پیوند ها
کار تحقیقی زندگی نامه کامل مولوی به زبان ساده
توجه داشته باشید: درصورتی که شما صاحب اثر این فایل می باشید یا به هر دلیلی نسبت به فایل تحقیقاتی مذکور در این پست مالکیت معنوی دارید و درخواست حذف آن را دارید، در واتس آپ به شماره 09100636002 پیام دهید تا ظرف 24 ساعت نسبت به حذف فایل از روی سایت دانشجوسرا اقدام شود. در صورت تمایل و درخواست، دو مقاله به صورت رایگان (به نام پژوهشگر و دانشجو) در مجلات علمی معتبر پذیرش شده و چاپ می گردد. ((حفظ حقوق معنوی صاحب اثر در اولویت فعالیت سایت دانشجوسرا می باشد))
«مقدمه»
ادبيات در هر شكل و قالبي كه باشد، نمايشگر زندگي وبيان كنندهي ارزش ها و معيارها وويژگي هايي است كه زندگي فردي و جمعي برمحور آنها مي چرخد. نقد وبررسي و ارزيابي آثار ادبي نيز چنين است و نمي تواند بدور از آن ارزش ها و معيارها باشد و بي توجه از كنار آنها بگذرد. به عبارت ديگر نقد و بررسي آثار ادبي از ديدگاهي مي توان درس زندگي ناميد، باهمهي گستردگي و تنوع و خصوصيات و مظاهر آن.
ادبيات از دو ديدگاه ما را با زندگي پيوند ميدهد: از گذرگاه عاطفي، وقتي كه آنرا مي خوانيم، از گذرگاه خرد ورزي، وقتي كه آنرا بررسي و نقد مي كنيم؛ وقتي ما قطعه شعري را مي خوانيم، عواطف و احساسات ما با عواطف و احساسات شاعر جنبههاي مشترك پيدا مي كند و با او هم سوئي رواني پيدا مي كنيم، و يا وقتي سرگشتكي را در مطالعه مي آوريم، به قول «آندره موروا» در حادثهي كشاكش بزرگي قرارمي گيريم و لحظات زندگيمان با آن حادثه آميختگي پيدا مي كند؛ دراين موارد نفس و جان ما مي تواند از اثر پذيري بركنار بماند. از جهت خردورزي نيز، اگر به درستي به تحليل و نقد آثار ادبي بنشينيم و جنبه هاي مثبت و مفني آنها را دريابيم، زندگي را مطرح ساخته ايم؛ مطالعه وبررسي آثار ادبي بايد با بررسي جنبه هاي زباني، هنري ومحتوايي همراه باشيد، به اين معني كه پس از حل دشواري هاي واژه اي و تعبيرها و اصطلاحات متن و اشاراتي كه به تارخ و قصص و اساطير ممكن است وجود داشته باشد، بايد به بررسي ارزش هنري و سپس به تجزيه و تحليل محتواي آن بپردازيم. انديشه هاي والا و ارزشمند را باز نماييم و پندارهاي سخيف و كج انديشي هاي نابخردانه را نقد كنيم. عبارات وابيات و تعبيرهاي زيبا و استوار را با دليل وحجت نشان دهيم و ابيات و جملات و عبارات نازيبا و نااستوار را باز نماييم. و اگر اثر شكل داستاني دارد، آنرا از جهت شناخت داستان بررسي كنيم: مثلاً اگر در داستان رستم و سهراب، فقط واژه دشوار را معني كنيم و چند ويژگي زباني را كه درسخن فردوسي هست باز گوييم كه مثلاً براي يك متمم دو حرف اضافه آورده است، يا «كجا» را در معني «كه» به كاربرده، داستان را به عنوان يك پديده ي لساني مطرح كرده ايم. براي آنكه داستان به عنوان يك اثر ادبي مطرح شود، پس از طرح و توضيح نكته هاي زباني و ارزش هاي هنري يا ارزش هاي مربوط به فنون بلاغي، درمرحلهي سوم بايد محتواي داستان را از جهت داستان شناسي، و دراين مورد به خصوص از جهت تراژدي شناسي، گره خوردگي، اوج و فرود داستان، جنبه هاي روان شناختي قهرمانان و سرانجام ظرايفي كه داستان را به عنوان تراژدي برتر معرفي مي كند، مطرح سازيم.
بنده از تهيه و تحقيق دربارهي شعر و ادب فارسي، اهدافي داشتم كه يكي از آنها بيان كردن و روشن شدن مطالب دراين باره بود؛ و دراين تحقيق از استاد بزرگوار ادب و شعر فارسي، جناب آقاي دكتر ده پنا كه دانشجويان را به شناخت و درك ارزش هاي شعر و متون فارسي تشويق مي كنند، تشكر ميكنم؛
دراين تحقيق از منابع مختلفي استفاده كردم كه از آن جمله مي توان كتاب مقالات ادبي، اثر دكتر جلال الدين همايي، مكتب حافظ يا مقدمه برحافظ شناسي، تأليف دكتر منوچهر مرتضوي و گزيدهي غزليات مولوي، اثر دكتر سيروس شميسا است؛ اميدوارم اين تحقيق بتواند براي علاقه مندان به شعر و متون فارسي مفيد واقع شود و تفكر و توجه آنان را به اين موضوع بيشتر كند.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: «سرگذشت و احوال مولوي».........................................................
1-1سرگذشت و احوال مولوي ......................................................................
1-2افكار و عقايد عرفاني ...............................................................................
فصل دوم «مولوي چه مي گويد؟»..................................................................
2-1مسلك عرفاني و افكار و عقايد مولوي ....................................................
2-2علم اليقين-عين اليقين-حق اليقين..........................................................
2-3تعلق –تخلق –تحقق..................................................................................
2-4پايه اصلي مسلك و طريقه عرفاني مولوي .............................................
2-5 رسالت عرفاني و ادبي مولوي ...............................................................
2-6فروغ خورشيد روح بخش عرفان مشرق.................................................
2-7طريق اصلاح نفوس و درمان دردهاي اجتماعي و روحاني بشر...........
2-8داروي دردهاي روحاني پنهاني بشر ......................................................
2-9پراكندگي و جمعيت حواس و اوقات .......................................................
فصل سوم : «مولوي و حافظ»........................................................................
3-1-عشق از ديدگاه مولوي ..........................................................................
3-2-پير از ديدگاه مولانا ..............................................................................
3-3جام جم ا زديدگاه مولانا............................................................................
3-4مولوي و حافظ .........................................................................................
فصل چهارم: «مرغ باغ ملكوتم، نيم از عالم خاك ..........................................
4-1 درمراحل سيرو سلوك علمي و عرفاني .................................................
4-2 دوره ي اول زندگاني با شخصيت اول مولوي ......................................
4-3 دوره ي دوم و شخصيت دوم مولوي ....................................................
4-4 شخصيت سوم و فعليت نهايي مولوي ..................................................
4-5 تقسيم بندي .............................................................................................
1-4-5افكار و عقايد مولوي............................................................................
2-4-5مارميت اذرميت ...................................................................................
1-2-4-5شعار مسلك علمي و عرفاني و كليد رمز افكار و عقايد مولوي....
3-4-5جبر واختيار و قضا و قدر ...................................................................
1-3-4-5قضا و قدر ........................................................................................
2-3-4-5تجلي و ظهور حق درمظاهر بشري و صدور معجزات و كرامات از انبيا واولياي خدا
4-4-5 اتصال پنهاني روح انسان كامل به مبدأ غيب مجرد الهي .................
فصل پنجم : «آشنايي بيشتر با اشعار مولانا»
5-1شرح برخي از ادبيات مثنوي شريف
5-2شرح سه غزل شيوا از مولانا
5-3چند نمونه از كنايات اشعار مولوي
5-4القاب شعر اودبا و علما و هنرمندان ايران
توجه داشته باشید: درصورتی که شما صاحب اثر این فایل می باشید یا به هر دلیلی نسبت به فایل تحقیقاتی مذکور در این پست مالکیت معنوی دارید و درخواست حذف آن را دارید، در واتس آپ به شماره 09100636002 پیام دهید تا ظرف 24 ساعت نسبت به حذف فایل از روی سایت دانشجوسرا اقدام شود. در صورت تمایل و درخواست، دو مقاله به صورت رایگان (به نام پژوهشگر و دانشجو) در مجلات علمی معتبر پذیرش شده و چاپ می گردد. ((حفظ حقوق معنوی صاحب اثر در اولویت فعالیت سایت دانشجوسرا می باشد))
مبلغ واقعی 17,000 تومان 50% تخفیف مبلغ قابل پرداخت 8,500 تومان
برچسب های مهم