پیوند ها
بررسی رابطه ی مهارت های ارتباطی معلمان و استرس دانش آموزان پایه ششم مدارس ابتدایی
توجه داشته باشید: درصورتی که شما صاحب اثر این فایل می باشید یا به هر دلیلی نسبت به فایل تحقیقاتی مذکور در این پست مالکیت معنوی دارید و درخواست حذف آن را دارید، در واتس آپ به شماره 09100636002 پیام دهید تا ظرف 24 ساعت نسبت به حذف فایل از روی سایت دانشجوسرا اقدام شود. در صورت تمایل و درخواست، دو مقاله به صورت رایگان (به نام پژوهشگر و دانشجو) در مجلات علمی معتبر پذیرش شده و چاپ می گردد. ((حفظ حقوق معنوی صاحب اثر در اولویت فعالیت سایت دانشجوسرا می باشد))
عنوان صفحه
چکیده : ............................................................................................................................1
فصل اول
کلیات تحقیق..................................................................................................................12-2
1-1- مقدمه ...............................................................................................................4-3
1-2-بیان مسأله..............................................................................................................6-4
1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق .....................................................................................8-6
1-4-اهداف تحقیق .............................................................................................................9
1-4-1-هدف کلی .............................................................................................................9
1-4-2- اهداف فرعی .......................................................................................................9
1-5- فرضیه های تحقیق ....................................................................................................9
1-5-1-فرضیه اصلی............................................................................................................9
1-5-2-فرضیه های فرعی.....................................................................................................9
1-6-قلمرو تحقیق................................................................................................................10
1-7- تعاریف نظری و عملیاتی متغیرها ........................................................................12-10
1-7-1-تعاریف نظری.....................................................................................................11-10
1-7-2-تعاریف عملیاتی.......................................................................................................12
فصل دوم
ادبیات و پیشینه ی تحقیق.............................................................................................109-13
2-1-مقدمه............................................................................................................................14
2-2-تعاریف و مفاهیم ارتباط...............................................................................................15
2-3-ارتباط میان فردی..........................................................................................................16
2-4-اهمیت ارتباطات....................................................................................................17-16
2-5-پیامدهای ناتوانی در ایجاد ارتباطی مؤثر.......................................................................17
2-6-الگوی فرایند ارتباطات..........................................................................................19-18
2-7-موانع ارتباطات......................................................................................................23-19
2-8-انواع ارتباط...........................................................................................................24-23
2-9-مسیرهای ارتباطی....................................................................................................25-24
2-10-سبک های ارتباطی......................................................................................................25
2-11-رویکردهای ارتباطی.............................................................................................26-25
2-12-نظریه های ارتباطی...............................................................................................32-26
نظریه ارتباطات اجتماعی دیوید برلو......................................................................................26
نظریه تعامل نمادین جرج هربرت مید...............................................................................27-26
نظریه مدیریت هماهنگ مفاهیم ورنون کرونن و دبلیوبارمت پیرس..........................................27
نظریه ناهماهنگی شناختی لئون فستینگر...................................................................................27
نظریه نقض انتظارات جودی بورگون.......................................................................................28
نظریه کاستن عدم اطمینان ریچارد کالابرس و چارلز برگر.................................................29-28
نظریه نفوذ اجتماعی دالماس تیلور و ایروین آلتمن............................................................30-29
نظریه تبادل اجتماعی هارولد کیلی و جان تیبات...............................................................31-30
نظریه دیالکتیک ارتباطی باربارا مونتگومری و لسلی باکستر...............................................32-31
نظریه مدیریت حریم ارتباطات ساندراپترونیو...........................................................................32
2-13-مدل های ارتباطی..................................................................................................39-33
مدل ارسطو.............................................................................................................................33
مدل لاسول.............................................................................................................................33
مدل شنون – ویور............................................................................................................34-33
مدل شرام.........................................................................................................................35-34
مدل دیوید برلو................................................................................................................39-35
2-14-ارتباط معلم و دانش آموز...........................................................................................40
2-15-ارتباط و آموزش.........................................................................................................41
2-16-ارتباط و تدریس..................................................................................................43-42
2-17-ارتباط و دیدگاه دانش آموزان نسبت به معلمان....................................................45-43
2-18-ارتباط و ایجاد انگیزه در دانش آموزان........................................................................46
.....................................................................48- 47 (CDP )2-19-ارتباط و پروژه رشد کودک
2-20-تعاریف و مفاهیم مهارت های ارتباطی..................................................................49-48
2-21-ضرورت مهارت های ارتباطی برای معلمان و کارکنان آموزشی.............................50-49
2-22-مهارت های ارتباطی بهترین معلمان......................................................................51-50
2-23-انواع مهارت های ارتباطی...................................................................................54-51
2-23-1-مهارت های کلامی.........................................................................................57-54
مهارت های سخن گفتن با کلاس و دانش آموزان................................................................55
نحوه برخورد افراد با تعارض ها....................................................................................56-55
موانع برقراری ارتباط کلامی موفق بین معلم و دانش آموز.............................................57-56
2-23-2-مهارت های گوش کردن................................................................................59-57
تفاوت شنیدن و گوش کردن..........................................................................................61-60
گوش دادن فعال...................................................................................................................60
بازی قانونمند برای آموزش گوش دادن............................................................................ 62
گوش کردن فعال بنیان ارتباط خوب............................................................................63-62
موانع گوش سپاری.....................................................................................................64-63
2-23-3-مهارت های غیر کلامی..............................................................................65-64
انواع پیام های غیرکلامی..................................................................................................65
رمز و رازحرکات بدن......................................................................................................66
دریافت پیام های غیر کلامی آگاهانه است................................................................67-66
فاصله و ارتباط..........................................................................................................68-67
معطوف کردن توجه بر مفید ترین نشانه ها.................................................................71-68
2-23-4-مهارت های بازخورد........................................................................................71
بازخورد و یادگیری.........................................................................................................72
بازخورد و ارزشیابی..................................................................................................75-73
ویژگی های بازخورد.......................................................................................................75
2-24-تعاریف و مفاهیم استرس...............................................................................77-75
2-25-سابقه استرس.................................................................................................79-77
2-26-فشار روحی.........................................................................................................79
2-27-انواع فشار روحی...........................................................................................80-79
2-28-واکنش های جسمانی در هنگام وقوع استرس......................................................81-80
2-29-پیامدهای هیجانی استرس.....................................................................................82-81
2-30-تأثیرات شناختی استرس.............................................................................................82
2-31-بهداشت روانی....................................................................................................83-82
2-32-نقش مدرسه و معلمان در بهداشت روانی دانش آموزان........................................85-83
2-33-صلاحیت های شخصیتی یک معلم خوب از دیدگاه بهداشت روان.............................85
2-34-اضطراب مدرسه...................................................................................................89-85
2-35-مقابله با استرس..........................................................................................................89
2-35-1-منابع مقابله ای استرس.....................................................................................90-89
2-35-2-شیوه های مقابله.....................................................................................................90
2-35-3-روشهای کنار آمدن با استرس..........................................................................91-90
2-35-4-روشهای علمی مقابله با استرس..............................................................................91
2-36-پیشینه تحقیق.....................................................................................................107-92
الف)پیشینه داخلی..........................................................................................................98-92
ب)پیشینه خارجی........................................................................................................107-99
2-37-چارچوب نظری تحقیق.............................................................................................108
2-38-مدل مفهومی..............................................................................................................109
فصل سوم
روش پژوهش...........................................................................................................115-110
3-1-مقدمه.......................................................................................................................111
3-2-مراحل انجام پژوهش.......................................................................................112-111
3-3-روش تحقیق............................................................................................................112
3-4-جامعه آماری...........................................................................................................112
3-5-حجم نمونه..............................................................................................................112
3-6-شیوه نمونه گیری.....................................................................................................113
3-7-ابزار گردآوری اطلاعات.................................................................................114-113
3-8-اعتبار یا روایی پرسشنامه.........................................................................................114
قابلیت اعتماد یا پایایی پرسشنامه.............................................................................115-114
3-10-روش تجزیه و تحلیل اطلاعات.............................................................................115
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها.............................................................................................128-116
4-1-مقدمه.......................................................................................................................117
4-2-بخش اول: توصیف ویژگی های جمعیت شناختی نمونه پژوهش...............................117
4-3-بخش دوم: توصیف آماری متغیرهای اصلی تحقیق.....................................................118
4-4-بخش سوم: آزمون نرمال بودن توزیع داده های تحقیق...............................................120
4-5-بخش چهارم: آزمون فرضیه های تحقیق....................................................................122
خلاصه محاسبات تحلیل رگرسیون....................................................................................127
وضعیت رتبه بندی مؤلفه های مهارت های ارتباطی..........................................................128
فصل پنجم
نتیجه گیری..............................................................................................................155-129
5-2-خلاصه پژوهش......................................................................................................130
5-3-خلاصه یافته های پژوهش...............................................................................137-131
5-3-1-نتایج توصیفی پژوهش.......................................................................................131
5-3-2-نتایج استنباطی پژوهش..............................................................................136-132
5-4-محدودیت های پژوهش.........................................................................................137
5-5-پیشنهادها.......................................................................................................140-137
5-5-1-پیشنهادهای کاربردی..........................................................................................137
5-5-2-پیشنهادها بر اساس یافته های پژوهش........................................................139-137
5-5-3-پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی.................................................................140-139
5-6-منابع مورد استفاده..........................................................................................155-141
5-6-1-منابع فارسی..............................................................................................150-141
5-6-2-منابع لاتین................................................................................................155-141
ضمائم و پیوست ها................................................................................................159-156
چکیده انگلیسی..............................................................................................................161
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 2-1 :توصیف دانش آموزان از معلمی که به آنان توجه دارد..................................... 45
جدول 2-2 : راهنمایی هایی برای ایجاد روابط مطلوب با دانش آموزان.......................48-47
جدول 2-3 : دسته بندی مهارت های ارتباطی-اجتماعی ...................................................53
جدول 2-4 : مجموعه مهارت های گوش دادن.....................................................................58
جدول 2-5 : ویژگی های صوتی و احساسات احتمالی همراه آن..........................................69
جدول 2-6: خلاصه مهمترین نتایج تحقیقات داخل و خارج کشور...........................107-106
جدول 3-1 : مؤلفه های مهارت های ارتباطی به تفکیک گویه ها .....................................114
جدول 4-1:توزیع فراوانی نمونه پژوهش به تفکیک جنسیت...............................................117
جدول 4-2 : توصیف آماری متغیر استرس به تفکیک جنسیت .........................................118
جدول 4-3 : توصیف آماری متغیر مهارت ارتباطی به تفکیک جنسیت ..............................119
جدول 4- 4 : توصیف آماری مؤلفه های اصلی متغیر مهارت ارتباطی ..............................119
جدول 4-5 : توصیف آماری متغیر استرس.........................................................................120
جدول 4-6 : خلاصه نتایج آزمون کولموگروف اسمیرنف .....................................................120
جدول 4-7 : نتایج ضریب همبستگی اسپیرمن بین مهارت ارتباطی و استرس .....................122
جدول 4-8 : نتایج ضریب همبستگی اسپیرمن بین مهارت کلامی و استرس...........................123
جدول 4-9 : نتایج ضریب همبستگی اسپیرمن بین مهارت گوش دادن و استرس....................124
جدول 4-10 : نتایج ضریب همبستگی اسپیرمن بین مهارت غیرکلامی و استرس ....................124
جدول 4-11 : نتایج ضریب همبستگی اسپیرمن بین مهارت بازخورد و استرس.......................125
جدول 4-12 : نتایج آزمون مقایسه میانگین مهارت ارتباطی معلمان مرد و زن.........................126
جدول 4-13 : نتایج آزمون مقایسه میانگین استرس بین دانش آموزان دخترو پسر...................126
جدول 4-14 : خلاصه مدل رگرسیونی..................................................................................127
جدول 4-15 : ضرایب متغیر وابسته استرس............................................................................127
جدول 4-16 : نتایج آزمون رتبه ای فریدمن...........................................................................128
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار 4-1 : پراکنش نمرات پرسشنامه مهارت ارتباطی و استرس.............................121
فهرست اشکال
عنوان صفحه
شکل 2-1 : الگوی فرایند ارتباطات...................................................................................19
شکل 2-2 : مدل شنون - ویور .......................................................................................34
شکل 2-3 : مدل شرام ....................................................................................................35
....................................................................................................36 SMCRشکل 2-4 :مدل
شکل 2-5 : مدل برلو ......................................................................................................37
شکل 2-6 : مدل مفهومی پژوهش ...................................................................................109
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی رابطه مهارت های ارتباطی معلمان و استرس دانش آموزان پایه ششم مدارس ابتدایی شهر قرچک در سال تحصیلی 93-1392بود. برای این منظور پس از مرور ادبیات تحقیق،7 فرضیه شامل یک فرضیه اصلی و6 فرضیه فرعی تدوین گردید.این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ نوع ،توصیفی-پیمایشی بود . جامعه ی آماری پژوهش شامل کلیه ی دانش آموزان پایه ششم شهر قرچک بود که حجم نمونه بر اساس جدول مورگان و با توجه به نسبت دانش آموزان پسر و دختر در جامعه ی پژوهش،297 نفر تعیین و با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند . برای جمع آوری داده ها از دو پرسشنامه محقق ساخته مهارت های ارتباطی معلمان واسترس دانش آموزان، استفاده شد.تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (همبستگی اسپیرمن) انجام شد. یافته های پژوهش بیانگر آن بود که الف- بین مهارت های ارتباطی معلمان و استرس دانش آموزان رابطه منفی معناداری(672/0- ) وجود داشت.ب- بین هر یک از چهار مؤلفه ی اصلی مهارت های ارتباطی معلمان و استرس دانش آموزان رابطه ی منفی معناداری وجود داشت. ج-میزان مهارت های ارتباطی معلمان در جامعه ی مورد پژوهش در حد متوسط و میانگین بود.د- میزان استرس دانش آموزان در جامعه مورد پژوهش بالاتر از حد میانگین بود.ه-بین میزان مهارت های ارتباطی معلمان مرد و زن اختلاف معناداری وجود نداشت. و-بین میزان استرس دانش آموزان دختر و پسر اختلاف معناداری وجود نداشت. لذا با توجه به یافته های پژوهش می توان چنین نتیجه گیری کرد که : یکی از روشهای کاهش استرس دانش آموزان،تقویت مهارت های ارتباطی معلمان می باشد.
کلید واژه ها: مهارت های ارتباطی، مهارت کلامی، مهارت گوش دادن، مهارت غیرکلامی، مهارت بازخورد، استرس.
توجه داشته باشید: درصورتی که شما صاحب اثر این فایل می باشید یا به هر دلیلی نسبت به فایل تحقیقاتی مذکور در این پست مالکیت معنوی دارید و درخواست حذف آن را دارید، در واتس آپ به شماره 09100636002 پیام دهید تا ظرف 24 ساعت نسبت به حذف فایل از روی سایت دانشجوسرا اقدام شود. در صورت تمایل و درخواست، دو مقاله به صورت رایگان (به نام پژوهشگر و دانشجو) در مجلات علمی معتبر پذیرش شده و چاپ می گردد. ((حفظ حقوق معنوی صاحب اثر در اولویت فعالیت سایت دانشجوسرا می باشد))
مبلغ واقعی 18,000 تومان 50% تخفیف مبلغ قابل پرداخت 9,000 تومان