پیوند ها
کار تحقیقی در مورد اومانيسم از دیدگاه دین شناختی، جامعه شناختی و روانشناختی
توجه داشته باشید: درصورتی که شما صاحب اثر این فایل می باشید یا به هر دلیلی نسبت به فایل تحقیقاتی مذکور در این پست مالکیت معنوی دارید و درخواست حذف آن را دارید، در واتس آپ به شماره 09100636002 پیام دهید تا ظرف 24 ساعت نسبت به حذف فایل از روی سایت دانشجوسرا اقدام شود. در صورت تمایل و درخواست، دو مقاله به صورت رایگان (به نام پژوهشگر و دانشجو) در مجلات علمی معتبر پذیرش شده و چاپ می گردد. ((حفظ حقوق معنوی صاحب اثر در اولویت فعالیت سایت دانشجوسرا می باشد))
تعريف اومانيسم :[1]
اومانيسم واژه اي است كه در طول تاريخ ، معاني گوناگوني به خود ديده است . تاريخ پيچيدة آن در دنياي غرب دامنة معاني و تعاريفش را گسترده كرده است . با وجود اين ، مي بايست ضمن تأكيد بر تكثر ، پيچيدگي و سيال بودن معاني اومانيسم ،تعريف امروزي آن را ارائه نماييم . ريشة اين واژه humble (humilis) از واژه لاتين "humus" به معناي خاك يا زمين است . از اين رو "homo" به معناي هستي زميني و "humanus" به معناي خاكي يا انسان است .[2] اين واژه در آغاز در مقابل ساير موجودات خاكي يعني حيوانات و گياهان و همچنين مرتبة ديگري از مخلوقات يعني ساكنان آسمان يا خدايان (divihnus , deusldivus) به كار مي ر فت . در اواخر دوران باستان و قرون وسطاي غرب ، محققان و روحانيان ميان "divinitas" به معني حوزه هايي از معرفت و فعاليت كه از كتاب مقدس نشأت مي گرفت و اومانيتاس (humanitas) يعني حوزه هايي كه به قضايي عملي زندگي دنيوي مربوط مي شد ، فرق گذاشتند .از آنجا كه اين حوزة دوم بخش اعظم مواد خام خود را از نوشته هاي رومي و به طور فراينده يونان باستان مي گرفت ، مترجمان و آموزگاران اين آثار كه معمولاً ايتاليايي بودند خود را "umanisti" يا «اومانيست ها » ناميدند .[3] بر اين اساس "humanity" به آن حوزه از معارف درسي اطلاق مي شد كه صنايع بيان ، منطق ، رياضيات و مطالعة آثار نويسندگان يوناني و رومي را در بر مي گرفت و«اومانيست » فردي بود كه اين مموضوعات را ترجمه يا تدريس نموده و يا امكانات تدريس آنها را فراهم مي كرد .[4]
اين تعريف از اومانيسم ، در طول زمان ثابت نماند و واژة مذكور با پذيرش معاني مختلف تعاريف ديگري را از خود بر جاي گذاشت به گونه اي كه به طور خلاصه مي توان گفت از قرن چهارم ميلادي تا امروز به صورت هاي زير تعرف شده است :
1- ادبيات باستاني (شعر ، معاني ، بيان ، اخلاق و سياست )
2- توجه به افكار ، علايق و مركزيت انسان .
3- اعتقاد به توانايي هاي وجود انسان .
4- اعتقاد به عقل ، تعقل ، متد علمي و شك به عنوان ابزارهاي مناسبي در كشف حقيقت و ساختار جامعة انساني .[5]
5- انسان سالاري يا بشر گرايي در مقابل خداسالاري .
با وجود تعاريف و معاني مختلف براي اين واژه مي توان گفت تا كنون دو معناي آن بيشتر رواج يافته است :[6]
[1]- Humanism
[2]- ديويس توني، اومانيسم ؛ ترجمة عباس مخبر ،نشر مركز ، 1378 ،ص 170.
[3] - همان
[4] - همان
[5] - سليماني، معصومه، تبار شناسي اومانسيم؛ منبع : اينترنت www.eresaneh.com/persia.pl-2.
[6] - زرشناس، شهريار ، مبا ني نظري غرب مدرن؛ كتاب صبح ، 1381، ص 38.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه ...................................................................................................................... 3
فصل اول : اومانيسم چيست
1-1 تعريف اومانيسم 4
1-2 تاريخچه اومانيسم 6
1-3 اومانيسم يعني 12
1-4 اگر بخواهيم نگاهي داشته باشيم به تاريخچه اومانيسم بايد به چه
دورهاي برگرديم................................................................................................... 16
1-5 اومانيسم در غرب 19
1-5-1 اومانيسم در سرودههاي دانته و ميلتون ................................................ 20
1-6 انواع اومانيسم 24
فصل دوم :اومانيسم و دين شناسي
2-1 تاثير اومانيسم بر دين ................................................................................. 30
2-2 تاثير اسلام و فرهنگ تئوكراتيل بر شكلگيري اومانيسم ............................. 32
2-3 دو وجه فرهنگ اومانيسم و بيان نظريههاي متفاوت نسبت به تعريف دين . 33
2-4 فرهنگ زميني از ديدگاه دين ........................................................................ 34
|
2-5 جوهره اصلي تفكر و فرهنگ معاصر غربي ............................................... 35
2-6 تفاوت فرهنگ ما با فرهنگ غرب................................................................... 36
2-7 ملاك سودمندي از نظر اومانيستها ........................................................... 37
2-8 اومانيسم اسلامي در انديشه شريعتي ......................................................... 38
2-8-1 شريعتي و ماهيت پوياي انسان ............................................................... 39
2-8-2 انسان جمعي از خدا و خاك .................................................................... 42
2-8-3 مقايسهي ديدگاه اومانيسم غربي و اومانيسم شريعتي............................ 44
2-8-4 كاربرد انديشهي شريعتي در جامعهي امروز ........................................ 45
2-9 اومانيسمها و پيامبران و اولياي الهي .......................................................... 47
2-10 اومانيست ها چگونه وارد مباحث ديني ميشدند ....................................... 47
2-11 نظر اسلام درباره تفكر اومانيست ............................................................ 48
2-12 اومانيسم در اسلام با اومانيسم غربي چه تفاوتهايي دارد ..................... 51
2-13 اومانيسم در ايران .................................................................................... 51
فصل سوم : اومانيسم در ديدگاه جامعه شناختي
3-1 نظريه آگوست كنت و اومانيسم ................................................................... 56
3-2 به فرديت رسيدن انسان تحت چه عواملي باعث رشد و تقويت انسان ميشود 57
3-3 نگاه انسان به خود در غرب ( جامعه جديد ) و در قرون وسطي ................ 59
فصل چهارم : اومانيسم در فلسفه
4-1 معناي فلسفي اومانيسم ................................................................................ 61
|
4-2 جريان نقد اومانيسم .................................................................................... 63
4-3 اومانيسم مكتب است يا گرايش .................................................................. 64
4-4 انسانگرايي و اومانيسم در ماركسيسم و پراگماتيسم واگزيستانسياليسم ... 65
4-5 آيا ميتوان اومانيسم را يك مكتب فلسفي فرض كرد .................................. 66
4-6 اومانيسم در قرن 19-20 و نظريه نيچه ..................................................... 67
4-7 تحليل انسان به خرد در غرب و فلسفه كانت................................................ 68
4-8 ديدگاه سقراط ، افلاطون و ارسطو نسبت به انسان .................................... 69
4-9 اساس و انديشه ماركس و بيگانگي از ديدگاه ماركس ................................ 70
4-10 مروري بر زندگي و انديشه هگل .............................................................. 74
4-11 هگل و نظريهي تجلي روح و كتاب پديدار شناسي .................................... 77
4-11-1 پديدار چيست ........................................................................................ 78
4-11-2 پديدار شناسي هوسرل ......................................................................... 79
4-11-3 پديدار شناسي براساس فلسفهي هايدگر .............................................. 80
4-11-4 پديدار شناسي براساس تعريف هگل .................................................... 81
4-11-5 هگل و نظريهي او در تجلي روح و تعالي شعور در كتاب پديدار شناسي82
4-11-6 هگل و رابطهي بين جسم و چهره فرد با خصايص و ويژگيهاي روح . 84
4-11-7 هگل و تحليل و برررسي عقل در حوزهي فلسفه پديدار شناسي ......... 85
4-12 نگاهي به نامههايدگر در باب اومانيسم ..................................................... 86
4-12-1 نظريه هايدگر درباره سرچشمه اومانيسم ........................................... 89
4-12-2 نظريه هايدگر دربارهي نسبت بين متافيزيك و اومانيسم ..................... 90
4-12-3 تفكر آينده در فلسفه هايدگر ................................................................. 91
فصل پنجم : اومانيسم در ديدگاه روانشناختي
5-1 رفتار انسان منتج و متاثر از افكار اوست ................................................... 93...........
5-2 نظريهي كارل يونگ ..................................................................................... 94
5-3 نظريهي آلفرد آدلر ...................................................................................... 97
5-4 نهضت انسان گرا از ديد انجمن روانشناسان انسان گراي آمريكا ............. 98
5-5 شرح حال و بررسي عوامل موثر در انديشهي كارل راجرز ...................... 99
5-5-1 عقايد عمدهي راجرز ............................................................................. 100
5-6 شرح حال و بررسي عوامل موثر در انديشهي ابراهام مزلو .................... 103
5-6-1 عقايد عمدهي مزلو ................................................................................ 104
5-7 هدف از فكر كردن چيست ........................................................................ 107
5-8 فرويد فيلسوف بود يا روانشناس .............................................................. 107
5-9 برداشت فرويد از ماهيت انسان ................................................................ 108
5-10 بيگانگي و توهم از ديدگاه فرويد ............................................................ 111
5-11 ضمير ناخودآگاه فرويد........................................................................... 116
5-11-1 احساسات ناخودآگاه ......................................................................... 117
5-12 پيش درآمدي بر خود شيفتگي ............................................................... 122
نتيجه گيري ........................................................................................................ 131
گزارش كار عملي .............................................................................................. 132
توجه داشته باشید: درصورتی که شما صاحب اثر این فایل می باشید یا به هر دلیلی نسبت به فایل تحقیقاتی مذکور در این پست مالکیت معنوی دارید و درخواست حذف آن را دارید، در واتس آپ به شماره 09100636002 پیام دهید تا ظرف 24 ساعت نسبت به حذف فایل از روی سایت دانشجوسرا اقدام شود. در صورت تمایل و درخواست، دو مقاله به صورت رایگان (به نام پژوهشگر و دانشجو) در مجلات علمی معتبر پذیرش شده و چاپ می گردد. ((حفظ حقوق معنوی صاحب اثر در اولویت فعالیت سایت دانشجوسرا می باشد))
مبلغ واقعی 19,000 تومان 50% تخفیف مبلغ قابل پرداخت 9,500 تومان
برچسب های مهم