پیوند ها
بررسی اثربخشی مشاوره گروهی مبتنی بر رویکرد راه حل مدار بر کاهش افسردگی نوجوانان دختر....
توجه داشته باشید: درصورتی که شما صاحب اثر این فایل می باشید یا به هر دلیلی نسبت به فایل تحقیقاتی مذکور در این پست مالکیت معنوی دارید و درخواست حذف آن را دارید، در واتس آپ به شماره 09100636002 پیام دهید تا ظرف 24 ساعت نسبت به حذف فایل از روی سایت دانشجوسرا اقدام شود. در صورت تمایل و درخواست، دو مقاله به صورت رایگان (به نام پژوهشگر و دانشجو) در مجلات علمی معتبر پذیرش شده و چاپ می گردد. ((حفظ حقوق معنوی صاحب اثر در اولویت فعالیت سایت دانشجوسرا می باشد))
چکیده
این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی رویکرد راه حل مدار بر کاهش افسردگی نوجوانان دختر انجام شد. افسردگی یکی از شایعترین بیماری های زمان ما به شمار می رود تا بدان جا که این بیماری را به سرماخوردگی روانی تعبیر کرده اند. نوجوانی نیز دورانی بسیار حساس و سرنوشت ساز در زندگی افراد می باشد و افسردگی در نوجوانی تا حد زیادی شایع است. بنابراین درمان این اختلال در سنین نوجوانی امری ضروری به شمار می رود.
این پژوهش یک پژوهش شبه تجربی است که در آن از پیش آزمون و پس آزمون با گروه مداخله نما استفاده شده است. جامعه آماری، تمامی نوجوانان دختر افسرده شهرستان صحنه بودند که از آن میان 20 نفر از طریق نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده و به طور تصادفی در گروه آزمایش و مداخله نما قرار گرفتند. داده ها به کمک پرسشنامه افسردگی بک (BDI) پیش از شروع جلسات در مورد هر دو گروه جمع آوری شد. متغیر مستقل، درمان راه حل مدار بود که گروه آزمایش 8 ساعت (8 جلسه 1 ساعته) تحت مشاوره گروهی قرار گرفتند. در این مدت به منظور حذف اثر آزماینده، گروه مداخله نما تحت آموزش های نامربوط قرار داشت (آموزش مهارت های مطالعه). پس از پایان جلسات دوباره پرسشنامه BDI در مورد هر دو گروه اجرا شد و پس از یک ماه، آزمون پیگیری به عمل آمد و پرسشنامه BDI اجرا گردید. سپس با استفاده از آزمون T مستقل وکوواریانس، یافته های بدست آمده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که مشاوره گروهی راه حل مدار در کاهش افسردگی نوجوانان دختر تأثیر دارد و در سطح 01/0 =αمعنی دار می باشد. همچنین نتایج آزمون پیگیری نشان دهنده پایداری اثر درمان می باشد. به بیان دیگر مشاوره گروهی راه حل مدار به صورت معنی داری موجب کاهش افسردگی نوجوانان دختر گردیده است.
واژگان کلیدی: درمان راه حل مدار، افسردگی، نوجوانان
فهرست عناوین
فصل اول: کلیات پژوهش.................................................................................................... 1
1-1- مقدمه ................................................................................................................................................ 2
1-2- بیان مسئله .......................................................................................................................................... 3
1-3- هدف پژوهش ................................................................................................................................... 5
1-4- اهمیت و ضرورت پژوهش ................................................................................................................ 5
1-5- فرضیه های پژوهش .... ...................................................................................................................... 7
1-6- تعریف نظری و عملیاتی متغیّرها.......................................................................................................... 8
1-6-1- تعریف نظری افسردگی ....................................................................................................... 8
1-6-2- تعریف عملیاتی افسردگی ...................................................................................................8
1-6-3- تعریف نظری مشاوره ی راه حل مدار .................................................................................. 8
1-6-4- تعریف عملیاتی مشاوره ی راه حل مدار ............................................................................... 8
فصل دوم: موضع گیری نظری و مواضع پژوهشی ................................................................. 9
2-1- افسردگی ............................................................................................................................................. 10
2-1-1- علائم افسردگی و میزان شیوع آن در دوره نوجوانی ....................................................................... 12
2-1-2- آیا نشانه های افسردگی در نوجوانی و بزرگسالی متفاوت است؟ ...................................................... 13
2-1-3- میزان شیوع افسردگی در دوره نوجوانی در مقایسه با بزرگسالی ........................................................ 14
2-2- درمان کوتاه مدت راه حل مدار ........................................................................................................... 15
2-2-1- نظریه پردازان و تاریخچه رویکرد راه حل مدار ................................................................................ 16
2-2-2- مقایسه رویکرد راه حل مدار با رویکرد مشکل مدار ......................................................................... 17
2-2-3- اهداف درمان راه حل مدار............................................................................................................... 21
2-2-4- اصول اساسی درمان راه حل مدار ..................................................................................................... 22
2-2-5- راه حل ها چگونه ساخته می شوند؟ ................................................................................................. 23
