سایت دانشجو سرا

بانک مقالات و پایان نامه های ((دانشجوسرا)) به آدرس اینترنتی ((www.daneshjosara.ir)) اولین و تنها پایگاه تخصصی مقالات و پایان نامه های دانشجویی می باشد که با بیش از چندین هزار فایل ورد پایان نامه و مقالات دانشجویی با قیمت بسیار منصفتنه و مناسب ((با تخفیف 50درصدی)) در خدمت دانشجویان و پژوهشگران و محققین عزیز می باشد. در راستای حمایت از دانشجویان عزیز هیات علمی و نویسندگان بنیاد علمی سایت دانشجوسرا تمامی فایل های موجود در این پایگاه اینترنتی را با 50درصد تخفیف عرضه می نماید. ((لازم به ذکر است تمامی درآمد حاصله از فروش فایل های تحقیق و پایان نامه صرف تهیه، خرید و بارگزاری فایل های تحقیق و پایان نامه جدید جهت ترویج علم در جامعه علمی کشور می باشد و سعی بر این داریم در این مسیر بزرگترین و جامع ترین پایگاه مقالات و پایان نامه های دانشجویی را رقم زنیم. هر فایل تحقیق وپایان نامه را که لازم دارید با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت تهیه شده و با قیمت بسیار ناچیزی در سایت بارگزاری شود))

پایان نامه و کار تحقیقی شیمی

پایان نامه و کار تحقیقی صنایع و معادن

پایان نامه و کار تحقیقی های علوم سیاسی و روابط بین الملل بین کشورها

پایان نامه و کار تحقیقی کامپیوتر، نرم افزار و فضای مجازی

پایان نامه و کار تحقیقی مهندسی مواد

پایان نامه و کار تحقیقی مهندسی مواد

پایان نامه و کار تحقیقی های نیروهای مسلح و نیروی انتظامی و نظامی

پایان نامه و کار تحقیقی های ورزش، آمادگی جسمانی و علوم تربیت بدنی

پایان نامه و کار تحقیقی های نجوم، هوا و فضا

پایان نامه و کار تحقیقی های کشاورزی و گلخانه ای، گل و گیاه

پایان نامه و کار تحقیقی های لیست نهایی علوم دینی و قرآنی، فقه، مذهب و الهیات

پایان نامه و کار تحقیقی جغرافیا، کشورشناسی و شهرشناسی

پایان نامه و کار تحقیقی دام و طیور ، حشره و پرنده شناسی

پایان نامه و کار تحقیقی زناشویی، ازدواج و خانواده در جامعه

پایان نامه و کارتحقیقی تغذیه و مواد غذایی

پایان نامه و کار تحقیقی های رشته ریاضی و آمار

پایان نامه و کار تحقیقی های رشته مدیریت

پایان نامه و کار تحقیقی هسته ای و تکنولوژی نو و جدید

پایان نامه و کار تحقیقی های هنر

پایان نامه و کار تحقیقی های شرکت های تجاری، بورس و کسب و کار، کارآفرینی و مشاغل

پایان نامه و کار تحقیقی فناوری علوم و ارتباطات و تکنولوژی پیشرفته نوین روز

پایان نامه و کار تحقیقی تنظیم خانواده و علوم پزشکی

پایان نامه و پروژه های فنی و مهندسی، مکانیک و علوم صنعتی

پایان نامه و کارتحقیقی ادبیات فارسی، تاریخ و مشاهیر ایران و جهان

پایان نامه و کار تحقیقی با موضوع مهندسی برق و مخابرات

پایان نامه ها و کار تحقیقی شهرشناسی و جغرافیا و وضعیت آب و هوایی و زمین شناسی

کار تحقیقی و پایان نامه های رشته مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات

پایان نامه های علوم اجتماعی، جامعه شناسی، مطالعات مردم شناسی و جایگاه زن و مرد در جامعه

پایان نامه، کارتحقیقی و مقالات حسابداری، علوم اقتصادی، بانکی و مالیاتی

پایان نامه و مقالات مهندسی عمران و معماری و ساخت و ساز سازه ها

کارتحقیقی و پایان نامه علوم تربیتی، آموزشی، اجتماعی و دینی و اسلامی

پایان نامه و کار تحقیقی علوم سیاسی و روابط بین الملل بین کشورها

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 1834
  • بازدید دیروز : 1326
  • بازدید کل : 1334213

پیوند ها

جمع آوري و بازيافت مواد زائد جامعه شهري


جمع آوري و بازيافت مواد زائد جامعه شهري

 جمع آوري و بازيافت مواد زائد جامعه شهري

  

