سایت دانشجو سرا

بانک مقالات و پایان نامه های ((دانشجوسرا)) به آدرس اینترنتی ((www.daneshjosara.ir)) اولین و تنها پایگاه تخصصی مقالات و پایان نامه های دانشجویی می باشد که با بیش از چندین هزار فایل ورد پایان نامه و مقالات دانشجویی با قیمت بسیار منصفتنه و مناسب ((با تخفیف 50درصدی)) در خدمت دانشجویان و پژوهشگران و محققین عزیز می باشد. در راستای حمایت از دانشجویان عزیز هیات علمی و نویسندگان بنیاد علمی سایت دانشجوسرا تمامی فایل های موجود در این پایگاه اینترنتی را با 50درصد تخفیف عرضه می نماید. ((لازم به ذکر است تمامی درآمد حاصله از فروش فایل های تحقیق و پایان نامه صرف تهیه، خرید و بارگزاری فایل های تحقیق و پایان نامه جدید جهت ترویج علم در جامعه علمی کشور می باشد و سعی بر این داریم در این مسیر بزرگترین و جامع ترین پایگاه مقالات و پایان نامه های دانشجویی را رقم زنیم. هر فایل تحقیق وپایان نامه را که لازم دارید با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت تهیه شده و با قیمت بسیار ناچیزی در سایت بارگزاری شود))

پایان نامه و کار تحقیقی شیمی

پایان نامه و کار تحقیقی صنایع و معادن

پایان نامه و کار تحقیقی های علوم سیاسی و روابط بین الملل بین کشورها

پایان نامه و کار تحقیقی کامپیوتر، نرم افزار و فضای مجازی

پایان نامه و کار تحقیقی مهندسی مواد

پایان نامه و کار تحقیقی مهندسی مواد

پایان نامه و کار تحقیقی های نیروهای مسلح و نیروی انتظامی و نظامی

پایان نامه و کار تحقیقی های ورزش، آمادگی جسمانی و علوم تربیت بدنی

پایان نامه و کار تحقیقی های نجوم، هوا و فضا

پایان نامه و کار تحقیقی های کشاورزی و گلخانه ای، گل و گیاه

پایان نامه و کار تحقیقی های لیست نهایی علوم دینی و قرآنی، فقه، مذهب و الهیات

پایان نامه و کار تحقیقی جغرافیا، کشورشناسی و شهرشناسی

پایان نامه و کار تحقیقی دام و طیور ، حشره و پرنده شناسی

پایان نامه و کار تحقیقی زناشویی، ازدواج و خانواده در جامعه

پایان نامه و کارتحقیقی تغذیه و مواد غذایی

پایان نامه و کار تحقیقی های رشته ریاضی و آمار

پایان نامه و کار تحقیقی های رشته مدیریت

پایان نامه و کار تحقیقی هسته ای و تکنولوژی نو و جدید

پایان نامه و کار تحقیقی های هنر

پایان نامه و کار تحقیقی های شرکت های تجاری، بورس و کسب و کار، کارآفرینی و مشاغل

پایان نامه و کار تحقیقی فناوری علوم و ارتباطات و تکنولوژی پیشرفته نوین روز

پایان نامه و کار تحقیقی تنظیم خانواده و علوم پزشکی

پایان نامه و پروژه های فنی و مهندسی، مکانیک و علوم صنعتی

پایان نامه و کارتحقیقی ادبیات فارسی، تاریخ و مشاهیر ایران و جهان

پایان نامه و کار تحقیقی با موضوع مهندسی برق و مخابرات

پایان نامه ها و کار تحقیقی شهرشناسی و جغرافیا و وضعیت آب و هوایی و زمین شناسی

کار تحقیقی و پایان نامه های رشته مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات

پایان نامه های علوم اجتماعی، جامعه شناسی، مطالعات مردم شناسی و جایگاه زن و مرد در جامعه

