پیوند ها
روانشناسی شخصیت
توجه داشته باشید: درصورتی که شما صاحب اثر این فایل می باشید یا به هر دلیلی نسبت به فایل تحقیقاتی مذکور در این پست مالکیت معنوی دارید و درخواست حذف آن را دارید، در واتس آپ به شماره 09100636002 پیام دهید تا ظرف 24 ساعت نسبت به حذف فایل از روی سایت دانشجوسرا اقدام شود. در صورت تمایل و درخواست، دو مقاله به صورت رایگان (به نام پژوهشگر و دانشجو) در مجلات علمی معتبر پذیرش شده و چاپ می گردد. ((حفظ حقوق معنوی صاحب اثر در اولویت فعالیت سایت دانشجوسرا می باشد))
چکیده:
تعاریف مختلفی ازشخصیتارائه شده است که هر یک بر وجهی ازشخصیت تأکید کردهاند. هیلگارد (Hilgard) شخصیت را «الگوهای رفتار و شیوههای تفکر که نحوه سازگاری شخص را بامحیط تعیین میکند» تعریف کرده است در حالی که برخی دیگر «شخصیت» را بهویژگیهای «پایدار فرد» نسبت داده و آن را بصورت «مجموعهویژگیهایی که با ثبات و پایداری داشتن مشخص هستند و باعث پیش بینی رفتار فردمیشوند» تعریف میکنند.
شخصیت (Personality) از ریشه لاتین (Persona) که به معنی «نقاب و ماسک» است گرفته شده است و اشاره به ماسک و نقابیدارد که بازیگران یونان و روم قدیم بر چهره میگذاشتند و این تعبیر تلویحا به اینموضوع اشاره دارد که «شخصیت هر فرد ماسکی است که او برچهره خود میزند تا وجه تمایز (تفاوت) او از دیگرانباشد.
شخصیت به همه خصلتها و ویژگیهایی اطلاق میشودکه معرف رفتار یک شخص است، از جمله میتوان این خصلتها را شامل اندیشه ، احساسات ،ادراک شخص از خود ، وجهه نظرها ، طرز فکر و بسیاری عادات دانست. اصطلاحویژگی شخصیتیبه جنبه خاصی از کل شخصیت آدمیاطلاق میشود.
شخصیتیک «مفهوم انتزاعی» است، یعنی آن چیزی مثلانرژی درفیزیک است که قابل مشاهده نیست، بلکه آن از طریق ترکیب رفتار (Behavior) ، افکار (Thoughts) ،انگیزش (Motivation) ،هیجان (Emotion) و … استنباط میشود. شخصیتباعث تفاوت (Difference) کل افراد (انسانها) از همدیگر میشود. اما این تفاوتها فقطدر بعضی «ویژگیها و خصوصیات» است. به عبارت دیگر افراد در خیلی از ویژگیهای شخصیتیبه همدیگر شباهت دارند بنابراینشخصیترا میتوان از این جهت که «چگونه مردمبا هم متفاوت هستند؟» و از جهت این که «در چه چیزی به همدیگر شباهت دارند؟» موردمطالعه قرار داد.
از طرف دیگر «شخصیت» یک موضوع پیچیده است ولی از زمانهایقدیم برای شناخت آن کوششهای فراوانی شده است که برخی از آنها «غیرعملی» ، بعضی دیگر «خرافاتی» و تعداد کمی «علمی و معتبر» هستند. این تنوع در دیدگاهها به تفاوتدر«تعریف و نگرش از انسان و ماهیت او» مربوط میشود. هر جامعه برای آنکه بتواند درقالبفرهنگ معینی زندگی کرده ، ارتباط متقابل و موفقیت آمیزی داشته باشد،گونههای شخصیتیخاصی را که با فرهنگشهماهنگی داشته باشد، پرورش میدهد. در حالی که برخی تجربهها بین همه فرهنگها مشترکاست، بعید نیست که تجربیات خاص یک فرهنگ در دسترس فرهنگ دیگر نباشد.
واژه «شخصیت» در زبان روزمره مردم معانی گوناگونیدارد. یکی از معانی آن مربوط به هر نوع «صفت اخلاقی یا برجسته» است که سبب تمایز وبرتری فردی نسبت به افراد دیگر میشود مثلا وقتی گفته نمیشود «او با شخصیت است» یعنی «او» فردی با ویژگیهایی است که میتواند افراد دیگر را با «کارآیی و جاذبهاجتماعی خود» تحت تأثیر قرار دهد. در درسهایی که با عنوان «پرورش شخصیت» تبلیغ و دایر میشود، سعی براین است که به افراد مهارتهای اجتماعی بخصوصی یاد داده ، وضع ظاهر و شیوه سخن گفتنرا بهبود بخشند با آنها واکنش مطبوعی در دیگران ایجاد کنند همچنین در برابر اینکلمه ، کلمه «بیشخصیت» قرار دارد که به معنی داشتن «ویژگیهای منفی» است که البتهبه هم دیگران را تحت تأثیر قرار میدهد، اما در جهت منفی.
در اجتماع گاهی بهجای این کلمات از مترادف آنها «شخصیت خوب یا بد» صحبت میشود که هر یک ویژگیهایی رامیرسانند و گاهی از کلمه شخصیت به منظور توصیف بارزترین ویژگی افراد استفادهمیشود مثلا وقتی گفته میشود«او پرخاشگر است» یعنی ویژگی و خصوصیت غالب «او» پرخاشگری است. در کنار این موضوعات گاهی کلمه شخصیت جهت «احترام» به چهرههای مشهورو صاحب صلاحیت «علمی ، اخلاقی یا سیاسی» بکار میرود نظیر «شخصیت سیاسی،شخصیت مذهبیوشخصیت هنریو …».
دیدگاه روانشناسی در مورد «شخصیت» چیزی متفاوتاز دیدگاههای «مردم و جامعه» است درروانشناسی افراد به گروههای «با شخصیت و بیشخصیت» یا«شخصیت خوب و شخصیت بد» تقسیم نمیشوند؛بلکه از نظر این علم همه افراد دارای «شخصیت» هستند که باید به صورت «علمی» موردمطالعه قرار گیرد این دیدگاه به«شخصیت و انسان» باعث پیدایش نظریههایمتعددی از جمله : «نظریه روانکاوی کلاسیک (Classical Psychoanaly Theory) ،نظریه روانکاوی نوین (Neopsychoanalytic Theory) ،نظریه انسان گرایی (Humanities Theory) ،نظریه شناختی (Cognitive Theory) ،نظریه یادگیری اجتماعی (Social-learning Theory) و … » در حوزه مطالعه این گرایش ازعلمروانشناسی شده است.
فهرست مطالب
چکیده ....................................................................................................................... الف
فصل اول...................................................................................................................... 1
مقدمه ........................................................................................................................... 2
بیان مساله .................................................................................................................. 6
اهمیت و ضرورت تحقیق........................................................................................... 8
اهداف تحقیق............................................................................................................. 11
تعریف اصطلاحات .................................................................................................. 12
فصل دوم،پیشینه ، تحقیق....................................................................................... 14
مقدمه ........................................................................................................................ 15
دیدگاههایی درباره شخصیت................................................................................ 16
شخصیت از نظر فروم............................................................................................ 16
شخصیت از نظر یونگر........................................................................................... 17
شخصیت از نظر ماری............................................................................................ 17
نگرش فرانکل به شخصیت..................................................................................... 18
نگرش مزلو به شخصیت........................................................................................ 18
چشم اندازی به رشد شخصیت ............................................................................ 18
دیدگاههایی در باره رشد شخصیت .................................................................... 19
رشد شخصیت از نظر یونگر................................................................................. 19
رشد شخصیت از نظر ماری.................................................................................. 20
عوامل موثر بر رشد شخصیت.............................................................................. 20
نظریه های نسخ شناسی شخصیت....................................................................... 21
نظریه های تحلیلی عاملی شخصیت...................................................................... 23
نظریه کاتل................................................................................................................ 23
نظریه انسان گرایی در شخصیت.......................................................................... 25
نظریه های شناختی شخصیت............................................................................... 26
ماهیت شخصیت ...................................................................................................... 27
سنجش شخصیت..................................................................................................... 28
مسائل اساسی در سنجش شخصیت................................................................... 28
اعتبار......................................................................................................................... 29
مهار .......................................................................................................................... 29
میل به مهار............................................................................................................... 30
توهم مهار................................................................................................................. 31
پیامدهای اعتقاد داشتن به مهار............................................................................. 32
تفاوتهای فردی در درک جایگاه مهار ................................................................. 33
واکنش در برابر از دست دادن مهار..................................................................... 35
جایگاه مهار............................................................................................................... 35
جایگاه مهار درونی – بیرونی .............................................................................. 37
طبقه بندی سه بعدی از نظر واینر......................................................................... 40
جایگاه مهار درونی و بیرونی از نظر واینر......................................................... 42
نظریه یادگیری اجتماعی......................................................................................... 43
توان رفتاری ............................................................................................................ 43
انتظار......................................................................................................................... 44
ارزش تقویت............................................................................................................. 44
موقعیت روان شناختی ........................................................................................... 45
آزادی حرکت............................................................................................................ 45
روشهای راتر برای سنجش مفاهیم خود............................................................. 46
انگیزش رفتار از نظر راتر...................................................................................... 48
انتظارات مربوط به جایگاه هندسی مهار............................................................. 49
نظریه اسناد.............................................................................................................. 53
اسنادهای بعد از موفقیت و شکست...................................................................... 53
تغییر دادن اسنادها برای بهبود عملکرد............................................................... 55
دیدهای بازده تحصیلی بر اسناد.......................................................................... 56
زمینه های کاربردی آزمونها................................................................................. 58
زمینه تحصیلی ........................................................................................................ 59
پیشنهادات ................................................................................................................ 61
نتیجه گیری............................................................................................................... 62
خلاصه ...................................................................................................................... 63
منابع ......................................................................................................................... 65
توجه داشته باشید: درصورتی که شما صاحب اثر این فایل می باشید یا به هر دلیلی نسبت به فایل تحقیقاتی مذکور در این پست مالکیت معنوی دارید و درخواست حذف آن را دارید، در واتس آپ به شماره 09100636002 پیام دهید تا ظرف 24 ساعت نسبت به حذف فایل از روی سایت دانشجوسرا اقدام شود. در صورت تمایل و درخواست، دو مقاله به صورت رایگان (به نام پژوهشگر و دانشجو) در مجلات علمی معتبر پذیرش شده و چاپ می گردد. ((حفظ حقوق معنوی صاحب اثر در اولویت فعالیت سایت دانشجوسرا می باشد))
مبلغ واقعی 17,000 تومان 50% تخفیف مبلغ قابل پرداخت 8,500 تومان
برچسب های مهم