پیوند ها
اثر شاخصهای آموزشی و تكنولوژي آموزشي بركارايي
نيروي انساني در دبيرستانهاي پسرانه منتخب منطقه 2 تهران
(سالهاي 83-82 و 80 – 79)
توجه داشته باشید: درصورتی که شما صاحب اثر این فایل می باشید یا به هر دلیلی نسبت به فایل تحقیقاتی مذکور در این پست مالکیت معنوی دارید و درخواست حذف آن را دارید، در واتس آپ به شماره 09100636002 پیام دهید تا ظرف 24 ساعت نسبت به حذف فایل از روی سایت دانشجوسرا اقدام شود. در صورت تمایل و درخواست، دو مقاله به صورت رایگان (به نام پژوهشگر و دانشجو) در مجلات علمی معتبر پذیرش شده و چاپ می گردد. ((حفظ حقوق معنوی صاحب اثر در اولویت فعالیت سایت دانشجوسرا می باشد))
سرمايه گذاري در نيروي انساني از اساسي ترين بخشهاي توسعه بلندمدت و پايدار است و برخي بر اين باورند كه بسياري از مشكلات و معضلات موجود در جامعه ايران را بايست به عدم آموزش صحيح در دوران قبل از دانشگاه ارتباط داد. در اين راستا اين تحقيق خواهد كوشيد اثر تكنولوژي آموزشي بركارايي نيروي انساني دبيرستانهاي پسرانه منتخب منطقه 2 تهران را مورد بررسي و ارزيابي قرار دهد. در اين مطالعه از روش ناپارامتري تحليل پوششي داده ها استفاده شده است.ابتدا قرار بر اين بود كه اثرات شاخص آموزش و تكنولوژي آموزشي بر كارايي فني نيروي انساني مورد بررسي قرار گيرد ولي به دليل محدوديتهاي آماري در جمع آوري اطلاعات دبيرستانها و به دليل اينكه تنها آمار 15 دبيرستان پسرانه منطقه 2 به دست محقق رسيد به ناچار دو سناريو براي اين تحقيق گزينش گرديد. سناريوي اول به بررسي تأثيرات آموزش بر كارايي فني نيروي انساني مي پردازد و سناريوي دوم نيز اثر تكنولوژي آموزشي بر كارايي را مورد ارزيابي قرار مي دهد. داده هاي مورد استفاده در سناريوي اول(اثر آموزش) بر سطح كارايي عبارتند از: سرانه معلم به دانش آموزش (smd) ، ميانگين سابقه كار معلمين (mskm) ، ميانگين پيشرفت تحصيليدانش آموزان(mptd) ، و داده هاي مورد استفاده در سناريوي دوم(اثر تكنولوژي آموزشي بر سطح كارايي) نيز عبارتند از: سرانه كتاب به دانش آموز (skd) ، سرانه مساحت آزمايشگاه (sma) وسرانه كامپيوتر (sk) ، ستانده ها مورد استفاده در هر سناريو نيز ميانگين دروس اختصاصي (mde) و ميانگين دروس عمومي(mdo) بوده اند. نتايج اين تحقيق نشان مي دهند در هيچ يك از مدلهاي روش تحليل پوششي داده ها (CCRوBCC) ،رابطه معني داري ميان شاخصهاي آموزشي و تكنولوژي آموزشي بر درجات كارايي دبيرستانها مورد مطالعه مشاهده نكرده ايم. بنابراين فرضيه هاي ما كه مبني بر تأثير مثبت آموزش معلمان مدارس منطقه 2 و بكارگيري تكنولوژي آموزشي و محيط آموزشي بر كارايـي فنـي نيروي انساني است رد مي شود؛ در واقع اين فرضيات شرطهاي لازم هستند ولي كافي نمي باشند. به نظر مي رسد در كارايي دبيرستانهاي منطقه 2 عوامل ديگري نظير كيفيت مديريت و كيفيت تدريس، چگونگي قرار گرفتن مدارس از نقطه نظر جغرافيايي در درون منطقه 2 موثر بوده باشد.
|
واژه هاي كليدي: شاخص هاي آموزشي ، تكنولوژي آموزشي،كارايي نيروي انساني در دبيرستانهاي پسرانه منتخب منطقه 2 تهران.
«فهرست مطالب»
عنوانصفحه
چكيده
فصل اول : کليات تحقيق .................................................................................................................................................................................................. 1 1-1- مقدمه ............................................................................................................................................................................................................................ 2
1-2- شناخت وطبقه بندي فوايد اقتصادي آموزش و پرورش .............................................................................................................................. 4
1-2-1-فوايد خصوصي آموزش و پرورش.................................................................................................................................................................. 5
1-2-2 - فوايد خصوصي مستقيم ................................................................................................................................................................................... 5
1-2-3-فوايد خصوصي غير مستقيم .............................................................................................................................................................................. 5
1-2-4-فوايد اجتماعي آموزش و پرورش ................................................................................................................................................................... 6
1-2-5-فوايداجتماعي مستقيم .......................................................................................................................................................................................... 7
1-2-6-فوايد اجتماعي غيرمستقيم .................................................................................................................................................................................. 7
1-3-اهداف و ضرورت پژوهش ..................................................................................................................................................................................... 9
1-4-فرضيه هاي تحقيق (پژوهش)................................................................................................................................................................................... 9
1-5-كليات پژوهش ............................................................................................................................................................................................................ 10
2-1-مقدمه ............................................................................................................................................................................................................................. 12
2-1-1-ديدگاههاي اقتصاد دانان كلاسيك درباره اهميت اقتصادي آموزش.................................................................................................... 13
2-1-2-ديدگهاي اقتصاددانان نئوكلاسيك درباره اهميت اقتصادي آموزش.................................................................................................... 16
2-1-3-ديدگاههاي اقتصاددانان معاصر درباره اهميت اقتصادي آموزش.......................................................................................................... 17
2-2-نظريه سرمايه انساني ................................................................................................................................................................................................... 31
2-2-1-مفهوم سرمايه انساني ............................................................................................................................................................................................ 33
2-2-2-سرمايه گذاري درسرمايه انساني ....................................................................................................................................................................... 35
2-2-3-ويژگيهاي سرمايه انساني ..................................................................................................................................................................................... 38
2-2-4-كاركردهاي سرمايه انساني ................................................................................................................................................................................. 43
2-2-5-تشكيل سرمايه انساني ازطريق آموزش و پرورش ...................................................................................................................................... 46
2-2-6-تشكيل سرمايه انساني از طريق آموزش ضمن خدمت............................................................................................................................... 50
2-3-نقش آموزش و پرورش دررشد و توسعه اقتصادي ........................................................................................................................................ 51
2-3-1-انواع آموزش و پروش و رشد اقتصادي ........................................................................................................................................................ 54
2-4-سرمايه گذاري درآموزش و پرورش ................................................................................................................................................................... 62
2-5-توجيه اقتصادي درآموزش و پرورش.................................................................................................................................................................. 64
2-6-كيفيت آموزش و پرورش ...................................................................................................................................................................................... 69
2-7-تحقيقات انجام شده درجهان .................................................................................................................................................................................. 74
فصل سوم :روش اجراي تحقيق.......................................................................................................................................................................... 88
متدولوژي تحقيق................................................................................................................................................................................................................... 89
مقدمه ....................................................................................................................................................................................................................................... 89
3-1-تابع توليد ...................................................................................................................................................................................................................... 93
3-1-1-روشهاي پارامتري .................................................................................................................................................................................................. 93
3-1-2-روشهاي ناپارامتري ............................................................................................................................................................................................... 94
3-2-ويژگيها و قابليتهاي روش تحليل پوششي داده ها (DEA).......................................................................................................................... 95
3-2-1-مزاياي روش تحليل پوششي داده ها................................................................................................................................................................ 95
3-2-2-معايب روش تحليل پوششي داده ها................................................................................................................................................................ 97
3-3-تعريف واحدهاي تصميم گيري (DMU)......................................................................................................................................................... 97
3-4-انواع كارايي ازديدگاه فارل .................................................................................................................................................................................... 98
3-5-كارايي درتحليل پوششي داده ها (DEA)......................................................................................................................................................... 101
3-6-مدلهاي DEA ............................................................................................................................................................................................................ 102
3-6-1-مدل CCR.............................................................................................................................................................................................................. 103
3-6-1-1-تعريف كارايي درمدل CCR...................................................................................................................................................................... 105
3-6-1-2-مثالهاي مربوطه به مدل CCR..................................................................................................................................................................... 105
3-6-1-3-مدلهاي ستانده گراو نهاده گر درمدل CCR........................................................................................................................................... 110
3-6-2-مدل BCC.............................................................................................................................................................................................................. 116
3-6-3-تفاوت CCR و BCC....................................................................................................................................................................................... 118
3-7-مدل اندرسن – پيترسون(AP)................................................................................................................................................................................ 120
3-8-بررسي بازده مقياس درروش DEA..................................................................................................................................................................... 122
3-9-جمع بندي...................................................................................................................................................................................................................... 125
فصل چهارم :تجزيه و تحليل داده ها .......................................................................................................... 128
تجزيه و تحليل نتايج حاصل از مدل DEA................................................................................................... 129
4-1- مقدمه ............................................................................................................................................................................................................................ 129
4-2-معرفي دبيرستانهاي موردمطالعه............................................................................................................................................................................... 130
4-3- انتخاب داده ها و ستانده ها .................................................................................................................................................................................... 132
4-4-معرفي مدل مورد استفاده ......................................................................................................................................................................................... 134
4-5-تجزيه و تحليل نتايج.................................................................................................................................................................................................. 135
4-5-1-تاثير آموزش بركارايي دبيرستانها .................................................................................................................................................................... 141
4-5-2-تاثير تكنولوژي آموزشي بركارايي دبيرستانهاي منطقه (2)...................................................................................................................... 149
4-5-3-بررسي فرضيات تحقيق ........................................................................................................................................................................................ 157
4-5-4-عامل توليد مازاد (اضافي) Slack................................................................................................................................................................... 159
4-5-5-انتخاب الگوي مناسب براي بنگاه .................................................................................................................................................................... 160
4-6-خلاصه اي از تجزيه و تحليل نتايج ...................................................................................................................................................................... 165
4-6-1-تجزيه و تحليل جدول 16-4 .............................................................................................................................................................................. 167
4-6-2-فرق كارايي فني و كارايي مقياس .................................................................................................................................................................... 169
نتيجه گيري و پيشنهادات ................................................................................................................................................................................................... 172 منابع
توجه داشته باشید: درصورتی که شما صاحب اثر این فایل می باشید یا به هر دلیلی نسبت به فایل تحقیقاتی مذکور در این پست مالکیت معنوی دارید و درخواست حذف آن را دارید، در واتس آپ به شماره 09100636002 پیام دهید تا ظرف 24 ساعت نسبت به حذف فایل از روی سایت دانشجوسرا اقدام شود. در صورت تمایل و درخواست، دو مقاله به صورت رایگان (به نام پژوهشگر و دانشجو) در مجلات علمی معتبر پذیرش شده و چاپ می گردد. ((حفظ حقوق معنوی صاحب اثر در اولویت فعالیت سایت دانشجوسرا می باشد))
مبلغ واقعی 19,000 تومان 50% تخفیف مبلغ قابل پرداخت 9,500 تومان
برچسب های مهم