پیوند ها
بررسي تطبيقي مشکلات آموزشي دختران در دوره ابتدائي در کشورهاي ايران، هند و پاکستان
توجه داشته باشید: درصورتی که شما صاحب اثر این فایل می باشید یا به هر دلیلی نسبت به فایل تحقیقاتی مذکور در این پست مالکیت معنوی دارید و درخواست حذف آن را دارید، در واتس آپ به شماره 09100636002 پیام دهید تا ظرف 24 ساعت نسبت به حذف فایل از روی سایت دانشجوسرا اقدام شود. در صورت تمایل و درخواست، دو مقاله به صورت رایگان (به نام پژوهشگر و دانشجو) در مجلات علمی معتبر پذیرش شده و چاپ می گردد. ((حفظ حقوق معنوی صاحب اثر در اولویت فعالیت سایت دانشجوسرا می باشد))
مقدمه
هر چند اهمیت آموزش و پرورش از بدو خلقت آشکار بوده و دانشمندان قرون گذشته در این باب تحلیل ها و نظرات بسیاری داشتند و هر چند که از دهه پنجاه به بعد مبحث آموزش به عنوان عامل اصلی رشد جامعه بشری از سوی صاحبنظرانی چون مارک بلاگ مطرح شد، لیکن اهمیت واقعی آن از اوایل دهه 70 رخ نمود. در آن هنگام پس از دو دهه تجربه درباره مباحث توسعه اقتصادی و رشد عملکرد نامتوازن بخش های مختلف این واقعیت مورد تایید قرار گرفت که توسعه واقعی بدون آموزش تحقق نمی یابد. در واقع تفاوت عملکردها نشان داد که جوامع تنها در صورتی به توسعه دست خواهند یافت که از سرمایه انسانی مناسبی برخوردار باشند (سجادیه، 1381).
سطح زندگی و پیشرفت و رفاه مردم یک کشور نیز از روی کیفیت و میزان تسهیلات آموزشی موجود در آن کشور، سنجیده می شود. آموزش و پرورش یک نیروی فرهنگی است. چون روح آموزش و پرورش و انضباط ذهنی که تحت تاثیر آموزش و پرورش تثبیت می گردد، گرایش و برخوردی روشنگرانه به وجود می آورد که سرمایه ای ارزشمند و مقدس برای هر کشور است.
مشکلات عمده ای که کشورهای در حال توسعه با آن مواجه هستند عبارتست از انفجار جمعیت، فقدان ضروریات اولیه و اساسی زندگی، مسکن، بهداشت و درمان، بیسوادی عامه، تولید کم و سطح نازل زندگی، لذا رشد اقتصادی در نهایت بر توسعه منابع انسانی متکی است و بدیهی ترین راه توسعه منابع انسانی، آموزش است (علی به نقل از نفیسی، 1370، ص 233).
دانش آموزش و پرورش تطبیقی امروز در اغلب کشورها، دانشی گسترده است که به مقایسه و نقد و تحلیل پدیده های تربیتی چه در داخل یک نظام آموزشی و چه در میان چند نظام آموزشی در کشورهای مختلف جهان می پردازد. بی سبب نیست که در جوامع پیشرفته و مترقی جهان هر روز بر وسعت مطالعات و پژوهش های تطبیقی در زمینه آموزش و پرورش و شمار کانون های علمی که این قبیل بررسی ها را در سر لوحه اشتغالات خویش قرار داده اند، اضافه می شود و شمول اینگونه بررسی ها از نظر جغرافیایی و منطقه ای نسبت به گذشته دور فراگیر شده است (آقازداه، 1379، ص3).
نقش دختران و زنان به عنوان عوامل اثربخش در روند توسعه کشور و همچنین جمعیت دانش آموزی دختران در دوره ابتدایی که بالغ بر 1/2/991/2 نفر در سال 84-83 است، موجب می گردد همه دست اندرکاران تعلیم و تربیت کشور به توانمند سازی انان به صورت خاص توجه نمایند.
