پیوند ها
اركستراسيون كاربردي
توجه داشته باشید: درصورتی که شما صاحب اثر این فایل می باشید یا به هر دلیلی نسبت به فایل تحقیقاتی مذکور در این پست مالکیت معنوی دارید و درخواست حذف آن را دارید، در واتس آپ به شماره 09100636002 پیام دهید تا ظرف 24 ساعت نسبت به حذف فایل از روی سایت دانشجوسرا اقدام شود. در صورت تمایل و درخواست، دو مقاله به صورت رایگان (به نام پژوهشگر و دانشجو) در مجلات علمی معتبر پذیرش شده و چاپ می گردد. ((حفظ حقوق معنوی صاحب اثر در اولویت فعالیت سایت دانشجوسرا می باشد))
مقدمه:
تا به امروز كتاب هاي بسياري در مورد اركستراسيون ارائه شده است ولي به علت سنگين بودن متن كتابها و حجم بالا بسياري از هنرجويان بطور كامل مفهوم آن را درك نكرده و به راحتي از آْن گذشته اند.
درس اركستراسيون بوسيله ي استاد آموزش داده مي شود و يادگيري آن بدون استاد مشكل به نظر مي رسد به همين دليل در اين تحقيق سعي شده است مفهومي كاربردي از اركستراسيون ارائه شود كه درك آن براي هنرجويان آسان تر باشد. اركستراسيون علمي است كه هنرجويان پس از مطالعه درمورد هر ساز وتكنيك هاي مربوط به آن بايد صداي هر ساز را بطور جداگانه ودقيق و زنده بشنوند و با آن آشنا شوند. اما در ايران به علت نبودن امكانات و دسترسي نداشتن به تمامي سازهاي اركستر اين امكان وجود ندارد. . هدف از اين پژوهش بيان مفهومي صريح و ساده قابل فهم از اركستراسيون است وبه همين دليل نام اين پژوهش اركستراسيون كاربردي است.
چكيده:
لازمه آموختن دانش اركستراسيون آشنايي كامل با تمامي سازهاي يك اركستر كامل است.در يك اركستر كامل چهار بخش گروه سازي وجود دارد . سازهاي زهي، سازهاي بادي چوبي، سازهاي بادي برنجي و سازهاي كوبه اي .
خود سازهاي زهي نيز داراي زير شاخه هايي است از آن جمله: ويلون ، ويولا، ويلونسل و كنترباس.
گروه سازهاي بادي چوبي شامل : فلوت ، ابوا، كلارينت ، فلوت پيكلو،كرانگله،كلارينت باز و سازهاي هورن ، ترومپت ، ترومبون، توبا زير مجموعه اي از گروه سازهاي بادي برنجي هستند.
سازهاي كوبه اي دو دسته هستند.سازهاي كوبه اي با فواصل معين و سازهايي با صوت نامعين .
سازهاي كوبه اي با فواصل معين عبارتند از : تيمپاني ، گزيلوفن، گلوكن شپيل، ويبرافون و سازهاي كوبه اي با صوت نامعين مي توان به سايدران، سنجها، مثلث،دايره زنگي ، گانگ يا تام تام كاستانت و قالب چوبي اشاره كرد.
بعد از دادن اطلاعات كامل در مورد سازهاي بخش هاي مختلف يادگيري نوشتن آكورد براي هر گروه از سازهاي اركستر الزامي است و در اين پروژه براي هر گروه از سازها جداگانه توضيح داده شده است.
در آخر گوش دادن به تك تك سازهاي اركستر مي تواند خيلي مفيد باشد چون تا كسي با صداي هر ساز آشنا نباشد نمي تواند يك قطعه را اركستراسيون كند.در واقع كسي كه علم اركستراسيون را گذرانده و با صداي هر ساز آشنا شده باشد بايد بتواند يك قطعه اي كه فقط براي ساز پيانو نوشته شده است را براي يك گروه اركستر كامل تنظيم كند.(با توجه به تكنيك، وسعت صوتي هر ساز و خصوصيات ديگر هر كدام از سازها)
فهرست مطالب:
عنوان صفحه
چكيده............................................. 5
مقدمه............................................. 6
فصل اول
مقدمه اي بر اركستراسيون............................ 7
اركستراسيون........................................ 8
فصل دوم
تعريف سازهاي زهي................................. 14
ويولن............................................ 15
ويولا............................................. 17
ويولنسل.......................................... 19
كنترباس........................................... 21
فصل سوم
گروه سازهاي زهي................................. 23
آرشه كشي و افه هاي مخصوص.......................... 25
انواع آرشه كشي................................... 26
فصل چهارم
تعريف سازهاي بادي چوبي.......................... 30
فلوت............................................. 31
ابوا............................................. 32
كلارينت........................................... 33
فلوت پيكولو...................................... 36
كرآنگله(هورن انگليسي)............................ 37
كلارينت باس ...................................... 38
گروه سازهاي بادي چوبي............................ 40
فصل پنجم
تعريف سازهاي بادي برنجي........................... 41
هورن............................................. 42
ترمپت............................................ 44
ترومبون تنور..................................... 46
ترومبون باس...................................... 48
توبا............................................. 49
گروه سازهاي بادي برنجي............................ 50
فصل ششم
نوشتن آكورد براي هر گروه از سازها و كل اركستر..... 51
آكورد در سازهاي بادي چوبي........................ 52
آكورد در سازهاي بادي برنجي........................ 52
آكورد در سازهاي زهي.............................. 53
آكورد در اركستر................................... 53
فصل هفتم
مشكلات نوشتن آثار پيانويي براي اركستر............... 56
فصل هشتم
تعريف سازهاي كوبه اي............................. 59
سازهاي كوبه اي با فواصل معين...................... 60
تيمپاني.......................................... 60
گزيلوفون......................................... 62
گلوكن شپيل يا بلز اركستري......................... 63
ويبرافون.......................................... 63
سازهاي كوبه اي با صوت نا معين..................... 64
طبل ريز يا سايدرام............................... 64
سنج ها........................................... 65
مثلث............................................. 66
دايره زنگي....................................... 67
گانگ يا تام تام.................................. 68
كاستانت يا قاشقك................................. 69
قالب چوبي........................................ 70
ترتيب نوشتن بخش هاي كوبه اي........................ 71
فصل نهم
هارپ. چلستا. پيانو............................... 72
هارپ............................................. 73
چلستا............................................ 74
پيانو............................................ 75
فصل دهم
گروهنويسي براي اركستر كامل ...................... 76
منابع............................................ 80
توجه داشته باشید: درصورتی که شما صاحب اثر این فایل می باشید یا به هر دلیلی نسبت به فایل تحقیقاتی مذکور در این پست مالکیت معنوی دارید و درخواست حذف آن را دارید، در واتس آپ به شماره 09100636002 پیام دهید تا ظرف 24 ساعت نسبت به حذف فایل از روی سایت دانشجوسرا اقدام شود. در صورت تمایل و درخواست، دو مقاله به صورت رایگان (به نام پژوهشگر و دانشجو) در مجلات علمی معتبر پذیرش شده و چاپ می گردد. ((حفظ حقوق معنوی صاحب اثر در اولویت فعالیت سایت دانشجوسرا می باشد))
مبلغ واقعی 18,000 تومان 50% تخفیف مبلغ قابل پرداخت 9,000 تومان
برچسب های مهم