2-2-6- پیش فرض های درمان راه حل مدار ................................................................................................. 25
2-2-7- ساختار جلسات درمان...................................................................................................................... 26
2-2-8- نمونه ای از سؤالات درمان راه حل- مدار ........................................................................................ 27
2-2-9- سؤالات اولیه در طول جلسه ............................................................................................................. 27
2-2-9-1- سؤالات هدف ساز ....................................................................................................... 28
2-2-9-2- سؤالات استثنا ............................................................................................................... 29
2-2-9-3- سؤالات سودمندی (اثربخشی) .......................................................................................30
2-2-9-4- سؤالات ایستادگی (مقاومت) ........................................................................................ 30
2-2-9-5- سؤالات درجه بندی ...................................................................................................... 31
2-2-9-6- سؤالات مربوط به برداشت رابطه خود- دیگری ............................................................. 32
2-2-9-7- زمان بندی مداخله ها .................................................................................................... 32
2-2-10- فرایند درمان .................................................................................................................................. 34
2-2-11- نقش درمانگر ................................................................................................................................ 36
2-2-12- نقش مراجع ................................................................................................................................... 40
2-2-13- ارزیابی نابهنجار ............................................................................................................................. 42
2-2-14- درمان راه حل مدار در مدارس ...................................................................................................... 43
2-2-15- مشاوره گروهی و درمان راه حل مدار ........................................................................................... 45
2-2-16- رفتار و شناخت در درمان راه حل مدار ........................................................................................... 46
2-2-17- نقشه برداری ذهنی و درمان راه حل مدار ........................................................................................ 47
2-2-18- نیمکره های مغز و درمان راه حل مدار ........................................................................................... 47
2-2-19- روش ها و تکنیک های درمانی ..................................................................................................... 48
2-2-20- کارایی درمان راه حل مدار ............................................................................................................ 55
2-2-21- پیشینه تحقیقات ............................................................................................................................. 56
2-2-20-1- تحقیقات داخلی ..........................................................................................................56
2-2-20-2- تحقیقات خارجی ........................................................................................................58
فصل سوم: روش تحقیق .....................................................................................................72
3-1- روش و نوع پژوهش ........................................................................................................................... 73
3-2- جامعه آماری، حجم نمونه و روش نمونه گیری ......................................................................................73
3-3- ابزارهای اندازه گیری ........................................................................................................................... 73
3-3-1- پرسشنامه تجدیدنظرشده افسردگی بک (BDI-II) ........................................................... 73
3-3-2- مقیاس برنامه خلق مثبت- خلق منفی ((PANAS ............................................................. 74
3-4- روش اجرا و گردآوری داده ها .............................................................................................................75
3-5- روش آماری تجزیه و تحلیل دادهها ...................................................................................................... 75
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها ................................................................................. 76
الف) یافته های مربوط به ویژگیهای جمعیت شناختی گروه نمونه .................................................................... 78
ب) یافته های توصیفی پژوهش ...................................................................................................................... 85
ج) یافته های استنباطی پژوهش .......................................................................................................................88
د) یافته های استنباطی مربوط به آزمون پیگیری .............................................................................................. 94
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری ......................................................................................... 99
5-1- بحث ................................................................................................................................................. 100
5-1-1- فرضیه اصلی پژوهش ...................................................................................................... 100
5-1-2-فرضیه های فرعی پژوهش .............................................................................................. 102
5-2- نتیجه گیری ....................................................................................................................................... 103
5-3- محدودیت های پژوهش حاضر .......................................................................................................... 106
5-4- پیشنهادات ......................................................................................................................................... 107
5-4-1- پیشنهادات پژوهشی ....................................................................................................... 107
5-4-2- پیشنهادات کاربردی ....................................................................................................... 107
منابع فارسی ................................................................................................................................................. 109
منابع خارجی ............................................................................................................................................... 113
پیوست( 1) ................................................................................................................................................. 118
فهرست جداول
جدول (2- 1) مقایسه مهارت های اصلی رایج در رویکردهای متمرکز بر مشکل با رویکردهای متمرکز بر راه حل ............................................................................................................................................. 18
جدول (2-2 ) تفاوت بین درمان های راه حل مدار(SFT) و رویکردهای مشکل مدار(SFT) ................... 19
جدول (2- 3) انواع مراجعان از دیدگاه راه حل مدار ...................................................................................... 39
جدول (2- 4 ) واژگان راه حل ساز ................................................................................................................ 40
جدول (4- 1) داده های مربوط به دامنه سنی گروه نمونه در كل و به تفكيك گروه به لحاظ شاخصه های آمارتوصیفی .................................................................................................................................................. 78
جدول (4- 2) داده های مربوط به مقايسه ميانگين سني گروه نمونه به لحاظ شاخصه های آمارتوصیفی ...................................................................................................................................................................... 79
جدول (4-3) داده های مربوط به مقايسه ميانگين معدل گروه نمونه لحاظ شاخصه های آمارتوصیفی ...................................................................................................................................................................... 80
جدول (4-4) داده های مربوط به ترتيب تولد افراد گروه نمونه ........................................................................ 81
جدول (4-5) داده های مربوط به وضعيت اقتصادي افراد در كل و به تفكيك گروه به لحاظ شاخصه های آمارتوصیفی .................................................................................................................................................. 82
جدول (4-6) داده های مربوط به وضعیت تحصيلي پدران گروه نمونه.............................................................. 83
جدول (7-4) داده های مربوط به وضعیت تحصيلي مادران گروه نمونه ............................................................ 84
جدول (4- 8) میانگین و انحراف معیار نمرات پیش آزمون ، پس آزمون و پيگيري در دو گروه آزمايش و مداخله نما در مقیاس سنجش افسردگي بك ............................................................................................................... 85
جدول (4-9) میانگین، انحراف معیار نمرات پیش آزمون، پس آزمون و پيگيري در دو گروه آزمايش و مداخله نما در سنجش خلق مثبت- خلق منفي (خلق مثبت) ......................................................................................... 86
جدول (4-10) میانگین و انحراف معیار نمرات پیش آزمون، پس آزمون و پيگيري در دو گروه آزمايش و مداخله نما در سنجش خلق مثبت- خلق منفي (خلق منفي) ......................................................................................... 87
جدول (4-11) نتایج مقایسه میزان نمره، مقياس سنجش افسردگي بك گروه نمونه در بررسي نرماليته بودن توزيع نمرات در گروه آزمايش و كنترل، با استفاده از آزمون کالموگروف اسمیرنوف(K-S)................................ 88
جدول (4-12) نتایج مقایسه میزان نمره ، مقیاس سنجش خلق مثبت- خلق منفي(خلق مثبت)گروه نمونه در بررسي نرماليته بودن توزيع نمرات در گروه آزمايش و كنترل ، با استفاده از آزمون کالموگروف اسمیرنوف (K-S) ......................... 88
جدول (4-13) نتایج مقایسه میزان نمره ، مقیاس سنجش خلق مثبت- خلق منفي(خلق منفي)گروه نمونه در بررسي نرماليته بودن توزيع نمرات در گروه آزمايش و مداخله نما، با استفاده از آزمون کالموگروف اسمیرنوف (K-S) ................... 89
جدول (4-14) نتایج مقایسه میزان نمره مقياس سنجش افسردگي بك گروه نمونه در پيش آزمون، با استفاده از آزمون T ......................................................................................................................................................90
جدول (4-15) نتایج مقایسه میزان نمره مقياس مقیاس سنجش خلق مثبت- خلق منفي (خلق مثبت) گروه نمونه در پيش آزمون، با استفاده ازآزمون T ................................................................................................................. 90
جدول (4-16) نتایج مقایسه میزان نمره مقياس سنجش خلق مثبت- خلق منفي (خلق منفي) گروه نمونه در پيش آزمون، با استفاده از آزمون T ....................................................................................................................... 91
جدول (4-17) نتایج مقایسه میزان نمره مقياس سنجش افسردگي بك گروه نمونه در پس آزمون، با استفاده ازآزمون T ................................................................................................................................................... 91
جدول (4-18) نتایج تست لون برای نشان دادن همگنی واریانس در گروه ها ................................................... 92
جدول (4-19) نتایج تحلیل کوواریانس فرضیه تحقیق در ارتباط با معناداری تفاوت نمرات مقياسسنجش افسردگي بك در دو گروه آزمایش و مداخله نما ............................................................................................ 92
جدول (4-20) نتایج مقایسه میزان نمره مقياس مقیاس سنجش خلق مثبت- خلق منفي (خلق منفي) گروه نمونه در پس آزمون، با استفاده از آزمون T ................................................................................................................ 93
جدول (4-21) نتایج مقایسه میزان نمره مقياس مقیاس سنجش خلق مثبت- خلق منفي(خلق مثبت)گروه نمونه در پس آزمون، با استفاده از آزمون T ................................................................................................................. 93
جدول (4-22) نتایج مقایسه میزان نمره مقياس سنجش افسردگي بك گروه نمونه در آزمون پيگيري، با استفاده از آزمون T........................................................................................................................................................ 94
جدول(4-23) نتایج تست لون برای نشان دادن همگنی واریانس در گروه ها .................................................... 95
جدول (4-24) نتایج تحلیل کوواریانس فرضیه تحقیق در ارتباط با معناداری تفاوت نمرات مقياس سنجش افسردگي بك در دو گروه آزمایش و مداخله نما ............................................................................................ 95
جدول (4-25) نتایج مقایسه میزان نمره مقياس مقیاس سنجش خلق مثبت- خلق منفي(خلق منفي)گروه نمونه در آزمون پيگيري، با استفاده از آزمون T............................................................................................................ 96
جدول (4-26) نتایج مقایسه میزان نمره مقياس مقیاس سنجش خلق مثبت- خلق منفي (خلق مثبت) گروه نمونه در آزمون پيگيري با استفاده از آزمون T ............................................................................................................ 97
فهرست نمودارها
نمودار (2-1) الگوی درمان .......................................................................................................................... 35
نمودار (4-1) مقايسه درصدي پراکندگي سنی گروه نمونه در كل و به تفكيك گروه ها را نشان مي دهد.......... 78
نمودار (4-2) ميانگين سني افراد گروه نمونه در كل و به تفكيك گروه ها را نشان مي دهد............................... 79
نمودار( 4-3) ميانگين معدل افراد گروه نمونه در كل و به تفكيك گروه ها را نشان مي دهد ............................ 80
نمودار (4-4) مقايسه درصدي داده های مربوط به ترتيب تولد را در كل و به تفكيك گروه ها نشان مي دهد .....81
نمودار (4-5) مقايسه درصدي داده های مربوط به وضعيت اقتصادي را در كل و به تفكيك گروه ها نشان مي دهد ......... 82
نمودار (4-6) مقايسه درصدي داده های مربوط به وضعیت تحصيلي پدران را در كل و به تفكيك گروه ها نشان مي دهد ......................................................................................................................................................... 83
نمودار (4-7) مقايسه درصدي داده های مربوط به وضعیت تحصيلي مادران را در كل و به تفكيك گروه ها نشان مي دهد ......................................................................................................................................................... 84
نمودار (4-8) مقايسه توصيفي ميانگين نمرات پیش آزمون ، پس آزمون و پيگري مقیاس سنجش افسردگي بك در دو گروه آزمايش و مداخله نما را نشان می دهد ......................................................................................... 85
نمودار (4-9) مقايسه توصيفي ميانگين نمرات پیش آزمون، پس آزمون و پيگري مقیاس سنجش خلق مثبت-خلق منفي (خلق مثبت) در دو گروه آزمايش و مداخله نما را نشان می دهد .................................................. 86
نمودار (4-10) مقايسه توصيفي ميانگين نمرات پیش آزمون ، پس آزمون و پيگري مقیاس سنجش خلق مثبت- خلق منفي(خلق منفي) را در دو گروه آزمايش و مداخله نما نشان می دهد ....................................................... 87
توجه داشته باشید: درصورتی که شما صاحب اثر این فایل می باشید یا به هر دلیلی نسبت به فایل تحقیقاتی مذکور در این پست مالکیت معنوی دارید و درخواست حذف آن را دارید، در واتس آپ به شماره 09100636002 پیام دهید تا ظرف 24 ساعت نسبت به حذف فایل از روی سایت دانشجوسرا اقدام شود. در صورت تمایل و درخواست، دو مقاله به صورت رایگان (به نام پژوهشگر و دانشجو) در مجلات علمی معتبر پذیرش شده و چاپ می گردد. ((حفظ حقوق معنوی صاحب اثر در اولویت فعالیت سایت دانشجوسرا می باشد))
مبلغ واقعی 18,000 تومان 50% تخفیف مبلغ قابل پرداخت 9,000 تومان
برچسب های مهم