پایان نامه، کارتحقیقی و مقالات حسابداری، علوم اقتصادی، بانکی و مالیاتی

پایان نامه و مقالات مهندسی عمران و معماری و ساخت و ساز سازه ها

کارتحقیقی و پایان نامه علوم تربیتی، آموزشی، اجتماعی و دینی و اسلامی

پایان نامه و کار تحقیقی علوم سیاسی و روابط بین الملل بین کشورها

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 1366
  • بازدید دیروز : 1707
  • بازدید کل : 1343201

پیوند ها

مطالعه عوامل مؤثر در افزايش مهارت نوشتن خلاق در دانش آموزان متوسطه استان بوشهر


مطالعه عوامل مؤثر در افزايش مهارت نوشتن خلاق در دانش آموزان متوسطه استان بوشهر

مطالعه عوامل مؤثر در افزايش مهارت نوشتن خلاق در دانش آموزان متوسطه استان بوشهر

  

 

توجه داشته باشید: درصورتی که شما صاحب اثر این فایل می باشید یا به هر دلیلی نسبت به فایل تحقیقاتی مذکور در این پست مالکیت معنوی دارید و درخواست حذف آن را دارید، در واتس آپ به شماره 09100636002 پیام دهید تا ظرف 24 ساعت نسبت به حذف فایل از روی سایت دانشجوسرا اقدام شود. در صورت تمایل و درخواست، دو مقاله به صورت رایگان (به نام پژوهشگر و دانشجو) در مجلات علمی معتبر پذیرش شده و چاپ می گردد. ((حفظ حقوق معنوی صاحب اثر در اولویت فعالیت سایت دانشجوسرا می باشد))

 

 

مقدمه

جامعه‌ي پويا[1]و پرتلاش امروزي يك لحظه درنگ نمي كند تا بتواند به فنون جديد و قدرت والاي علمي دست پيدا كند . در چنين عصري كه عصر شكوفايي و بهره جستن از نبوغ بزرگان علمي، پژوهندگان ،مخترعين ، مبتكرين، صنعتگران و... است براي اداره سازمان‌هاي اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي و آموزش جامعه به فكر و ذهن افراد خلاق[2] نياز است ، تا بتوان همگام و همپاي پيشرفت جامعه به پرورش[3] افراد خلاق اقدام نمود.

بسياري بر اين عقيده‌اند كه خلاقيت[4] امري ذاتي است و فقط خداوند اين وديعه خود را به عده‌اي از انسانها بخشيده و قابل آموزش و آموختني نيست . عده‌اي با اين عقيده مخالفند و ابراز ميدارند خداوند به همه انسانها يكسان نعمت بخشيده اين افراد (خلاقان) از اين نبوغ خدادادي خود ، بيشترين بهره را برده‌اند و نيز معتقدند كه خلاقيت صفت مشترك تمامي انسانها است كه با پرورش آن ميتوان آن را از حالت ركود درآورد و از حالت بالقوه به بالفعل تبديل كرد و بالعكس مي‌توان خلاقيت را با آموزش ناصحيح و غلط از ريشه خشكاند. تحقيقات ادعاي گروه دوم را تصديق كرده و خلاقيت را صفت مشترك تمام انسانها دانسته ، اما مقدار و نوع خلاقيت از فردي به فرد ديگر متفاوت مي‌دانند و هر انساني به نوعي از خلاقيت خود بهره مي‌برد يكي زياد يكي كم(پيرخايفي،1376). اين تحقيقات نشان داده است كه رشدو پرورش خلاقيت از همان بدو تولد و دوران كودكي آغاز مي‌شود و در دوران دبيرستان به مرحله شكوفائي خود نزديك مي‌شود. البته اگر اين توانايي در انسان پرورش يابد تا پايان عمر به غناي والاي علمي آن افزوده مي‌شود.

