سایت دانشجو سرا

بانک مقالات و پایان نامه های ((دانشجوسرا)) به آدرس اینترنتی ((www.daneshjosara.ir)) اولین و تنها پایگاه تخصصی مقالات و پایان نامه های دانشجویی می باشد که با بیش از چندین هزار فایل ورد پایان نامه و مقالات دانشجویی با قیمت بسیار منصفتنه و مناسب ((با تخفیف 50درصدی)) در خدمت دانشجویان و پژوهشگران و محققین عزیز می باشد. در راستای حمایت از دانشجویان عزیز هیات علمی و نویسندگان بنیاد علمی سایت دانشجوسرا تمامی فایل های موجود در این پایگاه اینترنتی را با 50درصد تخفیف عرضه می نماید. ((لازم به ذکر است تمامی درآمد حاصله از فروش فایل های تحقیق و پایان نامه صرف تهیه، خرید و بارگزاری فایل های تحقیق و پایان نامه جدید جهت ترویج علم در جامعه علمی کشور می باشد و سعی بر این داریم در این مسیر بزرگترین و جامع ترین پایگاه مقالات و پایان نامه های دانشجویی را رقم زنیم. هر فایل تحقیق وپایان نامه را که لازم دارید با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت تهیه شده و با قیمت بسیار ناچیزی در سایت بارگزاری شود))

پایان نامه و کار تحقیقی شیمی

پایان نامه و کار تحقیقی صنایع و معادن

پایان نامه و کار تحقیقی های علوم سیاسی و روابط بین الملل بین کشورها

پایان نامه و کار تحقیقی کامپیوتر، نرم افزار و فضای مجازی

پایان نامه و کار تحقیقی مهندسی مواد

پایان نامه و کار تحقیقی مهندسی مواد

پایان نامه و کار تحقیقی های نیروهای مسلح و نیروی انتظامی و نظامی

پایان نامه و کار تحقیقی های ورزش، آمادگی جسمانی و علوم تربیت بدنی

پایان نامه و کار تحقیقی های نجوم، هوا و فضا

پایان نامه و کار تحقیقی های کشاورزی و گلخانه ای، گل و گیاه

پایان نامه و کار تحقیقی های لیست نهایی علوم دینی و قرآنی، فقه، مذهب و الهیات

پایان نامه و کار تحقیقی جغرافیا، کشورشناسی و شهرشناسی

پایان نامه و کار تحقیقی دام و طیور ، حشره و پرنده شناسی

پایان نامه و کار تحقیقی زناشویی، ازدواج و خانواده در جامعه

پایان نامه و کارتحقیقی تغذیه و مواد غذایی

پایان نامه و کار تحقیقی های رشته ریاضی و آمار

پایان نامه و کار تحقیقی های رشته مدیریت

پایان نامه و کار تحقیقی هسته ای و تکنولوژی نو و جدید

پایان نامه و کار تحقیقی های هنر

پایان نامه و کار تحقیقی های شرکت های تجاری، بورس و کسب و کار، کارآفرینی و مشاغل

پایان نامه و کار تحقیقی فناوری علوم و ارتباطات و تکنولوژی پیشرفته نوین روز

پایان نامه و کار تحقیقی تنظیم خانواده و علوم پزشکی

پایان نامه و پروژه های فنی و مهندسی، مکانیک و علوم صنعتی

پایان نامه و کارتحقیقی ادبیات فارسی، تاریخ و مشاهیر ایران و جهان

پایان نامه و کار تحقیقی با موضوع مهندسی برق و مخابرات

پایان نامه ها و کار تحقیقی شهرشناسی و جغرافیا و وضعیت آب و هوایی و زمین شناسی

کار تحقیقی و پایان نامه های رشته مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات

پایان نامه های علوم اجتماعی، جامعه شناسی، مطالعات مردم شناسی و جایگاه زن و مرد در جامعه

پایان نامه، کارتحقیقی و مقالات حسابداری، علوم اقتصادی، بانکی و مالیاتی

پایان نامه و مقالات مهندسی عمران و معماری و ساخت و ساز سازه ها

کارتحقیقی و پایان نامه علوم تربیتی، آموزشی، اجتماعی و دینی و اسلامی

پایان نامه و کار تحقیقی علوم سیاسی و روابط بین الملل بین کشورها

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 918
  • بازدید دیروز : 982
  • بازدید کل : 1341046

پیوند ها

کار تحقیقی ايمني در معادن زغال سنگ


کار تحقیقی ايمني در معادن زغال سنگ

 کار تحقیقی ايمني در معادن زغال سنگ

 

 

توجه داشته باشید: درصورتی که شما صاحب اثر این فایل می باشید یا به هر دلیلی نسبت به فایل تحقیقاتی مذکور در این پست مالکیت معنوی دارید و درخواست حذف آن را دارید، در واتس آپ به شماره 09100636002 پیام دهید تا ظرف 24 ساعت نسبت به حذف فایل از روی سایت دانشجوسرا اقدام شود. در صورت تمایل و درخواست، دو مقاله به صورت رایگان (به نام پژوهشگر و دانشجو) در مجلات علمی معتبر پذیرش شده و چاپ می گردد. ((حفظ حقوق معنوی صاحب اثر در اولویت فعالیت سایت دانشجوسرا می باشد))

 

 

مقدمه

 در اغلب كارگاه هاي بزرگ ساختماني و معادن شعارهايي با مضمون : «اول ايمني بعد كار» ، و مانند آن به چشم مي خورد . بررسي ها نشان مي دهد كه عمليات اجرايي پروژه هاي معدني يا عمراني بزرگ اغلب همراه با تلفات جاني ناشي از كار بوده است. بررسي حجم عظيم حوادث منجر به نقص عضو و حوادث آسيب رسان يا بيماري زا، اهميت مسئله را بيش از پيش روشن مي سازد. متاسفانه بخش قابل توجهي از اين حوادث به نحوي مربوط به بي احتياطي و بي دقتي كارگران معدن مي باشد . در كشورهاي صنعتي براي مقابله با اين حوادث اقدامات متنوعي از جمله تدوين استانداردها و دستور العمل هاي ايمني و بهداشت و نظارت مستمر بر اجراي صحيح آنها و بالاخره آموزش مستمر كاركنان به اجرا در مي آيد . از آن جمله مي توان آيين نامه ايمني ايمني و بهداشت در معادن را نام برد كه در سال 1986 توسط دفتر بين المللي كار در ژنو ارائه شده است . در كشور ما نيز از سال ها پيش جزوه هاي آموزشي ايمني محيط كار توسط وزارت كار و همچنين متوليان بخش هاي مختلف صنعت و معدن كشور تهيه شده است. اين راهنماها معمولاً ايمني و بهداشت را از ديد عمومي مورد توجه قرار مي دهند . امروزه به دليل پيچيدگي و تخصصي شدن كارها ، هر فعاليت حرفه اي از استاندارد ايمني خاص خود برخوردار مي باشد ، از طرفي دستورالعمل ها و استانداردها بايد هر چند سال يكبار روزآمد شوند تا بتوانند شرايط تحول و تغيير محيط كار را از نظر سطح تكنولوژي و يا روش هاي اجرايي جوابگو باشند.

 

مؤسسه استـاندارد و تحقيقات صنعتي ايران طبق قانـون ، متولي تهيه استانداردهاي ملي ، به خـصوص در مورد مصنوعات و توليدات است . تهيه دستورالعمل ها و استانداردهاي مربوط به فعاليـت هاي عمراني و مـعدني اغلب تـوسط وزارتخانه هاي مربوط انجام مي شود . به عـنوان مثـال استانداردها و دستورالعمل هاي صنعت آب كشور توسط مركز استانداردهاي وزارت نيـرو تدوين شده و پـس از تاييد سـازمان برنامه و بـودجه به صورت استاندارد ملي ابلاغ مي شود.

 

به همين ترتيب وزارت معادن و فلزات در زمينه تدوين راهنماها و دستورالعمل هاي مربوط به صنعت معدن كاري فعاليت هايي را آغاز نموده است. كانون معادن ايران عمدتاً در ارتباط با مالكيت و حقوق معدني است و فاقد مطالبي در مورد ايمني در عمليات معدن كاري مي باشد. با توجه به نبود يك دستورالعمل مشخص در اين زمينه ، نقش بازرسين و مسئولان ايمني معادن مشكل مي شود.

 

در چنين شرايطي بازرس يا مسئول ايمني معدن ، به جاي آنكه مجري قانون موجود باشد ، ممكن است در مواردي خود مجبور به ارائه دستورالعمل يا روش كار گردد.

 

صنعتـگران كشور ما در انـجام فعاليت هاي خود نـياز مبرمي به دستاوردهاي تكنــولوژي نوين دارند و علاوه بر آن بايـد با روش بكار گيري اين دستگاه ها و شيوه هاي نـوين انجام كار آشنـا شوند . بـا تـوجه به همين مـطالب اينجانب بر خـود واجب دانـسته كه ضمن ارائه مـطالبي جـامع در خـصوص ايـمني در مـعادن زيـرزميني بـالاخص زغال سنگ كه حاصل جمع آوري مطالب ارزشمندي از كتب مختلف مي باشد و هديه ارزشمندي به جامعه مهندسين معدن و استادان گرامي اين رشته تقديم كنم.

 

 

چكيده

زغال سنگ از بقاياي گياهاني است كه در دوران هاي گذشته زمين شناسي رشد و نمو داشته اند به وجود آمده است.

در ايران زغال سنگ قابل استخراج منحصراً مربوط به دوره هاي ترياس و ژوراسيك است. خاكستر موجود در زغال سنگ همچنين در كك عامل منفي است و باعث مي شود كه اولاً درصد ماده قابل احتراق در كك كم گردد و ثانياً براي اينكه ذوب گردد احتياج به حرارت اضافي دارد. بنابراين كوره موقعي كه با ككي كه داراي خاكستر زياد باشد كار كند راندمان آن كم مي شود و مصرف كك افزايش مي يابد لذا براي بدست آوردن كك خوب لازم است خاكستر موجود در زغال سنگ از 11 درصد تجاوز نكند و زغال هايي كه بيشتر از اين مقدار خاكستر دارند قبل از مصرف در كك سازي بايد از خاكستر اضافي پاك شوند . بحث ايمني در معادن ، يكي از مهمترين مباحث ، بلكه اصلي ترين عامل در سودآوري طرح هاي معدني است.

امروزه در دنياي تكنولوژي حفظ جان پرسنل ، ابزار و ماشين آلات و تعيين تداوم توليد بهتر در شرايط ايده آل مد نظر مي باشد. بديهي است كه راندمان بالا در هر صنف توليدي زماني به دست مي آيد كه تمامي پرسنل و دستگاه هاي ذيربط از حداقل آسايش و ايمني فكري و كاري برخوردار باشند.

از عوامل زيان بار جاني و مخرب موجود در معدن مي توان به گرد و غبار ، آتش سوزي ، سر و صداي زياد و غير قابل كنترل ، تهويه ناقص ، عدم رعايت ايمني در حمل و نقل با واگنها ، فقدان روشنايي ، عدم لق گيري بعد از آتشباري ، طراحي نادرست ديواره ها و نگهداري آنها ، رطوبت ، دماي هوا و … اشاره نمود. در اين پايان نامه موارد زيان بار فوق براي معادن زير زميني و علي الخصوص معادن زغال تفكيك و شرح داده شده است.

در معادن زير زميني مسائلي مانند آب و هواي زير زميني ، جدا نمودن و تصفيه گرد و غبار ، تهويه ، آتشباري ، گرد زغال و انفجار گاز آن و ساير خطرات معادن زير زميني به تفصيل شرح داده شده است و در نهايت رعايت مسائل ايمني شخصي و تجهيزات ايمني در معادن زغال شرح داده شده است.

 

گاز متان

مقدمه :

 

متان كه گاز مرداب نيز ناميده مي‌شود يكي از خطرناك ترين گازهاي آلوده كننده هواي داخل معدن بوده كه در موارد بسياري انفجارات مهيب و هلاكت عده زيادي گرديده است حتي در معادن امروزي با وجود پيشرفتهاي فراواني كه دزمينه ايمني معادن صورت گرفته و علي زغم اتخاذ تدابير حفاظتي شديد خطر انفجار اين گاز كاملا از بين نرفته است بطوريكه هنوز هم خبرهايي از وقوع انفجار گاز در معادن مختلف شنيده مي‌شود. گاز متان تحت عنوان گاز گريز و گاز زغال نيز ناميده مي‌شود. تركيب شيميايي گريز و در حقيقت 95 تا 100 درصد متان است بنابر اين ممكن است گازهايي مثال ازث ، هيدروژن ، انيدريد كربنيك و هيدروكربورهاي سنگين مثال اتان ، هيدورژن سولفوره ، انيدريد سولفورو و منوكسيد كربن در تركيب آن وجود داشته باشد.

 

مقدار ازت معمولا ناچيز است ولي در بعضي موارد نادر ميزان آن به 20 درصد نيز رسيده است. اگر چه درصد هيدروژن اتان و اتيلن معمولا ناچيز است ولي وجود اين گازها به سبب قابليت انفجار شديد و نقطه اشتعال پائين‌تر از متان حتي به مقدار اندك خطرناك است. از آنجايي كه گاز متان قابل اشتعال و انفجار بوده و از نظر ايمني در معادن زغال سنگ مشكلات و مسائلي را به وجود مي‌آورد لذا در اينجا بطور مفصل‌تري راجع به آن بحث خواهد شد.

 

 

مقدمه

 

­­زغال ماده اي غير متجانس است كه از تجزيه گياهان در تحت شرايط مختلف از نظر رطوبت،حرارت و فشار بوجود مي ايد.بسته به نوع گياه ،ميزان تجزيه و شرايط محيط محصولي كه توليد مي شود يكسان نبوده بلكه از طيف گسترده اي برخوردار مي باشد.اين محصولات مي توانند شامل اسيد هيوميك پيت ليگناتيك (زغال قهوه اي ليگنايت) ساب بيتومنوس بيتومنوس و زغال سنگ آنتراسيت (نيمه انتراسيت مافوق اننتراسيت و نهايتا گرافيت باشند. در تحت شرايط يكسان از نظر رطوبت ، حرارت ،ميزان تجزيه و نوع گياهان اوليه ، زغال سنگي كه توليد مي شودقاعدتا بايستي از تركيب و خواص مشابه برخوردار باشنداما غالبا در مراحل اوليه و به هنگام انباشت و شكل گيري گياهان يا در مراحل بعدي كه به مرور زمان تحت تاثير حرارت و فشار قرار مي گيرد عوامل ديگري مانند كسل ، درزه و شكاف ،سنگهاي در بر گيرنده كه معمولا به همراه زغال سنگ هستند موجب مي شوند تا زغال از بخش هاي مختلف يك لايه از نظر بعضي از غواص عمدتا مقدار سلفور با يكديگر متفاوت باشند . آن قسمت از لايه زغال سنگ كه بيرون زدگي آن در سطح قابل روئت است به دليل هوازدگي داراي كيفيت متفاوت از آن بخشي است كه در درون زمين قرار گرفته است.

 

فهرست مطالب

فصل اول

مقدمه(تعريف زغال سنگ)


آزمايشاتي براي سنجش استعداد خودسوزي زغال سنگانواع زغال سنگ

فصل دوم

گاز متان ،خواص گاز متان –طرز تشكيل گاز متان – چگونگي تصاعد گاز متان

منابع گاز متان – عوامل مشتعل كننده گاز متان

روش‌هاي پيشگيري از اشتعال گاز متان

چگونگي انتشار شعله گاز متان

انباشته شدن گاز متان

مقدار مجاز گاز متان در قسمتهاي مختلف معدن

اقدامات لازم در هنگام تراكم گاز متان


طريقه تشخيص و اندازه گيري مقدار گاز متانانتقال گاز متان از رگه زغال سنگ به خارج معدن

چراغ اطمينان شعله‌اي

انترفرومتر معدني

سيستم اپتيكي انترفرمتر

گاز سنج مقاومتي

فصل سوم

پيدايش و جابجايي گرد زغال در معدن

تفاوتهاي گاز متان و گرد زغال

عوامل مؤثر در انفجار پذيري

تركيب گرد زغال

مقدار گردزغال

چگونگي انفجار گرد زغال


جلوگيري از توليد گرد زغال و تراكم آن در معدنعلائم و آثار ناشي از انفجار گرد زغال

روش‌هاي ايمن سازي گرد زغال

جلوگيري از انتشار شعله و گسترش انفجار

فصل چهارم

انواع حريق در معادن

وسائل اطفاء حريق

 

منابع

1-مهندسي زغال سنگ (دكتر مرتضي اصانلو)

2- شركت فولاد (زغالسنگ)

3- پروژه علل خوسوزي زغال سنگ معدن باب نيزوي كرمان (دانشگاه امير كبير)

 

 

توجه داشته باشید: درصورتی که شما صاحب اثر این فایل می باشید یا به هر دلیلی نسبت به فایل تحقیقاتی مذکور در این پست مالکیت معنوی دارید و درخواست حذف آن را دارید، در واتس آپ به شماره 09100636002 پیام دهید تا ظرف 24 ساعت نسبت به حذف فایل از روی سایت دانشجوسرا اقدام شود. در صورت تمایل و درخواست، دو مقاله به صورت رایگان (به نام پژوهشگر و دانشجو) در مجلات علمی معتبر پذیرش شده و چاپ می گردد. ((حفظ حقوق معنوی صاحب اثر در اولویت فعالیت سایت دانشجوسرا می باشد))


مبلغ واقعی 19,000 تومان    50% تخفیف    مبلغ قابل پرداخت 9,500 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

دیدگاه های کاربران (0)

تهران.کارگر.کوچه درخشان. خیابان شهید مهرداد روانمهر.پلاک152.طبقه دوم

بانک جامع و کامل مقالات و پایان نامه های رشته حقوق و علوم سیاسی و دیگر رشته های دانشگاهی

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما