پیوند ها
کار تحقیقی اولين گزارش ملي تجارت الكترونيكي در ايران
توجه داشته باشید: درصورتی که شما صاحب اثر این فایل می باشید یا به هر دلیلی نسبت به فایل تحقیقاتی مذکور در این پست مالکیت معنوی دارید و درخواست حذف آن را دارید، در واتس آپ به شماره 09100636002 پیام دهید تا ظرف 24 ساعت نسبت به حذف فایل از روی سایت دانشجوسرا اقدام شود. در صورت تمایل و درخواست، دو مقاله به صورت رایگان (به نام پژوهشگر و دانشجو) در مجلات علمی معتبر پذیرش شده و چاپ می گردد. ((حفظ حقوق معنوی صاحب اثر در اولویت فعالیت سایت دانشجوسرا می باشد))
فهرست مطالب
عنوان شماره صفحه
4-1- آگاهسازي، آموزش و تحصيل. 9
الف- دوره های کاردانی و کارشناسی. 9
ب - دوره های تحصيلات تکميلی (كارشناسي ارشد)10
د- نشستها و همايش هاي علمي. 13
هـ- پژوهشها و نشريات علمی. 14
4-2- مسائل قانوني و مقرراتي 17
4-3- زير ساخت هاي تجارت الكترونيكي. 20
4-4-1-بانكداري الكترونيكي.. 29
الف- خزانهداري الكترونيكي. 40
فهرست جداول
عنوان شماره صفحه
جدول (1) عناصر كليدي راهبردهاي ملي تجارت الكترونيكي كشورهاي مختلف.. 3
جدول(3) : وضعيت شبكه مخابراتي در كل كشور در سالهاي مختلف.. 22
جدول (4): وضع موجود شمارههاي آنالوگ شبكه ثابت كشور از سال 1376 الي 1382. 22
جدول (5): مشتركين خطوط پرسرعت ديتا23
جدول (6): وضعيت ارتباطات بينالملل ديتا23
جدول (8): خلاصه عملكرد بانكهاي كشور در سال 1382. 37
جدول (9): فعاليت پروازي طي دوره 82- 1376. 45
جدول (10): اطلاعات اساسي و پايه اي در كل شبكه پستي طي سالهاي مختلف.. 47
امروزه فناوري اطلاعات و ارتباطات محور توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي كشورهاي مختلف قرار گرفته است. تجارت الكترونيكي يكي از نمودهاي عيني انقلاب فناوري اطلاعات و ارتباطات در عرصههاي اقتصادي است. ظهور اينترنت و تجاري شدن آن در دهههاي اخير شيوههاي سنتي تجارت را متحول نموده است. تجارت الكترونيكي انقلابي در شيوهها و رويههاي تجاري گذشته ايجاد كرده و سرعت و صرفهجويي را در بهترين وجه جامه عمل پوشانده است. در محيط الكترونيكي فاصلههاي جغرافيايي و محدوديتهاي زماني و مكاني منتفي و مبادلات تجاري بر پايه اطلاعات الكترونيكي انجام ميشود. تجارت الكترونيكي با رفع موانع فراروي تجارت بينالملل روند تجارت جهاني را تسريع مينمايد. تجارت الكترونيكي از مزايا و پيامدهاي اقتصادي مهمي از قبيل گسترش بازار، كاهش قيمت منابع توليد، ارتقاي بهرهوري، كاهش هزينههاي مبادلاتي، ايجاد اشتغال و كاهش تورم برخوردار بوده و در رشد درونزاي اقتصادي نقش محوري دارد.
مزاياي فراوان تجارت الكترونيكي سبب شده كه نه تنها كشورهاي توسعه يافته بلكه كشورهاي در حال توسعه نيز از آن به عنوان ابزاري براي رقابت در عرصه داخلي و بينالمللي استفاده نمايند. نبود راهبرد تجارت الكترونيكي نتيجهاي جز انزوا درعرصه اقتصاد جهاني بدنبال نخواهد داشت. گسترش روزافزون حجم تجارت الكترونيكي در جهان، بكارگيري آن توسط بنگاههاي اقتصادي و پذيرش تدريجي آن از سوي مصرفكنندگان بيانگر مزاياي بالقوه تجارت الكترونيكي در عرصههاي اقتصادي و تجاري است. بنابراين راهي جز تلاش مستمر براي استفاده از آن در فعاليتهاي اقتصادي متصور نيست.
تحقيقات تجربي نشان ميدهد كه موفقيت تجارت الكترونيكي در كشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه پيشرو بخاطر شرايط مناسب بسترهاي الكترونيكي در اين كشورها است. بسترهاي الكترونيكي شامل فرصتهاي مبتني بر اينترنت، كيفيت زيرساختهاي فناوري اطلاعات، فعاليتهاي دولت و درجه تسهيل تجاري است. دسترسي افراد و تجار به ابزارهاي ارتباطاتي با كيفيت برتر و هزينههاي پايين، يكي از بسترهاي مهم تجارت الكترونيكي است. رونق بكارگيري ابزارهاي ارتباطات در عرصه اقتصادي در گرو محيط تجاري مناسب از قبيل ثبات سياسي، مقررات مالياتي، درجه بازبودن تجارت و سرمايهگذاري است. پذيرش تجار و مصرفكنندگان در كنار زيرساختهاي اجتماعي و فرهنگي از قبيل نيروي انساني ماهر و سواد الكترونيكي از ساير پيش شرطهاي گسترش تجارت الكترونيكي محسوب ميشود. محيط قانوني و سياسي شامل قوانين اينترنتي، آسان بودن ايجاد كسب و كارهاي جديد، حمايت از دارائيهاي شخصي و مالكيت فكري و سرمايهگذاري و حمايتهاي دولت از زيرساختهاي فناوري براي توسعه و ترويج تجارت الكترونيكي حياتي است.
بنابراين براي توسعه تجارت الكترونيكي به مجموعه اقدامات اساسي در زمينههاي زيرساخت فني، مسائل قانوني ومقرراتي، آگاهسازي و آموزش و تحصيل، حمايت از بخش خصوصي و حمايتهاي دولتي نياز است تا شرايط براي فعاليت فعالان اقتصادي يعني مصرفكنندگان و بنگاهها كه نقش محوري در بكارگيري تجارت الكترونيكي دارند، فراهم شود.
وزارت بازرگاني با توجه به مسئوليت راهاندازي تجارت الكترونيكي در كشور با تعامل و همكاري كامل با دستگاههاي اجرايي در زمينههاي حقوقي، آموزشي و فني در جهت توسعه و ترويج تجارت الكترونيكي تلاش نموده است. همكاري در تدوين و تصويب قانوني تجارت الكترونيكي، حمايتهاي مالي از برگزاري دورههاي كارشناسي ارشد و دكتري رشتههاي تجارت الكترونيكي با دانشگاههاي كشور، برگزاري همايشهاي داخلي و بينالمللي و اجراي طرح امكانسنجي تجارت الكترونيكي و طرحهاي مرتبط و همكاري و همانديشي با دستگاههاي اجرائي از اهم فعاليتهاي صورت گرفته در زمينه تجارت الكترونيكي است.
بر اساس سياست نامه تجارت الكترونيكي، دستگاههاي اجرايي داراي وظايف مشخص و معيني در زمينه تجارت الكترونيكي هستند. در اين راستا، وزارت بازرگاني در نظر دارد گزارش عملكرد تجارت الكترونيكي كشور را هر سال تهيه ومنتشر نمايد و دستگاههاي اجرايي برتر را شناسايي و معرفي نمايد. اين گزارش بمنظور سنجش ميزان فعاليتهاي دستگاههاي اجرايي بر اساس گزارشهاي ارسالي دستگاههاي ياد شده تدوين و تنظيم شده است.
لازم به ذكر است كه چون اين گزارش براي اولين بار در كشور تهيه و منتشر ميشود لذا ممكن است با كاستيهايي مواجه باشد از اين نظر، پيشنهادات و نقطهنظرات تمامي دستگاههاي اجرائي، صاحبنظران و كارشناسان مربوط براي بهبود معيارهاي ارزيابي تجارت الكترونيكي نقش كارسازي خواهد داشت.
در خاتمه ضروري است از همكاري تمامي دستگاههاي اجرايي كه در ارسال گزارش عملكرد متقبل زحمت شدند و نيز از جناب آقاي دكتر محمودرضا هاشمي مشاور محترم معاونت و همچنين جناب آقاي محمود محمودزاده تشكر شود. انتظار ميرود دستگاههاي اجرائي با پيشنهاد معيارهاي سنجش تجارت الكترونيكي و تكميل و ارائه اطلاعات براي سالهاي آتي در حركت به سمت وضعيت مطلوب تجارت الكترونيكي تلاش نمايند.
فرهاد دژپسند
معاون برنامهريزي و بررسيهاي اقتصادي
توجه داشته باشید: درصورتی که شما صاحب اثر این فایل می باشید یا به هر دلیلی نسبت به فایل تحقیقاتی مذکور در این پست مالکیت معنوی دارید و درخواست حذف آن را دارید، در واتس آپ به شماره 09100636002 پیام دهید تا ظرف 24 ساعت نسبت به حذف فایل از روی سایت دانشجوسرا اقدام شود. در صورت تمایل و درخواست، دو مقاله به صورت رایگان (به نام پژوهشگر و دانشجو) در مجلات علمی معتبر پذیرش شده و چاپ می گردد. ((حفظ حقوق معنوی صاحب اثر در اولویت فعالیت سایت دانشجوسرا می باشد))
مبلغ واقعی 15,000 تومان 50% تخفیف مبلغ قابل پرداخت 7,500 تومان
برچسب های مهم