پيرخايفي (1376) آموزش خلاقيت را امري حياتي مي‌داند كه بايد در سطوح مختلف تحصيلي به صورت همگاني انجام گيرد و اين آموزش همگاني متضمن انعطاف پذيري ذهن ، توانمندي شخصيت انسان (پرورش روحيه‌ي استقلال و اعتماد به نفس) و ايجاد زمينه و بسترهاي مناسب اجتماعي فردي و خانوادگي است. جداي از آموزش همگاني و عمومي آموزش ويژه نيز از ضروريات است . با آموزش ويژه، فكر به طور خاص در يك زمينه ، مهارت مطلوب و مناسب را كسب مي‌كندو به اصطلاح اهل علم تخصص مي‌يابد. تفاوت اساسي موجود ميان آموزش همگاني و آموزش ويژه اين است كه در آموزش همگاني فرد ياد مي‌گيرد كه چگونه در خدمت خود باشد و قابليت‌هاي خود را بشناسد و به استعدادهايش در زمينه‌هاي مختلف پي ببرد، امّا در پرورش ويژه فرد علاوه بر شناخت قابليت‌هاي خود به خدمات اجتماعي نيز توجه مي‌كند و ياد مي‌گيرد كه چگونه در خدمت جامعه باشد و خود را وقف اجتماع نمايد . فرد به صرف داشتن انديشه‌هاي خلاق به ما تضمين نمي‌دهد كه حتماً اين انديشه را در هر سطحي از خلاقيت كه مي‌خواهد باشد مي‌تواند به مرحله بازدهي و توليد برساند قطعاً در اين راه عوامل شخصيتي بسياري وجود دارند كه مانع از به نتيجه رسيدن انديشه خلاق افراد مي‌شوند. عواملي چون ـ اعتماد به نفس پايين ـ نبود اراده و پشتكار ـ اضطراب ـ تشويش خاطر ـ دل نگراني ـ وسواس ـ خود كم بيني ـ حساس نبودن نسبت به پديده‌ها ـ تمايل به همرنگي و يكنواختي فكر از عواملي به شمار مي‌‌روند كه راه را بر انديشه خلاق مي‌بندد . از اين رو تدارك ديدن زمينه‌اي كه باعث برطرف ساختن عوامل شخصيتي ذكر شده مي‌شود ، مهمترين قدم براي رشد انديشه به شمار مي‌رود. در اين ميان تأكيد ويژه بر نقش خانواده و در مرحله‌ي دوم مدرسه است .

اديسون (به نقل از ميرزا آقايي ، 1382) اظهار مي‌دارد كه : تمام پيشرفتهاي عالم گيرش منجمله اختراع برق را مديون تفكر منظم و يادداشت برداري دقيق است . اين گفته اديسون نقش نوشتن را واضح و روشن بيان مي‌كند.

انسان با نوشتن باعث مي‌شود كه كلمات بر روي كاغذ نقش بگيرند و جاودانه شوند و چشمان آدمي را بار ديگر وادار به تحريك كنند و به دنبال آن ، نگاه‌ها به حركت در مي‌آيند و چرخه‌اي از نگاه ها ـ سكوت ـ تفكر و نوشتن شكل بگيرند . اگر انسان بخواهد به افكار نو برسد بايد بنويسد و لحظاتي از عمر خويش را (چه روز و چه شب) به نوشتن اختصاص دهد. او با نوشتن ، درست فكر مي‌كند و با ظهور افكار جديد، چرخي را به حركت وا مي‌دارد كه انتهايش رسيدن به كلمات جديد است انسان با نوشتن تلاش مي‌كندبا خود صحبت كند. زماني را كه آدمي صادقانه با خود شروع به صحبت كردن مي‌كند و ارتباطي با درون خود بر قرار مي‌كند، سبب بيداري درونش مي‌شود. تكامل بشر از طريق كشف و ثبت تجربيات صورت پذيرفته است. زماني كه انسان با نوشتن به افكار خويش وسعت مي‌دهد اين اقدام زمينه ساز جهت وجود ديگري در انسان مي‌شود. در چرخه نگاه ـ سكوت ـ تفكر محصول زيبايي بنام هنر نوشتن نهفته است . نوشتن مي‌تواند زمينه ساز شكو‌فايي افكار نو در انسان شود (ميرزا آقايي ، 1382).

واقعيتي كه نمي‌توان از آن فرار كرد اين است كه توفيق در نوشتن شباهت زيادي به توفيق در هر كار مشكل دارد. اين توفيق مستلزم گذراندن يك دوره طولاني كار آموزي است كه طي آن، شخص مباني هنر نوشتن مي‌آموزد و با اصول پر رمز و راز آن آشنا مي‌گردد. انسان براي التيام درون خود مي‌نويسد اگر چه در عالم رؤيا سير مي‌كند . او بدون توجه به پاداش به تلاش مي‌پردازد تا بتواند خود را باور كند و ذهن خود را بارور سازد. البته نقش قريحه و استعداد فردي در كسب اين مهارت بسيار مهم است.با نويسندگي مي‌توان به صورت چشمگيري قدرت تصور را پرورش دادو آزمايش‌هاي علمي ، سيال بودن[5] در نويسندگي را به عنوان شاخص اساسي استعداد خلاقيت ارزيابي نموده است (اسبورن ، 1966 ، ص44).

نوشتن به انسان گشادگي فكر و وسعت ديد مي‌دهد . انسان هر گاه به بازي با كلمات مي‌پردازد از ميان حصار درون خارج شده و به كاوش در درون ديگران مي‌پردازد و از دسترنج آنها استفاده مي‌بردو به توسعه فكرديگران مي‌پردازد.

بارها شاهد بوده‌ايم كه نويسنده‌اي به دلايلي نتوانسته كتابي را به پايان برساند ولي ديگري به نحوي شايد مطلوب‌تر ادامه مي‌دهد يا نويسنده‌اي به زبان شيرين‌تر داستاني را به زبان خود با بهره گيري از كتاب ديگری نقل مي‌كند.اين نمونه‌اي از گشادگي فكر است.

اسبورن[6](1966) معتقد است : « گشادگي فكر براي خلاقيت آنقدر مهم است كه بايد عواملي را كه ممكن است راه نفوذ مغز را در جستجوي ايده‌ها ببندد از خود دور كنيم . براي پاستور وقتي كه به جنوب فرانسه براي نجات مردم رفت آسان بود كه علت بيماري كرم ابريشم را كشف شده تلقي كند پرورش دهندگان كرم ابريشم كوشيدند كه نظريات خود را در زمينه اين بيماري كه چه بود و چه چيز‌هايي باعث آن مي‌شوند به او بقبولانند اگر وي تئوريهاي آنان را در اين مورد قبول مي‌كرد هرگز قادر به يافتن پاسخي كه براي كشورش آنقدر با ارزش بود نمي‌شد» (ص68) .

عده‌اي معتقدند كوشش فكري كار آساني است اما با وجود اين اعتقاد كمتر به كوشش فكري حساب شده دست مي‌زنند . شاهد اين مدعا اين است كه بارها ديده‌ايم همزمان با پخش آهنگ يا تصنيفي شنونده به همنوايي با خواننده مي‌پردازدولي به محض خاموش گشتن صدا ـ صداي زبان همراه از حركت مي‌افتد حتي اگر بارها آهنگ را زمزمه كرده باشد . اين سكوت و سقوط نتيجه‌ي عدم كوشش فكر و تفكر عميق است (اسبورن ، 1966 ، ص165).

اگر به جمع دانشجويان سال آخر دانشگاه‌ها برويد و از سختي دوران تحصيل از ايشان سوال كنيد اكثر آنها از مشقت و سختي نوشتن پايان نامه ياد میكنند . آيا آنها از جمع‌آوري اطلاعات و پيشينه تحقيق عاجزند؟ آيا از انجام كارهاي آماري رايج و يا از نوشتن و شروع آن ؟ تمام جواب آن است كه يقيناً از شروع نوشتن.

