پیوند ها
کار تحقیقی در مورد انواع و اقسام سازهای بادی و شناخت دقیق آن ها
توجه داشته باشید: درصورتی که شما صاحب اثر این فایل می باشید یا به هر دلیلی نسبت به فایل تحقیقاتی مذکور در این پست مالکیت معنوی دارید و درخواست حذف آن را دارید، در واتس آپ به شماره 09100636002 پیام دهید تا ظرف 24 ساعت نسبت به حذف فایل از روی سایت دانشجوسرا اقدام شود. در صورت تمایل و درخواست، دو مقاله به صورت رایگان (به نام پژوهشگر و دانشجو) در مجلات علمی معتبر پذیرش شده و چاپ می گردد. ((حفظ حقوق معنوی صاحب اثر در اولویت فعالیت سایت دانشجوسرا می باشد))
مقدمه
ساز بادی سازی است که دارای تشديدکنندهای معمولاً لوله يا مجرای توخالی است که در آن ستونی از هوا يا در اثر دميدن نوازنده در دهنی مانند نی و يا توسط دستان او مانند آكاردئون به ارتعاش در میآيد. تغيير در ارتفاع يا اجرای نتها با باز و بسته کردن کليدها برای بلند وکوتاه کردن طول لوله تشديد کننده يا سوراخهای روی ساز يا تغيير حالت لب و دهان نوازنده انجام میشود.
سازهای بادی را به دو دسته بزرگ بخش میکنند: سازهای بادی چوبی و سازهای بادی برنجی. مهمترين عضو خانواده سازهای بادی فلوت کلاسيک می باشد. اما اين نامها را نبايد به معنی آن گرفت که لزوماً اين سازها از چوب يا برنج ساخته شدهاند. مثلاً ساکسوفون از نظر ساختمان و نحوه توليد صدا بسيار به کلارينت نزديک است و مانند کلارينت جزو سازهای بادی چوبی بهشمار میرود هرچند که بدنه آن از برنج يا فلز ديگری ساخته میشود. يا فلوت ريکوردر که در گذشته بسيار رايج بود و از چوب ساخته میشد و امروز برای آموزش موسيقی به کودکان رواج دارد و از پلاستيک ساخته میشود ولی جزو سازهای بادی چوبی است. در واقع فرق اين دو دسته نه در جنسی است که از آن ساخته شدهاند بلکه به نحوه توليد صدا در دهنی آنها مربوط میشود. در سازهای معروف به برنجی صدا از لرزيدن لبهای نوازنده درون کاسه دهنی حاصل میشود و در سازهای معروف به چوبی صدا از لرزش قميش يا لرزش لايههای هوا در گذر از روی تيغه يا لبه دهنی بهوجود میآيد.
انواع سازهای بادی:
دسته سازهای بادی مشروحه به دو رده کلی تقسيم می شوند:
1-رده بادی های چوبی که خود بر سه قسم هستند:
قسم اول:سازهاي بي زبانه مانند ني و بالابان كه هوا بطورساده يا با برخورد به لبه سوراخ ورود به داخل لوله وارد می شود.
قسمدوم:سازهاي يك زبانه مانند دوزله كه هوا در ورود به لوله زبانه اي ازجنسني به نام قميش را مي لرزاند.
قسم سوم:سازهاي دو زبانه مانند سرناكه هوا از ميان دو تيغه نازك متكي به هم از جنس نی عبور کرده، سبب لرزش آن دو می شود.
بديهي است كه كيفيت صدا در هر يك از انواع سازهاي بالا با يكديگر متفاوتاست.
2-رده بادي هاي برنجي مانند كرميل كه به عوض سوراخ يا زبانه، دهاني اي لنگي يا فنجاني شكل دارند و لبهاي خود عبورداده به درون لوله مي فرستد. كيفيت صدا در اين رده قوي تر و درخشان تر است.
نيروي محركه توليد صوت در تمام سازهاي بادي هوا و در قسمت اعظم آنها نفس آدمي است كه در نوع اخير نوازنده ساز نمي تواند صوتي را بيش ازمدت معيني بكشد زيرا او براي تازه كردن نفس احتياج به قطع صوت دارد. زير و بم شدن صوت در سازهاي بادي به چند عامل بستگي دارد كه مهمترين آنها كوتاهي با بلندي لوله و نيز قطر مقطع آن است؛ به عبارت ديگر هر چه لوله كوتاه تر و نازك تر شود صوت حاصل زيرتر خواهد بود، عامل ديگر فشار هوا است. به اين ترتيب كه هر چه هوا با فشار بيشتري به لوله داخل شود صوت حاصل در فواصل معيني زيرتر خواهد شد. قسمت اعظم سازهاي بادي سازهای انتقالي هستند، يعني اصوات حاصل از اجراي هر نت به نسبت معيني زيرتر يا بم تر از اصوات استاندارد شده در سازهاي غيرانتقالي است.
چکيده
انواع مختلفی از سازهای به کار رفته در موسيقی های ملل مختلف جهان از جمله ايران و انواع متنوع تر آنها که در موسيقی غربی و بيشتر به صورت دسته جمعی در ارکستراسيونهای غربی به کار گرفته می شوند دارای ساختار مختلف و مواد به کار رفته متفاوتی می باشد، اما تمامی سازها را می توان به طور کلی به چهار دسته يا گروه اصلی تقسيم بندی نمود که عبارتند از:
1-سازهای زهی
2-سازهای بادی: سازهای بادی چوبی،سازهای بادی برنجی
3-سازهای ضربی: سازهای ضربی پوستی، سازهای ضربی سنجی يا فلزی
4-سازهای کلاويه ای (پدال دارد)
اين مجموعه به معرفی و بررسی متداول ترين سازهای کلاسيک و بومی ايران و ارکستر سمفونيک جمع آوری شده است.که بطور برجسته به بررسی سازهای بادی ايرانی مانند نی، سرنا، کرنا، دوزله، بالابان و ... / سازهای بادی چوبی مانند فلوت، پيکولو، ابوا، کلارينت، فاگوت و ... / سازهای بادی برنجی مانند ترومپت، ترومبون، هورن، توبا و ... از لحاظ تاريخچه، ساختمان، ساختار و قسمتهای مختلف ساز، رنج صوتی و ميدان صوتی، نحوه قرارگيری در ارکستر، رنگ صدا، کاربرد آنها و ... سخن گفته ايم.
فهرست
عنوان صفحه
چکيده ........................................................................................................................................... 1
مقدمه ............................................................................................................................................ 2
فصل اول سازهای بادی ايرانی
بُرغو ............................................................................................................................................... 5
شاخ آبنوسی ................................................................................................................................ 5
بوق ................................................................................................................................................ 5
نی ................................................................................................................................................... 6
بيشه ............................................................................................................................................. 8
ساز دونای .................................................................................................................................... 9
دی دی ...........................................................................................................................................9
سُرنا ............................................................................................................................................... 9
خالو ............................................................................................................................................ 12
جوری زورنا ............................................................................................................................... 12
کرنا ............................................................................................................................................. 12
نفير ............................................................................................................................................. 14
دو زله ......................................................................................................................................... 14
قوشمه ........................................................................................................................................ 18
نی انبان ..................................................................................................................................... 18
چبچيق ........................................................................................................................................21
بالابان .........................................................................................................................................22
پيک .............................................................................................................................................22
دودک .........................................................................................................................................23
كرميل ..........................................................................................................................................25
شمشال ........................................................................................................................................25
ارغنون بوقی ...............................................................................................................................27
شوفار ...........................................................................................................................................28
فصل دوم سازهای بادی چوبی کلاسيک
سازهای بادی چوبی .................................................................................................................30
پيکولو...........................................................................................................................................31
فلوت.............................................................................................................................................31
زامپونيا ........................................................................................................................................33
ابوا .................................................................................................................................................34
کر آنگله .......................................................................................................................................35
کلارينت ......................................................................................................................................36
کلارينت باس .............................................................................................................................37
ساکسفون ....................................................................................................................................37
فاگوت ..........................................................................................................................................38
کنتر فاگوت ...............................................................................................................................41
آکاردئون بايان ............................................................................................................................41
فصل سوم سازهای بادی برنجی کلاسيک
سازهای بادی برنجی ................................................................................................................50
شيپور............................................................................................................................................51
کرنت ............................................................................................................................................53
ترومپت ........................................................................................................................................54
ترومبون .......................................................................................................................................59
هورن ............................................................................................................................................60
توبای واگنر...................................................................................................................................62
توبا ..............................................................................................................................................63
نتيجه گيری ...............................................................................................................................67
منابع و مأخذ ..............................................................................................................................68
فهرست اشکال
عنوان صفحه
شکل (1-1 ) .................................................................................................................................8
شکل (2-1 ) .................................................................................................................................8
شکل (3-1 ) ..............................................................................................................................11
شکل (4-1 ) ..............................................................................................................................11
شکل (5-1 ) ..............................................................................................................................14
شکل (6-1 ) ..............................................................................................................................16
شکل (7-1 ) ..............................................................................................................................17
شکل (8-1 ) ..............................................................................................................................21
شکل (9-1 ) ..............................................................................................................................22
شکل (10-1 ) ...........................................................................................................................24
شکل (11-1 ) ...........................................................................................................................24
شکل (12-1 ) ...........................................................................................................................27
شکل (13-1 ) ...........................................................................................................................28
شکل (14-1 ) ...........................................................................................................................28
شکل (1-2 ) ..............................................................................................................................32
شکل (2-2 ) ..............................................................................................................................32
شکل (3-2 ) ..............................................................................................................................33
شکل (4-2 ) ..............................................................................................................................34
شکل (5-2 ) ..............................................................................................................................35
شکل (6-2 ) ..............................................................................................................................36
شکل (7-2 ) ..............................................................................................................................37
شکل (8-2 ) ..............................................................................................................................38
شکل (9-2 ) ..............................................................................................................................40
شکل (10-2 ) ...........................................................................................................................42
شکل (11-2 ) ...........................................................................................................................43
شکل (12-2 ) ...........................................................................................................................44
شکل (13-2 ) ...........................................................................................................................48
شکل (1-3 ) ..............................................................................................................................52
شکل (2-3 ) ..............................................................................................................................53
شکل (3-3 ) ..............................................................................................................................57
شکل (4-3 ) ..............................................................................................................................57
شکل (5-3 ) ..............................................................................................................................58
شکل (6-3 ) ..............................................................................................................................60
شکل (7-3 ) ..............................................................................................................................61
شکل (8-3 ) ..............................................................................................................................62
شکل (9-3 ) ..............................................................................................................................65
شکل (10-3 ) ...........................................................................................................................66
توجه داشته باشید: درصورتی که شما صاحب اثر این فایل می باشید یا به هر دلیلی نسبت به فایل تحقیقاتی مذکور در این پست مالکیت معنوی دارید و درخواست حذف آن را دارید، در واتس آپ به شماره 09100636002 پیام دهید تا ظرف 24 ساعت نسبت به حذف فایل از روی سایت دانشجوسرا اقدام شود. در صورت تمایل و درخواست، دو مقاله به صورت رایگان (به نام پژوهشگر و دانشجو) در مجلات علمی معتبر پذیرش شده و چاپ می گردد. ((حفظ حقوق معنوی صاحب اثر در اولویت فعالیت سایت دانشجوسرا می باشد))
مبلغ واقعی 18,000 تومان 50% تخفیف مبلغ قابل پرداخت 9,000 تومان
برچسب های مهم