توجه داشته باشید: درصورتی که شما صاحب اثر این فایل می باشید یا به هر دلیلی نسبت به فایل تحقیقاتی مذکور در این پست مالکیت معنوی دارید و درخواست حذف آن را دارید، در واتس آپ به شماره 09100636002 پیام دهید تا ظرف 24 ساعت نسبت به حذف فایل از روی سایت دانشجوسرا اقدام شود. در صورت تمایل و درخواست، دو مقاله به صورت رایگان (به نام پژوهشگر و دانشجو) در مجلات علمی معتبر پذیرش شده و چاپ می گردد. ((حفظ حقوق معنوی صاحب اثر در اولویت فعالیت سایت دانشجوسرا می باشد))

 

 

مقدمه :

تمام زندگي انسان در گرو مصرف مداوم و توليد و كشف مواد جديد است . در اين ميان ،‌هر جا مصرفي در كار است ،‌ پس ماندها و مواد زايد برجاي مي‌مانند آدمي از ديرباز با مسئله مواد زايد و چگونگي دور كردن آن از محيط زيست خود رو به رو بوده است . در گذشته ، تا زماني كه شهرهاي بزرگ به وجود نيامده بودند و انبوه آدميان در يك محل ساكن نبودند ،‌دفع پس مانده‌ها چندان مشكل آفرين نبود افزايش جمعيت كره‌ي زمين ،‌ مهاجرت به شهرهاي بزرگ ،‌تمركز جمعيت در شهرها ،‌ بالا رفتن مدام سطح زندگي ، افزايش مصرف شهروندان و توليد فراورده‌هاي مصرفي‌،‌توليد انبوه زباله را به دنبال داشت . توليد و مصرف انبوه مواد كه حاصل انقلاب صنعتي و فناوري جديد بود ، الگو وشيوه‌ي زندگي انسان را دگرگون كرد و علاوه بر افزايش توليد زباله ،‌تركيب زباله نيز همپاي تغيير در شيوه ي مصرف دگرگون شده و برحجم انواع زباله‌هاي حاصل از مواد يك بار مصرف افزوده گرديد‌.

با ايجاد و گسترش صنايع پتروشيمي ،‌تنوع محصولات شيميايي و گسترش كاربرد محصولات اين صنايع در زندگي روزمره‌ي انسان ،‌محيط زيست طبيعي و انسان ساخت از زباله‌هاي توليد شده لبريز شد ،‌به طوري كه امروزه توليد زباله را مي‌توان يكي از معضلات مهم جوامع بشري تلقي كرد . در شهر تهران روزانه بيش از 6 هزار تن زباله توليد مي‌شود كه اگر به درستي جمع آوري و دفع نگردد،‌ به محيط زيست و سلامت رواني و بهداشت و پاكيزگي شهر تهران لطمه وارد مي كند . ورود اين مواد به محيط زيست اگر بدون كنترل و مديريت صحيح باشد ،‌موجب بد منظره شدن محيط ،‌آلودگي آب ،‌هوا و خاك و به خطر افتادن بهداشت و سلامت افراد جامعه مي‌شود .

محيط زباله براي رشد و تكثير جوندگاني چون موش و حشراتي مثل مگس ، پشه و سوسك بسيار مناسب است . بسياري از بيماري‌ها مثل حصبه ،‌اسهال ،‌وبا ، شبه حصبه ،‌طاعون و غيره توسط اين موجودات كه محل زندگي و تكثير آنها زباله است ،‌به انسان منتقل مي‌شود. هر گرم زباله مي‌تواند حاوي ميليون‌ها باكتري مختلف باشد كه بسياري از آنها بيماريزا مي‌باشند .

عدم نگهداري و جمع آوري صحيح زباله موجب آلودگي هوا شده و شيرابه‌ي حاصله سبب آلودگي ، آب هاي سطحي ، زيرزميني و خاك مي‌گردد. تخمير مواد فساد پذير در زباله موجب انتشار بوهاي نامطبوع در محيط و در نتيجه آزار مردم مي‌گردد.

شهرداري و مسئولات پاكيزگي شهر در نظافت كوچه و خيابان‌ها وظيفه‌ي سنگيني دارند كه بايد به آن واقف باشند ، ولي اين نكته را نيز نبايد از نظر دور داشت كه مسئله زباله به سلامت عموم مردم بستگي دارد وهر يك از افراد جامعه بايد به فكر محافظت خود از آلودگي‌ها و هجوم بيماري‌هاي گوناگون باشند . اين اصل ،‌لزوم همكاري دسته جمعي و مشاركت همگاني را در پاكسازي شهر ايجاب مي‌كند .

هر چه مقررات زيست محيطي در كشورهاي صنعتي سخت‌تر شد و هزينه هاي تصفيه دفع ، قيمت مواد اوليه و نيروي كار رو به تزايد گذاشت ،‌ كاهش ضايعات توليد از اهميت بيشتري برخوردار گرديد و كشورهاي صنعتي راهبردهاي جديدي براي كاهش ضايعات تعريف كردند.

كاهش از مبدأ عبارت است از طراحي ، ساخت و استفاده از محصولات به نحوي كه سبب كاهش كميت و سميت زايدات توليدي بعد از عمر مفيد محصول شود . كاهش از مبدأ ابزار مديريت زايدات نيست ، ولي مي‌تواند اثر مثبتي روي سيستم‌هاي مديريت زايدات داشته باشد . (‌ EPA , 1989)

وجود زباله در نهر ها ،‌حاشيه‌ي خيابانها و كوچه‌ها، نشانه‌هايي از پايين بودن آگاهي مردم به نقش خود در اين سيستم است . در مرحله‌ي توليد نخستين اقدام مهم ،‌كاهش ميزان زباله‌ي توليدي است ؛‌اين مورد جزء با دگرگوني الگوي مصرف امكان پذير نيست.

اگر چه بازيافت شيوه‌ي جديدي نيست ،‌ولي بازيافت زباله‌هاي شهري هر روز اهميت بيشتري پيدا مي‌كند زيرا مردم ، صاحبان صنايع و دولت با مشكلات روز افزون زباله دست و پنجه نرم مي‌كنند ،‌ بازيافت زباله فقط جداسازي و جمع آوري مواد بعد از مصرف نيست . اينها اولين قدم بازيافت‌اند . مواد جمع آوري شده بايد دوباره پردازش شده يا در پروسه‌هاي صنعتي ،‌به محصولات ديگر تبديل شوند و سپس به مصرف برسند. بنابراين زماني كه مواد و محصولات دوباره مورد استفاده قرار گيرند، چرخه‌ي بازيافت كامل شده است .

پردازش عبارت است از انجام عمليات مشخص روي مواد زايد جامد براي تهيه مواد و انرژي از آن. بازيافت مواد مي‌تواند به دو روش مسير بسته يا مسير باز انجام گيرد. در روش مسير بسته ، مواد بازيافتي دوباره به شكل اصلي برگردانده مي‌شوند و دقيقا همان خواص و كاربردهاي اوليه را پيدا مي‌كنند .

در روش مسير باز ،‌مواد بازيافتي ، به عنوان نقطه‌ي شروع و يا مواد خام در فرآيند توليدي ديگري مورد استفاده قرار مي‌گيرند. روش هاي جداسازي و بازيافت در هر مورد از ويژگي‌هاي خاصي برخوردار است .بازيافت مواد ، كار ساده و استانداردي نيست و به ويژگي‌هاي مواد زايد جامد شهري بستگي دارد . ولي شيوه‌هاي استانداردي وجود دارد كه سال‌هاست براي بازيافت مواد مورد استفاده قرار گرفته است .

چكيده :

جمع آوري مواد بازيافت شده ، يك ضرورت است . نحوه‌ي ذخيره‌ي مواد در خانه يا كنار جداول خيابان اثر مستقيمي بر موفقيت سيستم بازيافت دارد . در گذشته كه جمعيت محدود بود جمع آوري به عهده ‌ي خود مردم و توسط دوره گردها بود اما اكنون در كشورهاي صنعتي با توسعه ي برنامه‌ي بازيافت ،‌ كاميون‌هاي ويژه‌اي براي جمع آوري مواد قابل بازيافت طراحي شده است . قبل از توليد اين كاميون‌ها براي جمع آوري مواد قابل بازيافت از ماشين‌هاي معمولي استفاده مي‌شد.به طراحي‌،‌توليد،‌ عرضه و استفاده از محصولات به نحوي كه در پايان عمر مفيد توليدات ، منجر به كاهش كميت و سميت زايدات حاصله بشود ، كاهش در مبدأ‌مي‌گويند. اهداف و عمليات اجرايي كاهش در مبدأ در سيستم مديريت مواد زايد شهري هر منطقه ، مخصوص آن منطقه است . در زمينه‌ي بازيافت بايد گفت كه تا كنون كار سازمان يافته‌اي در كشور انجام نشده است . بازيافت مواد زايد جامد شهري در كشور عمدتا در دست دوره گردها و گروه‌هاي غير رسمي و كارگران شهرداري است .امروزه در كشورهاي صنعتي فناوري‌هاي بازيافت پلاستيك توسعه‌ي بسيار زيادي پيدا كرده ،‌ به طوري كه ماشين‌ آلات بسيار پيشرفته براي جداسازي خود كار پليمرهاي مختلف به بازار آمده است .

كليد واژه‌ها

مواد زائد جامد شهري ، بازيافت ، كاهش در مبدأ ،‌فناوري ،‌پليمر


 

فهرست مطالب

عنوان صفحه

چکيده................................................................................................ 1

مقدمه................................................................................................ 2

فصل اول :آشنايي با مکان کار آموزي

1-1 موقعيت جغرافيايي منطقه12.......................................................... 7

1-2 برخي از فعاليت هاي سازمان پارکها و فضاي سبز شهر تهران در سال هاي اخير.............. 7

فصل دوم: جمع آوري و بازيافت مواد زائد جامد شهري

1-2 توليد مواد زائد جامد................................................................... 12

2-2 منابع مواد زائد جامد..................................................................... 12

3-2 مواد زائد جامد............................................................................. 14

4-2 کاهش در مبدا.............................................................................. 17

5-2 پردازش ،ذخيره و اداره در محل...................................................... 19

6-2 جمع آوري و حمل و نقل................................................................ 21

7-2 جداسازي از مبدا.......................................................................... 24

8-2 برنامه دريافت مواد....................................................................... 24

9-2 تفکيک زباله هاي تر،خشک و دفني از مبدا توليد.................................... 26

10-2 بازيافت.................................................................................... 28

11-2 دفع......................................................................................... 33

12-2 زباله سوزي مواد زائد شهري....................................................... 35

13-2 تاثيرات زيست محيطي بازيافت....................................................... 36

14-2 بررسي کيفي مواد اوليه مورد نياز و محصولات در فرآيندهاي بازيافت.... 37

فصل سوم:بازيافت مواد پلاستيکي

1-3 پلاستيک چيست؟........................................................................ 40

2-3 کاربرد پلاستيک......................................................................... 41

3-3 انواع روشهاي توليد پلاستيک........................................................................ 42

4-3 جايگاه صنايع پلاستيک در ايران..................................................................... 43

5-3 تاريخچه صنعت پلاستيک در ايران................................................................. 44

6-3 انواع روشهاي جداسازي پلاستيک.................................................................. 46

7-3 انواع روشهاي جداسازي پلاستيک.................................................................. 48

8-3 فناوري بازيافت پلاستيک................................................................................. 48

9-3 بازيافت پلاستيک.............................................................................................. 49

10-3 کيفيت بازيافت فعل ضايعات پلاستيکي در ايران........................................... 53

11-3 دسته بندي کيفي محصولات بازيافتي........................................................... 54

12-3 تاثيرات زيست محيطي بازيافت پلاستيک ..................................................... 56

فصل چهارم: نتيجه گيري و پيشنهادات

نتيجه گيري.............................................................................................................. 58

پيشنهادات................................................................................................................ 59

 

 

فهرست جداول

جدول 1-1 ............................................................................................................... 9

جدول 2-1 ............................................................................................................. 10

جدول 1-2 ............................................................................................................. 13

جدول 2-2 ............................................................................................................. 36

 

فهرست نمودارها

نمودار 1-2 ............................................................................................................ 19

 

 

توجه داشته باشید: درصورتی که شما صاحب اثر این فایل می باشید یا به هر دلیلی نسبت به فایل تحقیقاتی مذکور در این پست مالکیت معنوی دارید و درخواست حذف آن را دارید، در واتس آپ به شماره 09100636002 پیام دهید تا ظرف 24 ساعت نسبت به حذف فایل از روی سایت دانشجوسرا اقدام شود. در صورت تمایل و درخواست، دو مقاله به صورت رایگان (به نام پژوهشگر و دانشجو) در مجلات علمی معتبر پذیرش شده و چاپ می گردد. ((حفظ حقوق معنوی صاحب اثر در اولویت فعالیت سایت دانشجوسرا می باشد))


مبلغ واقعی 18,000 تومان    50% تخفیف    مبلغ قابل پرداخت 9,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

دیدگاه های کاربران (0)

تهران.کارگر.کوچه درخشان. خیابان شهید مهرداد روانمهر.پلاک152.طبقه دوم

بانک جامع و کامل مقالات و پایان نامه های رشته حقوق و علوم سیاسی و دیگر رشته های دانشگاهی

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما