پیوند ها
بررسي تأثير آموزش پيشدبستاني بر يادگيري مهارتهاي
رواني ـ حركتي و سازگاري اجتماعي دانشآموزان دوره ابتدايي
توجه داشته باشید: درصورتی که شما صاحب اثر این فایل می باشید یا به هر دلیلی نسبت به فایل تحقیقاتی مذکور در این پست مالکیت معنوی دارید و درخواست حذف آن را دارید، در واتس آپ به شماره 09100636002 پیام دهید تا ظرف 24 ساعت نسبت به حذف فایل از روی سایت دانشجوسرا اقدام شود. در صورت تمایل و درخواست، دو مقاله به صورت رایگان (به نام پژوهشگر و دانشجو) در مجلات علمی معتبر پذیرش شده و چاپ می گردد. ((حفظ حقوق معنوی صاحب اثر در اولویت فعالیت سایت دانشجوسرا می باشد))
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: مقدمه
مقدمه................................................................................................................................................................. 1
بيان مساله ....................................................................................................................................................... 2
ضرورت و اهداف تحقيق .................................................................................................................................. 6
اهداف پژوهش ................................................................................................................................................. 7
فرضيه هاي پژوهش ........................................................................................................................................ 7
تعاريف و اصطلاحات ...................................................................................................................................... 8
فصل دوم: مباني نظري و پيشينه پژوهش
خلاصه اي از فصل دوم ................................................................................................................................ 11
تاريخچه آموزش پيش دبستاني .................................................................................................................. 11
تعريف دوره پيش دبستاني .......................................................................................................................... 21
ويژگيهاي كودك در دوره پيش دبستاني ................................................................................................... 21
اهداف دوره پيش دبستاني .......................................................................................................................... 25
مهارتهاي رواني ـ حركتي در دوره دبستان ............................................................................................... 27
تحول حركت در كودكان دبستاني .............................................................................................................. 29
مهارتهاي رواني ـ حركتي ............................................................................................................................ 31
سازگاري اجتماعي ........................................................................................................................................ 42
روابط با همسالان ......................................................................................................................................... 48
وظيفه مهد كودك و مراكز پيش دبستاني از ديدگاه آدلر ......................................................................... 66
پيشينه پژوهش ............................................................................................................................................. 73
فصل سوم: روش شناسي
روش پژوهش ................................................................................................................................................ 90
ابزار پژوهش .................................................................................................................................................. 90
جامعه آماري ................................................................................................................................................. 92
گروه نمونه و روش نمونه گيري ................................................................................................................... 92
متغيرها .......................................................................................................................................................... 93
روش اجراي پژوهش .................................................................................................................................... 93
روشهاي آماري .............................................................................................................................................. 93
فصل چهارم: تجزيه و تحليل اطلاعات
تجزيه و تحليل نتايج .................................................................................................................................... 95
يافته هاي جانبي پژوهش ......................................................................................................................... 102
فصل پنجم: يافته هاي پژوهش و بحث دربارة نتايج آن
محدوديت هاي پژوهش ............................................................................................................................ 118
پيشنهادات ................................................................................................................................................. 118
منابع .............................................................................................................................................................. 121
ضمائم ......................................................................................................................................................... 130
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول شماره 2- مقوله هاي اصلي در حوزه رواني ـ حركتي ..................................................................... 34
جدول شماره 1-2- شاخص هاي رشد رفتار طبيعي ................................................................................. 55
جدول شماره 2-2- مراحل رشد رواني ـ اجتماعي اريكسون .................................................................... 59
جدول شماره 3-2- تشخيص هدفهاي كودكان ناسازگار ........................................................................... 68
جدول شماره 1- توزيع فراواني آزمودنيها بر حسب جنسيت ...................................................................... 95
جدول شماره 2- توزيع فراواني آزمئدنيها برحسب گروه آموزش ديده و آموزش نديده ............................ 95
جدول شماره 3- توزيع فراواني آزمودنيها بر حسب .................................................................................... 96
جدول شماره 4- توزيع فراواني آزمودنيها بر حسب كلاس ......................................................................... 96
جدول شماره 5- توزيع فراواني شغل پدر آزمودنيها ................................................................................. 97
جدول شماره 6- توزيع فراواني شغل مادر آزمودنيها .................................................................................. 97
جدول شماره 7- توزيع فراواني سطح تحصيلات پدر آزمودنيها ................................................................. 98
جدول شماره 8- توزيع فراواني سطح تحصيلات مادر آزمودنيها ................................................................ 98
جدول شماره 9- مقايسه ميانگينهاي گروه آموزش ديده و آموزش نديده در مهارتهاي رواني ـ حركتي .. 99
جدول شماره 10- مقايسه ميانگينهاي سازگاري اجتماعي و مؤلفه هاي آن در دو گروه آموزش ديده و
آموزش نديده .............................................................................................................................................. 100
جدول شماره 11- مقايسه ميانگينهاي دختران و پسران آموزش ديده در متغير مهارتهاي رواني ـ حركتي 100
جدول شماره 12- مقايسه ميانگينهاي دختران و پسران آموزش نديده در متغير مهارتهاي رواني ـ حركتي 101
جدول شماره 13- مقايسه ميانگينهاي دختران و پسران آموزش ديده در سازگاري اجتماعي .................. 101
جدول شماره 14- مقايسه ميانگينهاي دختران و پسران آموزش نديده در سازگاري اجتماعي ................ 102
جدول شماره 15- مقايسه ميانگينهاي دختران و پسران در مهارتهاي رواني ـ حركتي و سازگاري اجتماعي 102
جدول شماره 16- مقايسه ميانگينهاي دو گروه آموزش ديده و آموزش نديده به تفكيك سن در دو متغير
مهارتهاي روانـي ـ حركتي و سازگاري اجتماعي ......................................................................................... 103
جدول شماره 17- مقايسه ميانگينهاي گروه آموزش ديده و آموزش نديده به تفكيك جنس در
مهارتهاي رواني ـ حركتي و سازگاري اجتماعي ........................................................................................... 104
جدول شماره 18- مقايسه ميانگينهاي مهارتهاي رواني ـ حركتي و سازگاري اجتماعي دانش آموزان
براساس وضعيت اشتغال مادر ....................................................................................................................... 105
جدول شماره 19- مقايسه ميانگينهاي مهارتهاي رواني ـ حركتي براساس شغل پدر با استفاده از
تحليل واريانس يك طرفه ........................................................................................................................... 105
جدول شماره 20- آزمون توكي براي تشخيص تفاوتهاي معنادار بين ميانگين ها ................................... 106
جدول شماره 21- مقايسه ميانگينهاي سازگاري اجتماعي براساس شغل پدر با استفاده از
تحليل واريانس يك طرفه ........................................................................................................................... 106
جدول شماره 22- مقايسه ميانگين هاي رواني ـ حركتي كودكان براساس تحصيلات پدر با استفاده
از تحليل واريانس يك طرفه ....................................................................................................................... 107
جدول شماره 23- آزمون تعقيبي توكي براي تعيين معناداري تفاوت ميانگين هاي رواني ـ حركتي
براساس تحصيلات پدر ................................................................................................................................ 107
جدول شماره 24- مقايسه ميانگينها در اسزگاري اجتماعي براساس تحصيلات پدر با استفاده از تحليل واريانس
يك طرفه ..................................................................................................................................................... 108
جدول شماره 25- آزمون توكي براي مقايسه ميانگينها در سازگاري اجتماعي براساس تحصيلات پدر 108
جدول شماره 26- مقايسه ميانگين مهارتهاي رواني ـ حركتي براساس تحصيلات مادر با استفاده از تحليل
واريانس يك طرفه ........................................................................................................................................ 109
جدول شماره 27- آزمون توكي براي مقايسه دو به دو ميانگينهاي رواني ـ حركتي براساس تحصيلات مادر 109
جدول شماره 28- مقايسه ميانگين سازگاري اجتماعي براساس تحصيلات مادر با استفاده از تحليل واريانس
يك طرفه ..................................................................................................................................................... 110
جدول شماره 29- همبستگي بين زيرمقياسهاي سازگاري اجتماعي با يكديگر و با مهارتهاي رواني ـ حركتي 111
فصل اول
مقدمه
مقدمه:
موفقيت كودكان در مدرسه تا حدودي به رويدادهايي بستگي دارد كه آنها قبل از ورود به مدرسه تجربه كردهاند. آمادگي كودكان براي ورد به مدرسه و موفقيت بعدي آنها در تحصيل، با جنبههاي مختلف رشد آنها مرتبط است. عواملي از قبيل رشد جسمي، اجتماعي، شناختي، دانشي و چگونگي يادگيري در تعيين موفقيت آنها در مدرسه نقش دارند.
در گذشته، عقيده بسياري بر اين بود كه ورود كودكان به دبستان، آغاز يادگيري و شكوفايي آنها در همه ابعاد رشد است. اما امروزه در پرتو تلاش صاحبنظران مختلف، مسير تفكر و برنامهريزي به سمت بارور كردن آموزشهاي پيش از دبستان، به عنوان پيشنياز ورود كودكان به مدرسه، تغيير كرده است. بيشك پيشرفت در ابعاد گوناگون رشد در سنين بالاتر و حتي مرحله زمينهسازي براي اصلاح اعمال و حركات مختلف كودكان با توجه به پژوهشهاي اخير (براي مثال ويليامز1، 1983؛ به نقل از مفيدي، 1375)، نوعي دگرگوني انديشه را در زمينه رشد جسمي و حركتي كودكان در سالهاي اوليه كودكي به وجود آورده است. در دو سه دهه اخير نيز در بسياري از موسسههاي آموزشي و تربيتي (به ويژه در جامعه ما) تمايل و گرايش زيادي در چرخش تاكيد از مهارتهاي حركتي و جسمي به سمت زمينههاي رشد شناختي و ذهني كودكان حس شده است (مفيدي، 1375). هر چند مهارتهاي حركتي و شناختي لازم و ملزوم يكديگرند و در برخي از ديدگاههاي رشد مثل تئوري پياژه2 (1374)، مهارتهاي حركتي زيربناء و لازمة مهارتهاي شناختي هستند.
با توجه به پيشرفت علم و تكنولوژي در قرن حاضر و تبلور اين نكته كه شكوفايي يك كشور از بستر آموز/ش و پرورش برمي خيزد، نياز به گسترش دوره پيش از دبستان، بيش از گذشته خود را نمايان مي سازد. بنابراين لازم است كه برنامه كيفي و كمي مناسب و در خور نيازهاي جسمي و رواني براي كودكان پيشدبستاني، با توجه به ويژگيهاي اين دوره از رشد، تهيه و تدارك ديده شود. اما پيش نياز برنامهريزي و سرمايهگذاري در اين زمينه، انجام پژوهشهايي است از روش شناسي و مبناي نظري درستي برخوردار باشند تا با توجه به نتايج حاصله، بتوان تا حدودي نيازهاي جامعه در اين زمينه برطرف شود و گامهايي هر چند جزئي در زمينه بهبود وضعيت آموزشي و تربيتي برداشته شود.
توجه داشته باشید: درصورتی که شما صاحب اثر این فایل می باشید یا به هر دلیلی نسبت به فایل تحقیقاتی مذکور در این پست مالکیت معنوی دارید و درخواست حذف آن را دارید، در واتس آپ به شماره 09100636002 پیام دهید تا ظرف 24 ساعت نسبت به حذف فایل از روی سایت دانشجوسرا اقدام شود. در صورت تمایل و درخواست، دو مقاله به صورت رایگان (به نام پژوهشگر و دانشجو) در مجلات علمی معتبر پذیرش شده و چاپ می گردد. ((حفظ حقوق معنوی صاحب اثر در اولویت فعالیت سایت دانشجوسرا می باشد))
مبلغ واقعی 19,000 تومان 50% تخفیف مبلغ قابل پرداخت 9,500 تومان
برچسب های مهم