه ) تبدیل شد.
واژگان کلیدی: حملونقل دریایی، تجارت بینالمللی، کشتیرانی، ترافیک، بنادر
توجه داشته باشید: درصورتی که شما صاحب اثر این فایل می باشید یا به هر دلیلی نسبت به فایل تحقیقاتی مذکور در این پست مالکیت معنوی دارید و درخواست حذف آن را دارید، در واتس آپ به شماره 09100636002 پیام دهید تا ظرف 24 ساعت نسبت به حذف فایل از روی سایت دانشجوسرا اقدام شود. در صورت تمایل و درخواست، دو مقاله به صورت رایگان (به نام پژوهشگر و دانشجو) در مجلات علمی معتبر پذیرش شده و چاپ می گردد. ((حفظ حقوق معنوی صاحب اثر در اولویت فعالیت سایت دانشجوسرا می باشد))
مبلغ واقعی 18,000 تومان 50% تخفیف مبلغ قابل پرداخت 9,000 تومان
برچسب های مهم