1

ويليام جيمز[7](به نقل از اسبورن ، 1966)گفته است : «در نهان خانه تاريك مغزمان مي‌دانيم كه چه بايد بكنيم ليكن به نحوي نمي‌توانيم (نمي‌دانيم) از كجا شروع كنيم. هر لحظه در انتظار طلسم شدن هستيم. ليكن لحظه‌اي بعد اين انتظار تمام شده و در مسير آن غوطه وريم» . (ص 120)

گر چه نوشتن و انشاء جملات براي ما پرورش يافتگان نظام آموزشي ، كاري سخت و طاقت فرسا است اما بيان عواطف، احساسات دروني و مكنونات قلبي تسكين بخش آلام و آمال انسان‌هاست .

در اين عصري كه جوان غرق در ماهواره و سخت افزار گشته و نوشتن را به فراموشي سپرده است به سختي مي‌توان از خلاقيت در نوشتن آن هم به اين نرمي و آسودگي خاطر ، سخن راند چرا كه دل‌هاي رايانه‌اي و چشم‌هاي ماهواره‌اي زبان محاوره‌اي و ذهن پويا و خلاق نوشتاري را از مردمان گرفته است و راه را بر پويندگان راه دانش بسته و اجازه ورود به اندك طالبان هنر‌مند نداده و نمي‌دهد.جهان با سير شتابنده و صعودي خود راه را مي‌پيمايد و ما با تكيه به دانسته‌ها ؛ داشته‌ها و نوشته‌هاي گذشتگانمان سير نزولي را طي مي‌كنيم . هدف از بيان اين سطور اين نيست كه ما خاطرات جاويد گذشتگانمان را به فراموشي بسپاريم و پيشينه شگرفمان را هيچ پنداريم يا بالعكس دست به كار شگرفي بزنيم و تك تك دانش‌آموزان را نويسندگان و انديشمندان نظريه پردازآينده بكنيم ؛ هدف آن است كه فاصله نوشتن و گفتن را كم كنيم و دلهره و هراس از نوشتن را كاهش دهيم.

 

فهرست

صفحه

فصل اول : كليات

 

1ـ1

مقدمه ................................................................................................................................................................................................................................................................

2

1ـ2

بيان مسئله ......................................................................................................................................................................................................................................................

6

1ـ3

اهميت و ضرورت پژوهش ..................................................................................................................................................................................................................

9

1ـ4

اهداف پژوهش ...........................................................................................................................................................................................................................................

10

1ـ5

فرضيه‌هاي پژوهش ...................................................................................................................................................................................................................................

11

1ـ6

تعاريف عملياتي متغيرها ........................................................................................................................................................................................................................

12

 

1ـ6 ـ1

نوع متغيرهاي تحقيق ..................................................................................................................................................................................................

12

 

1ـ6 ـ2

مراحل اندازه‌گيري متغيرها ......................................................................................................................................................................................

13

 

1ـ6 ـ 3

تعريف متغيرها ..............................................................................................................................................................................................................

13

فصل دوم : ادبيات پژوهش

 

2ـ1

خلاقيت چيست ؟ ....................................................................................................................................................................................................................................

17

2ـ2

تعريف خلاقيت ..........................................................................................................................................................................................................................................

20

2ـ3

روند شكل گيري خلاقيت ....................................................................................................................................................................................................................

21

2ـ4

خصوصيات افراد خلاق .........................................................................................................................................................................................................................

22

2ـ5

راه‌هاي پرورش خلاقيت .......................................................................................................................................................................................................................

25

2ـ6

موانع خلاقيت ..............................................................................................................................................................................................................................................

27

2ـ7

انگيزه عاملي جهت تحقق خلاقيت نوشتاري .............................................................................................................................................................................

30

2ـ8

نقش آموزش در پرورش نوشتن خلاق .........................................................................................................................................................................................

33

2ـ9

محيط خانواده و تأثير آن بر خلاقيت ..............................................................................................................................................................................................

36

2ـ10

نقش تكرار و تمرين نوشتن بر نوشتن خلاق ............................................................................................................................................................................

37

2ـ11

تأثير مطالعه بر نوشتن خلاق ...............................................................................................................................................................................................................

39

2ـ12

نقش قصه‌گويي در پرورش نوشتن خلاق ...................................................................................................................................................................................

41

2ـ13

تشويق عاملي كارساز در پرورش نوشتن خلاق .......................................................................................................................................................................

44

2ـ14

نقش كودكستان و مراكز پيش دبستاني در بروز خلاقيت ....................................................................................................................................................

46

2ـ15

نقش بازي‌هاي كودكانه در پرورش خلاقيت ..............................................................................................................................................................................

47

2ـ16

تأثير اوقات فراغت بر نوشتن خلاق ...............................................................................................................................................................................................

49

2ـ17

مروري بر تحقيقات انجام شده ..........................................................................................................................................................................................................

51

فصل سوم : روش پژوهش

 

3ـ1

نوع تحقيق ....................................................................................................................................................................................................................................................

71

3ـ2

جامعه آماري و ويژگي‌هاي آن ..........................................................................................................................................................................................................

71

3ـ3

روش نمونه‌گيري و حجم نمونه .......................................................................................................................................................................................................

71

3ـ4

ابزار گردآوري داده‌ها ..............................................................................................................................................................................................................................

72

 

فهرست

صفحه

پايايي و روايي پرسشنامه‌ها ..................................................................................................................................................................................................................

72

 

3ـ5ـ1

پايايي و روايي آزمون خلاقيت .............................................................................................................................................................................

72

 

3ـ5ـ2

پايايي و روايي آزمون انگيزه پيشرفت ..............................................................................................................................................................

75

 

3ـ5ـ3

پايايي و روايي پرسشنامه محقق ساخته ...........................................................................................................................................................

75

 

شيوه نمره‌گذاري آزمون‌ها .....................................................................................................................................................................................................................

76

 

3-6-1

نمره‌گذاري آزمون خلاقيت ....................................................................................................................................................................................

76

 

2-6-2

نمره‌گذاري آزمون انگيزه پيشرفت ......................................................................................................................................................................

76

 

روش تجزيه و تحليل داده‌ها ...............................................................................................................................................................................................................

76

 

فصل چهارم : يافته‌هاي تحقيق

 

يافته‌هاي توصيفي ......................................................................................................................................................................................................................................

78

 

يافته‌هاي مربوط به فرضيه‌هاي تحقيق (آمار استنباطي) ........................................................................................................................................................

91

 

فصل پنجم : بحث و نتيجه‌گيري

 

بحث و نتيجه‌گيري ..................................................................................................................................................................................................................................

98

 

 

 

 

توجه داشته باشید: درصورتی که شما صاحب اثر این فایل می باشید یا به هر دلیلی نسبت به فایل تحقیقاتی مذکور در این پست مالکیت معنوی دارید و درخواست حذف آن را دارید، در واتس آپ به شماره 09100636002 پیام دهید تا ظرف 24 ساعت نسبت به حذف فایل از روی سایت دانشجوسرا اقدام شود. در صورت تمایل و درخواست، دو مقاله به صورت رایگان (به نام پژوهشگر و دانشجو) در مجلات علمی معتبر پذیرش شده و چاپ می گردد. ((حفظ حقوق معنوی صاحب اثر در اولویت فعالیت سایت دانشجوسرا می باشد))


مبلغ واقعی 19,000 تومان    50% تخفیف    مبلغ قابل پرداخت 9,500 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

دیدگاه های کاربران (0)

تهران.کارگر.کوچه درخشان. خیابان شهید مهرداد روانمهر.پلاک152.طبقه دوم

بانک جامع و کامل مقالات و پایان نامه های رشته حقوق و علوم سیاسی و دیگر رشته های دانشگاهی

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما