پیوند ها
تأثیر نوآوری و رهبری تحول گرا بر عملکرد سازمانی
توجه داشته باشید: درصورتی که شما صاحب اثر این فایل می باشید یا به هر دلیلی نسبت به فایل تحقیقاتی مذکور در این پست مالکیت معنوی دارید و درخواست حذف آن را دارید، در واتس آپ به شماره 09100636002 پیام دهید تا ظرف 24 ساعت نسبت به حذف فایل از روی سایت دانشجوسرا اقدام شود. در صورت تمایل و درخواست، دو مقاله به صورت رایگان (به نام پژوهشگر و دانشجو) در مجلات علمی معتبر پذیرش شده و چاپ می گردد. ((حفظ حقوق معنوی صاحب اثر در اولویت فعالیت سایت دانشجوسرا می باشد))
چکیده
تمامی سازمان های دولتی و خصوصی برای توسعه رشد و پایداری و بهبود عملکرد سازمان در عرصه رقابت امروزی به نوآوری سازمان نیاز دارند تا در رقابت آن بتوانند پاسخگوی نیازهای خواسته های مشتریان باشند. به علت وجود تحولات اخیر صنعت بیمه در زمینه خصوصی سازی و آزادسازی این صنعت، نوآوری در محصولات و خدمات عرضه شده توسط شرکت های بیمه و فرآیندهای آن بیش از پیش اهمیت می یابد. هم چنین ضرورت های خاص مربوط به وضعیت صنعت بیمه در ایران مانند وجود بازار بالقوه بالا برای انواع رشته های بیمه ای در بخش های مختلف اجتماع، ضعف ساختاری و مدیریتی شرکت های بیمه به لحاظ بکار نگرفتن نیروی کار متخصص و دانش مدار، عدم تناسب رشد و خدمات شرکت های بیمه با رشد تکنولوژیک سایر سازمان ها و بخش های اجتماع و غیره، همگی حکایت از لزوم تصمیم گیری جدی برای بکارگیری روش های نوین و رشد نوآوری در صنعت بیمه را دارد. از سوی دیگر رهبری نیز در شرکت های بیمه اهمیت بیشتری یافته است. لذا شرکت های بیمه که خواهان ایجاد و یا حفظ مزیت رقابتی هستند نیاز به رهبرانی دارند که کارکنان سازمان را در انجام تغییرات و ایجاد ساختار فرهنگی که تأکید اصلی آن بر نوآوری است، هدایت کنند. از این رو پژوهش حاضر، تأثیر رهبری تحول گرا و نوآوری بر عملکرد سازمانی را مورد بررسی قرار داده تا با شناسایی این رابطه بتواند عملکرد را بهبود بخشد.
دو نمونه آماری متشکل از 140 نفر از کارمندان و 32 نفر از مدیران و معاونان شعب مرکزی شرکت های بیمه خصوصی شیراز به روش نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده انتخاب شدند. با استفاده از دو پرسشنامه طراحی شده به جمع آوری داده ها اقدام به عمل آمد. روایی پرسشنامه با استفاده از روش محتوایی و پایایی آن نیز از طریق آلفای کرونباخ محاسبه شد. که مقدار بدست آمده قابل اتکا بود.
برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی بر پایه نر افزارSPSSجهت طبقه بندی اطلاعات جمع آوری شده و در گام اول از تحلیل عاملی تاییدی و در گام دوم از تحلیل مسیر بر پایه نرم افزار PLS برای تحلیل روابط بین سازه ها بهره برده شده است.
یافته های تحقیق حاکی از آن است که رهبری تحول گرا و نوآوری بر عملکرد سازمانی تأثیر مثبت و معنادار دارند. هم چنین از بین مؤلفه های رهبری تحول گرا، انگیزش الهام بخش و توجه و ملاحظات فردی بیشترین تأثیر را بر عملکرد دارند. از مؤلفه های نوآوری نیز، نوآوری کلی سازمان بیشترین اثر را بر عملکرد سازمانی می گذارد. با توجه به چنین نتایجی، تقویت نوآوری و وجود رهبران تحول گرا با تکیه بر رفتارهایی که بیشترین تأثیر را بر عملکرد دارند، در شرکت های بیمه می توانند عملکرد سازمان را بهبود بخشند.
واژگان کلیدی: رهبری تحول گرا، نوآوری، عملکرد سازمانی
فهرست مطالب
4-1 سؤالات اصلی و فرعی تحقیق.. 7
8-1 شرح واژه ها و اصطلاحات پژوهش... 9
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق.. 13
2-1-2- پیشینه رهبری تحول گرا18
5-1-2- رهبری تبادلی و عوامل آن. 22
7-1-2- تفاوت رهبری تحول گرا و رهبری تبادلی.. 23
8-1-2-نقاط قوت و ضعف نظریه رهبری تحول گرا24
9-2-2 استراتژی های نوآوری.. 29
14-2-2 نوآوری در فعالیت های خدماتی.. 34
1-14-2-2 ویژگی خدمات و تأثیر آن ها بر فرآیند نوآوری.. 36
2-14-2-2 فرآیند گام به گام نوآوری در خدمات.. 37
3-14-2-2- عوامل کلیدی موفقیت در نوآوری.. 40
4-2 رهبری تحول گرا و عملکرد سازمانی.. 42
5-2 نوآوری و عملکرد سازمانی.. 43
1-2-2 پیشینه تحقیق در ایران. 44
2-3 جامعه آماری، تعیین حجم نمونه و روش نمونه گیری.. 53
1-3-3 مطالعات کتابخانه ای.. 54
1-4-3 پایایی و روایی پرسشنامه. 56
1-1-4-3 روایی ( اعتبار) پرسش نامه. 57
2-1-4-3 پایایی ( قابلیت اعتماد) پرسش نامه. 57
5-3 روش های تجزیه و تحلیل داده ها59
6-3 دلایل انتخاب روش پی.ال.اس برای این مطالعه. 61
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها63
1-4 توصیف ویژگی های جمعیت شناختی اعضای نمونه. 64
1-2-4. ضریب همبستگی بین متغیرهای پژوهش... 74
2-2-4 تحلیل مدل اندازه گیری (Measurement Model)76
3-2-4. روش حداقل مربعات جزئی.. 80
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها91
2-1- 5 نتایج یافته های توصیفی.. 92
3-1-5 نتایج یافته های استنباطی.. 93
1-2-5 پیشنهاد های اجرایی مبتنی بر یافته های پژوهش... 96
2-2-5 پیشنهاد به محققین آتی.. 98
3-5 موانع و محدودیت های تحقیق.. 99
فهرست جداول:
جدول1-1 اسامی شرکت های بیمه خصوصی.. 9
جدول 1-2: ویژگی خدمات و تأثیر آن ها بر فرآیند نوآوری.. 36
جدول 1-3: مدل تحلیلی و ترکیب سوالات پرسش نامه مدیران و متغیر مورد بررسی در هر سوال.. 55
جدول 2-3: مدل تحلیلی و ترکیب سوالات پرسش نامه کارمندان و متغیر مورد بررسی در هر سوال.. 56
جدول 3-3 سنجه های طیف لیکرت... 56
جدول4-3 ضرایب آلفای کرونباخ، پایایی کل و میانگین واریانس استخراجی.. 58
جدول 1-4 توزيع فراواني مربوط به جنسیت (کارمندان)65
جدول 2-4 توزيع فراواني مربوط به سطح تحصیلات (کارمندان)66
جدول 3-4 توزيع فراواني مربوط به سن (کارمندان)67
جدول 4-4 توزيع فراواني مربوط به سابقه کار (کارمندان)69
جدول 5-4 توزيع فراواني مربوط به جنسیت (مدیران)70
جدول 6-4 توزيع فراواني مربوط به سطح تحصیلات (مدیران)71
جدول 7-4 توزيع فراواني مربوط به سن (مدیران)72
جدول 8-4 توزيع فراواني مربوط به سابقه کار (مدیران)73
جدول 9-4 ماتریس همبستگی بین متغیرهای تحقیق.. 75
جدول 10-4 ماتریس همبستگی بین متغیرهای تحقیق.. 75
جدول 11-4 ماتریس همبستگی بین متغیرهای تحقیق.. 76
جدول 12-4: بارهای عاملی متغیر رهبری تحول گرا77
جدول 13-4: بارهای عاملی متغیر نوآوری.. 78
جدول 14-4: بارهای عاملی متغیر عملکرد سازمان.. 79
جدول 15-4 ضرایب مسیر، آماره ی t و ضریب تعیین (متغیر وابسته: عملکرد سازمان)83
جدول 16-4 ضرایب مسیر، آماره ی t و ضریب تعیین (متغیر وابسته: عملکرد سازمان)86
جدول 17-4 ضرایب مسیر، آماره ی t و ضریب تعیین (متغیر وابسته: عملکرد سازمان)89
شکل 1-2: عوامل مؤثر بر کسب مزیت رقابتی (Hill & Jones, 2007:086). 31
شکل 2-2: تأثیرات مثبت نوآوری(Hill & Jones,2007:91).32
شکل 3-2 چرخه فرآیند توسعه خدمات جدید (fitzsimmons, J.A & Fitzsimmons, M.J., 2000:18).35
شکل 4-2: فرآیند عمومی و گام به گام نوآوری در خدمات ( نصیر زاده و ناجی، 1387: 110). 37
شکل5-2 انرژی خود را به کدام سمت هدایت کنیم؟ ( نصیر زاده و ناجی، 1387: 113). 38
شکل 6-2: عوامل کلیدی موفقیت در نوآوری ( Lee, 2009).40
شکل 7-2 مدل مفهومی تحقیق.... 49
نمودار1-4 نمودار ميله اي مربوط به فراواني جنسیت (کارمندان). 66
نمودار 2-4 نمودارميله اي مربوط به فراواني سطح تحصيلات (کارمندان). 67
نمودار3-4 نمودار ميله اي مربوط به فراواني سن (کارمندان). 68
نمودار 4-4 نمودار ميله اي مربوط به فراواني سابقه کار (کارمندان). 69
نمودار 5-4 نمودار ميله اي مربوط به فراواني جنسیت (مدیران). 70
نمودار 6-4 نمودارميله اي مربوط به فراواني سطح تحصيلات (مدیران). 71
نمودار 7-4 نمودار ميله اي مربوط به فراواني سن (مدیران). 73
نمودار 8-4 نمودار ميله اي مربوط به فراواني سابقه کار (مدیران). 74
شکل 1-4 مدل معادلات ساختاری در حالت تخمین ضرایب مسیر. 82
شکل 2-4 مدل معادلات ساختاری در حالت معناداری ضرایب(t-value). 82
شکل 3-4 مدل معادلات ساختاری در حالت تخمین ضرایب مسیر. 84
شکل 4-4 مدل معادلات ساختاری در حالت معناداری ضرایب(t-value). 85
شکل 5-4 مدل معادلات ساختاری در حالت تخمین ضرایب مسیر. 87
شکل 6-4 مدل معادلات ساختاری در حالت معناداری ضرایب(t-value). 88
توجه داشته باشید: درصورتی که شما صاحب اثر این فایل می باشید یا به هر دلیلی نسبت به فایل تحقیقاتی مذکور در این پست مالکیت معنوی دارید و درخواست حذف آن را دارید، در واتس آپ به شماره 09100636002 پیام دهید تا ظرف 24 ساعت نسبت به حذف فایل از روی سایت دانشجوسرا اقدام شود. در صورت تمایل و درخواست، دو مقاله به صورت رایگان (به نام پژوهشگر و دانشجو) در مجلات علمی معتبر پذیرش شده و چاپ می گردد. ((حفظ حقوق معنوی صاحب اثر در اولویت فعالیت سایت دانشجوسرا می باشد))
مبلغ واقعی 17,000 تومان 50% تخفیف مبلغ قابل پرداخت 8,500 تومان
برچسب های مهم