از آنجا که غفلت و بی توجهی به هدایت هدفمند جریان پیشرفت دختران و زنان می تواند در آینده اثرات مخرب بسیاری داشته باشد، بنابراین کلیه سازمان ها، نهادها، تشکل ها و ادارات دولتی و غیردولتی مسئولیت دارند سهم خود را در این جریان جستجو نمایند و نسبت به آن اهتمام ورزند. در این میان آموزش و پرورش نیز با توجه به دامنه ماموریت ها، وظایف و اختیارات خویش مسئولیتی بس سنگین دارد تا با تکیه بر نظرات اندیشمندان و محققین و با بهره گیری از روش های موثر و کارآمد به توانمند سازی دختران امروز و زنان آینده همت گمارد.
چکیده پژوهش
هدف کلی پژوهش بررسی تطبیقی مشکلات آموزشی دانش آموزان دختر دوره ابتدایی در کشورهای ایران هند و پاکستان می باشد.
جامعه آماری: کلیه مشکلات آموزشی دانش آموزان دختر دوره ابتدایی در ایران و هند و پاکستان می باشد.
جمع آوري داده ها: براساس اسناد و مدارک و شواهد موجود ،کتب علمی ،تحقیقات انجام شده، اینترنت، اطلاعات آماری سازمان آموزش و پرورش و اطلاعات موجود در سفارت هند و پاکستان اطلاعات جمع آوری شد و بر اساس روش بردی به شرح زیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت .1- توصیف 2- تفسیر 3- همجواری 4- مقایسه انجام گرفت.
تجزیه و تحلیل داده ها: تحلیل اطلاعات مبتنی بر اصول و شیوه مرسوم در علوم اجتماعی است که روش تحقیق بر اساس آنچه بردی در اتخاذ روش تحقیق مطلق (انتزاعی) در آموزش و پرورش تطبیقی بیان داشته (توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه)، انتخاب شده است و نتایج زیر حاصل شده است:
از جمله مهمترین مشکلات آموزشی ابتدایی در ایران می توان به موارد ذیل اشاره نمود: 1- عدم کیفیت و انعطاف ناپذیری محتوا و متدهای آموزشی و نادیده انگاشتن خلاقیت، نظم، مسئولیت پذیری و انجام فعالیت های گروهی.
1- فقر اقتصادی و عدم تقبل هزینه های بالای آموزشی دانش آموزان توسط والدین و تاثیر سود آن بر آموزش فرزندان
2- عدم تعهد والدین جهت گمارش کودکان رده های سنی 10-6 سال به مدارس ابتدایی به واسطه ضعف قوانین آموزشی کشور
3- عدم صراحت موضوعات آموزشی و عدم هماهنگی موضوعات مذکور با الگوهای پیشرفت کشور در نتیجه فقدان هماهنگی میان آموزش و بازار کار
ترک تحصیل ممکن است به دلیل بلوغ دختر، کلاس های مختلط، وجود معلم مرد، ازدواج زودتر از موعد، بی فایده دانستن ادامه تحصیل از سوی والدین و کار دختران در امور خانه داری در ایران باشد. در هند علت ترک تحصیل دختران بر طبق مدرکی که در دست می باشد فقر است. اغلب کودکان مجبور به کار در فعالیت های تولیدی و محرومیت از حضور در کلاس های درسی دختران می باشند و روند آموزش و یادگیری تکراری و تاکیدات غالبا بر حفظ مطالب متمرکز بوده است.
در پاکستان عواملی باعث کاهش تحصیلات دختران می شود از جمله فقر، وضعیت اقتصادی بد زنان در جامعه، نگرانی های امنیتی، فقدان امکانات در مدرسه، فقدان مواد آموزشی، عدم یا ناکافی بودن معلمان زن.
(وجوه تفاوت ها در مشکلات آموزشی دختران دوره ابتدایی در ایران، هند، پاکستان عبارتند از:
در ایران، فقر، زندگی روستایی، مونث بودن یکی از عوامل مهم عدم دستیابی دختران به آموزش ابتدایی یا ترک تحصیل است. فقر مالی و فرهنگی خانواده ها بر روند تحصیل دختران و افت تحصیلی با داشتن 73/21 درصد اولویت به عنوان مهمترین مشکلات فرا روی دانش آموزان دختر دوره ابتدایی در سال 1384 است.
محدودیت دختران دانش اموز در کلاس درس به علت وجود معلم مرد و کمبود مدارس دخترانه ابتدایی در شهرها و روستاها با 69/8 درصد در ایران نام برد.
در هند تمامی اسناد و سیاست گذاری ها حاکی از آنست که فقر نخستین مانع است و زنان جوامع فقیر به ویژه در نواحی روستایی باید مورد توجه قرار گیرند. دومین مانع، وضعیت اجتماعی است، به ویژه وقتی که به کودکان جوامع محروم (کاستی ها، طایفه ها، برخی گروههای اقلیت، اقوام کوچ نشین) مربوط باشد. در پاکستان، مشکلات و موانع بخش آموزش ابتدایی، ریشه در آداب و رسوم، سنت ها، نظام ارزشی و ارزش های حاکم بر جامعه دارد.
وجوه تشابه مشکلات آموزشی دختران دوره ابتدایی در ایران، هند و پاکستان عبارتند از:
در هر سه کشور مورد مطالعه فقر به عنوان یکی از مهمترین علل محرومیت دختران از تحصیل است انها باید از خواهر و برادر کوچکتر خود نگهداری کنند و کارهای خانه را انجام دهند. میزان سواد در جوامع شهری برای زنان 2 برابر میزان زنان باسواد روستایی است. و بیسوادی در جوامع روستایی دو برابر جوامع شهری است و بیسوادی بیشتر در میان زنان دیده می شود. در تمام ایالت های هند، کلاس های کافی برای بچه ها وجود ندارد و اغلب اگر هم کلاسی موجود باشد شرایط آن کلاس ها مناسب و بهداشتی نیست. در پاکستان هم فقر، اولویت تحصیل با پسران، توجهات فراوان از لحاظ امنیت شخصی دختران در راه مدرسه، کارکردن در خانه برای دختران، کمبود معلم زن، شرایط کلاس های درسی مدارس ابتدایی در نواحی روستایی بسیار نامناسب است. نرخ سواد آموزی زنان در مقطع ابتدایی کمتر از نرخ سوادآموزی مردان در مقطع ابتدایی می باشد.
فهرست مطالب..................................................................................... صفحه
چکیده
فصل اول: کلیات
1-1 مقدمه ..................................................................................................................... 1
2-1 بیان مسئله ............................................................................................................... 1
3-1 اهداف پژوهش ...................................................................................................... 3
1-3-1 هدف کلی..........................................................................................................3
2-3-1 اهداف جزئی......................................................................................................4
4-1 اهمیت و ضرورت تحقیق .......................................................................................4
5-1 سوالهای پژوهش .................................................................................................. 6
6-1 متغیرها....................................................................................................................6
1-6-1 نام گذاری متغیرها .............................................................................................6
2-6-1 تعاریف نظری و عملیاتی متغیرها.........................................................................6
فصل دوم: مبانی نظری و پژوهشی
مقدمه ...........................................................................................................................8
چشم انداز اقتصادی – اجتماعی ایران ............................................................................9
مواضع نظریه پردازان در رابطه با موضوع پژوهش .........................................................10
سیاست های آموزشی ..................................................................................................14
برنامه ریزی آموزشی ...................................................................................................15
ساختار نظام آموزشی ...................................................................................................18
آموزش ابتدایی ............................................................................................................18
اهداف مقطع ابتدایی ....................................................................................................18
برنامه های آموزشی .....................................................................................................19
اهداف کیفی آموزش ابتدایی ......................................................................................20
اهداف کمی آموزش ابتدایی ......................................................................................20
سیاست ها، استراتژی ها و الویت های مقطع آموزش ابتدایی ........................................20
عوامل موثر در مسایل آموزش ابتدایی .........................................................................22
نابرابری های آموزش ..................................................................................................27
محل اقامت .................................................................................................................28
جنس ........................................................................................................................29
فقر ...........................................................................................................................30
اقلیت بودن از نظر مذهب، نژاد و معلولین....................................................................31
مشکلات اصلی آموزش ابتدایی .................................................................................32
مشکلات اصلی آموزش دختران ................................................................................33
اهم عوامل بازدارنده...................................................................................................35
اهم عوامل تسهیل کننده.............................................................................................36
برنامه های فرهنگی ....................................................................................................37
برنامه های اقتصادی....................................................................................................38
نرخ ثبت نام ناخالص .................................................................................................39
دلایل افزایش نرخ ثبت نام ناخالص (GER) ............................................................40
دلایل کاهش نرخ ثبت نام ناخالص (GER) .............................................................40
طرح های آموزشی ....................................................................................................44
1- طرح توسعه مشارکت مردمی در امر مدرسه سازی ........................................44
2- طرح "کلبه زدایی" در مناطق محروم کشور ..................................................44
3- طرح های بین المللی آموزشی ......................................................................45
4- طرح آموزش و پرورش دختران ...................................................................45
5- طرح آموزش زنان ...................................................................................... 45
طرح های عملی آموزشی ..........................................................................................49
برنامه های عملی........................................................................................................49
اهداف و استراتژی مدارس قبل و پس از انقلاب ........................................................49
وضعیت آموزشی دختران قبل و بعد از انقلاب اسلامی ..............................................51
آموزش رایگان .........................................................................................................55
مدارس عادی دولتی .................................................................................................56
مدارس خصوصی......................................................................................................57
نرخ سواد آموزی از گذشته تا حال ............................................................................58
نرخ باسوادی افراد رده سنی 6 سال ............................................................................62
آزمون های دونوبته....................................................................................................63
ویژگی امتحانات دو نوبته ..........................................................................................63
معایب آزمون های دو نوبته...........................................................................................63
اصول و اهداف کلی آموزشی ......................................................................................64
اولویت ها و علایق آموزشی .........................................................................................65
قوانین آموزشی و پرورشی ............................................................................................66
شوراهای آموزشی ........................................................................................................66
مدیریت و برنامه ریزی آموزشی ....................................................................................69
چالش ها و الزامات مدیریتی نظام آموزشی ....................................................................71
اصلاحات آموزشی .......................................................................................................74
افزایش فضاهای آموزشی ..............................................................................................75
بودجه و هزینه های جاری آموزشی ...............................................................................76
کلیاتی درباره اوضاع جغرافیایی، تاریخی، فرهنگی و سیاسی هند ....................................77
سیاست های آموزشی ....................................................................................................79
سیاست های آموزشی پس از انقلاب صنعتی ..................................................................80
نهادهای سیاستگذار آموزشی .........................................................................................82
ساختار آموزش پس از استقلال ......................................................................................84
نهادهای آموزشی ...........................................................................................................84
نهادهای اجرایی آموزشی ...............................................................................................84
نقش دولت مرکزی در آموزش ......................................................................................85
نقش دولت های ایالتی در آموزش...................................................................................86
هیات مدیره های آموزشی ..............................................................................................87
آموزش پیش دبستانی ......................................................................................................88
ساختار آموزشی ..............................................................................................................88
آموزش پایه ....................................................................................................................88
وسیع سازی بعد سیستم آموزش پایه..................................................................................89
زبان آموزشی ..................................................................................................................90
ارزیابی آموزشی .............................................................................................................91
آزمون عمومی ................................................................................................................91
آموزش همگانی .............................................................................................................91
سیاست های آموزشی......................................................................................................93
استراتژی های آموزشی ...................................................................................................93
جهت گیری های آموزشی طی قرن بیستم .......................................................................96
دستاوردهای آموزشی ....................................................................................................99
همکاری های آموزشی .................................................................................................101
همکاری دولت و اعضای خصوصی در احداث مدارس ابتدایی .....................................101
همکاری سازمان های غیردولتی ....................................................................................102
همکاری سازمان های بین المللی....................................................................................103
سرمایه گذاری آموزشی ...............................................................................................106
آموزش ابتدایی ............................................................................................................108
ساختار آموزشی ..........................................................................................................108
استراتژی های آموزشی ................................................................................................109
ارزیابی آموزشی ..........................................................................................................113
طرح های اجرایی ........................................................................................................114
1- پروژه Lokjumbish..........................................................................................114
2- پروژه Shksha karmi......................................................................................115
3- پروژه آموزش ابتدایی Andra pradesh............................................................115
4- پروژه آموزش پایه Uttar paradash.................................................................115
5- پروژه آموزشی Bihar.......................................................................................116
6- پروژه آموزش ابتدایی منطقه ای.......................................................................118
7- طرح ملی تغذیه رایگان ..................................................................................118
8- طرح تمرکز زدایی آموزشی ...........................................................................118
اصلاحات آموزشی .....................................................................................................119
مهار مشکل ترک تحصیل ...........................................................................................119
طرح های آموزشی ......................................................................................................119
1- طرح حمایت تغذیه ای از دانش آموزان مقطع آموزش ابتدایی ........................119
2- طرح آموزش رایگان دختران .........................................................................120
3- طرح احداث مدارس آشهرام..........................................................................120
4- طرح استخدام معلمین بومی (شیکشا کامی).....................................................121
5- طرح ثبت نام از کلیه کودکان رده های سنی (11-6سال)................................122
آمار تحصیلی ................................................................................................................123
نرخ ثبت نام و حضور در مدارس....................................................................................123
نرخ ترک تحصیل در پایه های آموزش مقدماتی ...........................................................127
آموزش غیررسمی........................................................................................................ 129
سیاست های آموزشی ...................................................................................................130
1- تامین نیاز خارج از مدرسه کودکان...................................................................130
2-آموزش کودکان مشغول به کار ..........................................................................130
آموزش معلمان..............................................................................................................131
ساختار آموزشی.............................................................................................................131
سیاست و راهبردهای اجرایی .........................................................................................132
آموزش زنان .................................................................................................................137
رشد نرخ سواد...............................................................................................................140
توسعه آموزشی ............................................................................................................ 144
توسعه کیفی...................................................................................................................144
طرح های آموزشی ....................................................................................................... 145
1- طرح آموزش و مراقبت های دوران کودکی (ECCE)....................................... 145
2- طرح تشویق سیستم خدمات پیوسته آموزشی .....................................................145
3- طرح ملی آموزش همگانی ................................................................................146
اصول و اهداف آموزشی ................................................................................................146
اولویت ها و علایق آموزشی............................................................................................146
معضلات آموزشی ..........................................................................................................148
هزینه های آموزشی ........................................................................................................151
هزینه های عمومی آموزشی بر مبنای سطوح مختلف آموزشی..........................................151
سرمایه گذاری آموزشی .................................................................................................152
کلیاتی درباره اوضاع جغرافیایی، اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و سیاسی پاکستان.................154
قانون اساسی و نظام سیاسی و اداری ..............................................................................155
سیاست های آموزشی ....................................................................................................156
سیاست های آموزشی دهه 1990 ....................................................................................158
تاریخچه و ساختار نظام آموزشی ....................................................................................159
ساختار اداری و تشکیلاتی آموزش و پرورش پاکستان ....................................................160
ساختار آموزشی پاکستان ................................................................................................161
آموزش پیش دانشگاهی ..................................................................................................161
ساختار آموزشی ..............................................................................................................161
آموزش پیش دبستانی.......................................................................................................161
آموزش پایه ....................................................................................................................162
آموزش ابتدایی ...............................................................................................................162
تحولات آموزش ابتدایی..................................................................................................164
اولین برنامه آموزشی (1960-1955) ................................................................................165
برنامه دوم پنج ساله (65-1960) .......................................................................................166
سومین برنامه پنج ساله (70-1965) ...................................................................................167
ملی کردن مدارس ابتدایی ................................................................................................167
سیاست آموزشی جدید (1979) .......................................................................................168
پنجمین برنامه 5 ساله (83-1978) .....................................................................................171
ششمین برنامه 5 ساله توسعه کشور (88-1983) ................................................................172
موقعیت آموزش ابتدایی درسال 1989 .............................................................................174
آموزش ابتدایی در سال 1990..........................................................................................175
آموزش در پاکستان 2003-2004....................................................................................176
موانع و مشکلات آموزش ابتدایی ....................................................................................177
وضعیت سواد و آموزش.................................................................................................. 181
سواد آموزی در پاکستان ...............................................................................................181
انواع مدارس در پاکستان ...............................................................................................184
محل استقرار مدارس ......................................................................................................185
برنامه های درسی و مکانیزم برنامه ریزی درسی ...............................................................186
برنامه های آموزشی ........................................................................................................186
افت تحصیلی .................................................................................................................187
آموزش معلمان ..............................................................................................................188
برنامه های آموزشی .......................................................................................................188
ارتقای سطح دانش معلمین .............................................................................................190
آموزش زنان ...................................................................................................................190
کتاب های درسی تالیف و چاپ و توزیع .........................................................................191
اهم مشکلات آموزش و پرورش پاکستان ........................................................................192
اصول و اهداف آموزشی .................................................................................................193
اولویت ها و علایق آموزشی ...........................................................................................194
مدیریت آموزشی ...........................................................................................................195
اصلاحات بخش آموزش ...............................................................................................196
آموزش برای همه (EFA) .............................................................................................198
قوانین آموزشی ..............................................................................................................199
بودجه و هزینه های آموزشی..........................................................................................200
بودجه برای آموزش ......................................................................................................201
تحقیقات انجام شده در رابطه با موضوع .........................................................................204
تحقیقاتانجام شده در داخل کشور .............................................................................204
تحقیقات انجام شده خارج از کشور ..............................................................................211
جمع بندی تحقیقات انجام شده...............................................................................216
نقد و بررسی تحقیقات انجام شده..................................................................................218
محاسن ........................................................................................................................218
معایب..........................................................................................................................219
فصل سوم: روش شناسی و متدولوژی
1-3 مقدمه .................................................................................................................220
2-3 جامعه مورد مطالعه ..............................................................................................220
3-3 شیوه نمونه گیری.................................................................................................220
4-3 ابزارهای اندازه گیری..........................................................................................220
5-3 طرح پژوهش......................................................................................................221
6-3 شیوه تجزیه و تحلیل داده ها................................................................................221
فصل چهارم: تحلیل داده ها
1-4 مقدمه ...............................................................................................................223
2-4 تجزیه و تحلیل توصیفی داده ها .........................................................................223
1-2-4 بررسی سوال اول پژوهش.............................................................................. 223
2-2-4 بررسی سوال دوم پژوهش ...............................................................................236
3-2-4 بررسی سوال سوم پژوهش...............................................................................246
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
1-5 مقدمه .................................................................................................................250
2-5 بحث پیرامون سوالهای پژوهش ...........................................................................251
1-2-5 بررسی سوال اول پژوهش ...............................................................................251
2-2-5 بررسی سوال دوم پژوهش ..............................................................................265
3-2-5 بررسی سوال سوم پژوهش .............................................................................278
3-5 جمع بندی کلی نتایج سوالات پژوهش ...............................................................285
4-5 محدودیت های پژوهش .....................................................................................297
5-5 پیشنهادات برای مسئولین و دست اندرکاران ........................................................297
فهرست منابع
- منابع فارسی .......................................................................................................... 300
- منابع انگلیسی..........................................................................................................304
توجه داشته باشید: درصورتی که شما صاحب اثر این فایل می باشید یا به هر دلیلی نسبت به فایل تحقیقاتی مذکور در این پست مالکیت معنوی دارید و درخواست حذف آن را دارید، در واتس آپ به شماره 09100636002 پیام دهید تا ظرف 24 ساعت نسبت به حذف فایل از روی سایت دانشجوسرا اقدام شود. در صورت تمایل و درخواست، دو مقاله به صورت رایگان (به نام پژوهشگر و دانشجو) در مجلات علمی معتبر پذیرش شده و چاپ می گردد. ((حفظ حقوق معنوی صاحب اثر در اولویت فعالیت سایت دانشجوسرا می باشد))
مبلغ واقعی 17,000 تومان 50% تخفیف مبلغ قابل پرداخت 8,500 تومان
برچسب های مهم