سایت دانشجو سرا

بانک مقالات و پایان نامه های ((دانشجوسرا)) به آدرس اینترنتی ((www.daneshjosara.ir)) اولین و تنها پایگاه تخصصی مقالات و پایان نامه های دانشجویی می باشد که با بیش از چندین هزار فایل ورد پایان نامه و مقالات دانشجویی با قیمت بسیار منصفتنه و مناسب ((با تخفیف 50درصدی)) در خدمت دانشجویان و پژوهشگران و محققین عزیز می باشد. در راستای حمایت از دانشجویان عزیز هیات علمی و نویسندگان بنیاد علمی سایت دانشجوسرا تمامی فایل های موجود در این پایگاه اینترنتی را با 50درصد تخفیف عرضه می نماید. ((لازم به ذکر است تمامی درآمد حاصله از فروش فایل های تحقیق و پایان نامه صرف تهیه، خرید و بارگزاری فایل های تحقیق و پایان نامه جدید جهت ترویج علم در جامعه علمی کشور می باشد و سعی بر این داریم در این مسیر بزرگترین و جامع ترین پایگاه مقالات و پایان نامه های دانشجویی را رقم زنیم. هر فایل تحقیق وپایان نامه را که لازم دارید با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت تهیه شده و با قیمت بسیار ناچیزی در سایت بارگزاری شود))

پایان نامه و کار تحقیقی شیمی

پایان نامه و کار تحقیقی صنایع و معادن

پایان نامه و کار تحقیقی های علوم سیاسی و روابط بین الملل بین کشورها

پایان نامه و کار تحقیقی کامپیوتر، نرم افزار و فضای مجازی

پایان نامه و کار تحقیقی مهندسی مواد

پایان نامه و کار تحقیقی مهندسی مواد

پایان نامه و کار تحقیقی های نیروهای مسلح و نیروی انتظامی و نظامی

پایان نامه و کار تحقیقی های ورزش، آمادگی جسمانی و علوم تربیت بدنی

پایان نامه و کار تحقیقی های نجوم، هوا و فضا

پایان نامه و کار تحقیقی های کشاورزی و گلخانه ای، گل و گیاه

پایان نامه و کار تحقیقی های لیست نهایی علوم دینی و قرآنی، فقه، مذهب و الهیات

پایان نامه و کار تحقیقی جغرافیا، کشورشناسی و شهرشناسی

پایان نامه و کار تحقیقی دام و طیور ، حشره و پرنده شناسی

پایان نامه و کار تحقیقی زناشویی، ازدواج و خانواده در جامعه

پایان نامه و کارتحقیقی تغذیه و مواد غذایی

پایان نامه و کار تحقیقی های رشته ریاضی و آمار

پایان نامه و کار تحقیقی های رشته مدیریت

پایان نامه و کار تحقیقی هسته ای و تکنولوژی نو و جدید

پایان نامه و کار تحقیقی های هنر

پایان نامه و کار تحقیقی های شرکت های تجاری، بورس و کسب و کار، کارآفرینی و مشاغل

پایان نامه و کار تحقیقی فناوری علوم و ارتباطات و تکنولوژی پیشرفته نوین روز

پایان نامه و کار تحقیقی تنظیم خانواده و علوم پزشکی

پایان نامه و پروژه های فنی و مهندسی، مکانیک و علوم صنعتی

پایان نامه و کارتحقیقی ادبیات فارسی، تاریخ و مشاهیر ایران و جهان

پایان نامه و کار تحقیقی با موضوع مهندسی برق و مخابرات

پایان نامه ها و کار تحقیقی شهرشناسی و جغرافیا و وضعیت آب و هوایی و زمین شناسی

کار تحقیقی و پایان نامه های رشته مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات

پایان نامه های علوم اجتماعی، جامعه شناسی، مطالعات مردم شناسی و جایگاه زن و مرد در جامعه

پایان نامه، کارتحقیقی و مقالات حسابداری، علوم اقتصادی، بانکی و مالیاتی

پایان نامه و مقالات مهندسی عمران و معماری و ساخت و ساز سازه ها

کارتحقیقی و پایان نامه علوم تربیتی، آموزشی، اجتماعی و دینی و اسلامی

پایان نامه و کار تحقیقی علوم سیاسی و روابط بین الملل بین کشورها

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 1136
  • بازدید دیروز : 1707
  • بازدید کل : 1342971

پیوند ها

بررسي تأثير آموزش چرتکه بر یادگیری علم رياضي دانش آموزان پايه اول


بررسي تأثير آموزش چرتکه بر یادگیری علم رياضي دانش آموزان پايه اول

بررسي تأثير آموزش چرتکه بر یادگیری علم رياضي دانش آموزان پايه اول 

 

 

توجه داشته باشید: درصورتی که شما صاحب اثر این فایل می باشید یا به هر دلیلی نسبت به فایل تحقیقاتی مذکور در این پست مالکیت معنوی دارید و درخواست حذف آن را دارید، در واتس آپ به شماره 09100636002 پیام دهید تا ظرف 24 ساعت نسبت به حذف فایل از روی سایت دانشجوسرا اقدام شود. در صورت تمایل و درخواست، دو مقاله به صورت رایگان (به نام پژوهشگر و دانشجو) در مجلات علمی معتبر پذیرش شده و چاپ می گردد. ((حفظ حقوق معنوی صاحب اثر در اولویت فعالیت سایت دانشجوسرا می باشد))

 

مقدمه:

در این پژوهش تلاش بر این است تا تأثیر آموزش چرتکه در جهت یادگیری و پیشرفت علم ریاضی دانش آموزان بررسی کنیم. مطالعه این مقاله برای معلّمان و دست اندرکاران برنامه ریزی آموزشی و والدین دانش آموزان اهمیّت زیادی دارد، زیرا که از جمله مشکلات رایج دانش آموزان و معلمان در درس ریاضی عدم سهولت در فراگیری آن و فراموشی سریع مطالب یادگرفته شده می‌باشد. در این رابطه باید هدف اصلی معلمین از آموزش ریاضی به کودکان، شکوفایی استعداد آنها از درک روابط و باروری تفکّرصحیح وکاربرد این علم در آنها باشد. برای انجام این مهمو بتوانیم در این راستا به کودکان کمک کنیمو استعدادی را که خداوند به آنها هدیه داده است رشد بدهیم، باید قادر باشیم نوع توانایی دانش آموزان را بشناسیم. فقط در این صورت است که می‌توان رشد بیشتر کودکان را برنامه ریزی کرد. آگاهیمان از استعدد کودکان ما را به لزوم این امر متقاعد می‌کند که باید به کودکان در فرصت‌های بسیار اجازه داد تا با اشیا و مواد مختلف و متنوعی تجربه و کارکنند، احساسات خود را با زبان خودشان بیان نمایند، خودشان قضاوت کنند و از راه کشفیّاتی که می‌کنند فکر کنند و به راه حل‌های مسائل پی ببرند.

چکیده:

هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین تأثیر آموزش چرتکه ریاضی بر یادگیری علم ریاضی دانش آموزان پایه اول ابتدایی شهرستان ---- بود. به همین منظور دانش آموزان دو کلاس (40 نفر) از افراد جامعه مورد هدف به صورت نمونه گیری خوشه‌ای انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل و آزمایش است. برای گردآوری اطلاعات افراد دو گروه از آزمون محقق ساخته (تمرکز حواس و دقت)، و نمرات نیمسال دانش آموزان وآزمون ارزیابی سرعت عمل و محاسبات ذهنی استفاده شد. شرکت کنندگان گروه آزمایش به مدت 2 ماه و در طی 17 جلسه دو ساعته تحت آموزش چرتکه ریاضی قرار گرفتند. پس از پایان پژوهش، مجدداً ازافراد دو گروه بوسیله پس آزمون محقق ساخته (تمرکز حواس و دقت) و سرعت عمل و محاسبات ذهنی وآزمون پیشرفت ر یاضی نیمسال دوم ارزیابی بعمل آمدوداده های حاصل از این پژوهش به وسیله روش‌های آمار توصیفی که شامل محاسبه میانگین، انحراف استاندارد و نمودار پراکندگی می‌باشد و درآمار استنباطی از روش تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌های این پژوهش نشان داد که آموزش چرتکه در پیشرفت و عملکرد ریاضی دانش آموزان وبر میزان تمرکز حواس ودقت وهمچنین بر سرعت عمل ومحاسبات ذهنی دانش آموزان تاْثیرگذار می‌باشد. بنابر این در آموزش ریاضی می‌توان با ارائه فرایندها و راهبردهای یادگیری چرتکه مفاهیم پایه و بنیادی ریاضی را در دانش آموزان تقویت کرد.

کلمات کلیدی: آموزش چرتکه، یادگیری علم ریاضی، پایه اول ابتدایی.

فهرست مطالب

فصل اول: کلیات پژوهش.... 2

1-1-مقدمه:3

1-2-بيان مساله:3

1-3-اهميت و ضرورت انجام تحقيق:5

1-4-اهداف تحقيق :6

1-4-1- اهداف کلی :6

1-4-2- اهداف ویژه:6

1-5-فرضیه ها:7

1-6-تعریف متغیرهای تحقیق:7

1-6-1- تعاریف نظری:7

1-6-2- تعریف عملیاتی :7

فصل دوم: ادبیاتو پیشینهپژوهش.... 8

مقدمه:9

پیشینه ی نظری:9

2-1- ریاضی چیست؟. 9

2-2-ضرورت واهمیّت آموزش ریاضی:9

2-3- اهداف آموزش ریاضی از دیدگاه انجمن ملی معلّمان ریاضی:10

2-4- اهداف کلی آموزش ریاضی در آموزش وپرورش ایران:11

2-4-1- اهداف دانشی ریاضی در مقطع ابتدایی:11

2-4-2- اهداف فرآیندی آموزش ریاضی:12

2-4-3- اهداف مهارتی ریاضی در دوره عمومی:14

2-5- هدف‌‌ آموزش ریاضیّات از دیدگاه دانشمندان و نظریه پردازان بزرگ:15

2-5-1 - جورج پولیا:15

2-5-2 - افلاطون:15

2-6- اصول رويكرد آموزشي برنامة درسي رياضي دورة ابتدايي:15

2-7-نظریه های آموزش ویادگیری ریاضیّات :16

2-7-1- جرومی برونر:16

2-7-2 - زولتان دینس:17

2-7-3- کاک کرافت:18

2-8-قلمرو حوزه ریاضیّات از دید گاه برنامه درسی ملی:19

2-9-مهارت های ریاضی در مقطع ابتدایی:19

2-9-1- مهارتهای ذهنی و پردازشی:19

2-9-2- مهارتهای عملکردی و اجرائی:20

2-9-3- مهارتهای فرآیندی:20

2-9-4- مهارتهای موقعیّتی:20

2-10-شیوه های تدریس ریاضی:20

2-10-1- روش تدريس زبان ماشيني (قاعده گويي):21

2-10-2- روش تدريس زبان استدلالي:22

2-10-3- روش هاي كلامي (زباني):22

2-10-4- روش اكتشافي:22

2-10-5- روش مفهومي:23

2-10-6- روش فعال:24

2-10-7- روش الگوريتمي:24

2-11-یادگیری ریاضیّات در کودکان:25

2-12- شیوه های جدید تدریس ریاضی:26

2-13- شیوه های رایج تدریس ریاضی در ایران:28

2-14- شیوه ی پیشنهادی تدریس ریاضی:29

2-15- نحوه شکل گیری مفاهیم در ذهن کودکان:30

2-16- نقش ارزیابی و ارزشیابی ریاضیّات:31

2-17- اصول كاربردي مربوط به چگونگي يادگيري رياضيات در كودكان:32

2-18- تفاوت تدریس و آموزش درس ریاضی در ایران با دیگر کشورها:34

2-19- فعّالیت یاد دهی – یادگیری درس ریاضی در چند کشور:35

2-20- موفقیّت و ورزیدگی در ریاضیّات :36

2-21-ارتباط درس ریاضی با سایر علوم:37

2-22- چرتکه چیست؟. 38

2-23- ساختار چرتکه:38

2-24- تاریخچه چرتکه :39

2-25- ابزارهای آموزش چرتکه:39

2-25-1-چرتکه :39

2-25-2-کتاب :39

2-25-3 دفتر چه تمرین :39

2-25-4- تکنیک شنیداری:40

2-25-5- تکنیک تند نویسی :40

2-25-6-فلش کارت :40

2-26- فواید یادگیری چرتکه:40

2-27- اجزای چرتکه:41

2-28- آشنایی مختصربا چرتکه و نحوه کار با آن:42

2- 29- مراحل آموزش چرتکه:43

2-30- ارتباط چرتکه و قدرت تخیل :44

2- 31- ارتباط چرتکه با توسعه عملکرد نیمکره های مغز :44

2-32- راهکار های پرورش مغز و تاثیر آن بر یادگیری:45

2-32-1-توجه به خواب و خوراک:46

2-32-2-کار کشیدن از مغز:46

2-33- نقش حر کت دست ها در یادگیری:47

2-34- یاد گیری علم ریاضی و عمل پردازش مغز:48

2-35- آموزش چرتکه و پرورش تفکر در کودکان:49

2-35-1- تفکر چیست ؟. 49

2-35-2- روشهای تفکر:50

2-35-3- موضوع تفکّر ریاضی:50

2-35-4- تاثیر تفکر ریاضی در بالا بردن سطح یادگیری دانش آموزان:51

2-36- آموزش چرتکه وتقویت مهارت استدلال:51

2-37- نقش آموزگار در رشد استدلال و برهان رياضی در دانش‌آموز:53

2-38- آموزش چر تکه ومهارت حل مسأله:54

2-39- حل مسئله در دوره دبستان به چه صورت است؟. 55

2-40- نقش آموزگار در تو سعه حل مسئله:55

2-41- دیدگاه کلی در آموزش ریاضی برای حل مسأله:56

2-42- راهبردهای مهارت ذهنی ریاضی:57

2-42- 1- شفاهی:57

2-42- 2-دیداری:57

2-42- 3-نمادین:58

2-42- 4- فیزیکی:58

2-42- 5-میان فردی:58

2-43- راهبردهایی برای پیشرفت مهارت ذهنی ریاضی کودکان (نمونه عملی)58

2-44-عوامل پرورش دهنده محاسبات ذهنی:61

2-44-1- معلّم:61

2-44-2- یادگیرنده:62

2-44-3- محیط:63

2-44-4- برنامه درسی:63

2-45- رازهای آموزش حساب ذهنی و چرتکه ای با تمرین های شنیداری:63

2-46- کاربرد آموزش چرتکه برای دانش آموزان کم توان ذهنی :64

2-47- کاربرد آموزش چرتکه برای دانش آموزان دچار آسیب شنوایی:64

2-48- پیشنهادات برای بهبود و تقویت درس ریاضی:64

2-49- پیشینه پژوهشی:65

2-49-1- تحقیقات انجام شده در داخل کشور:65

2-49-2- تحقیقات انجام شده در خارج کشور:66

فصل سوم:روش پژوهش.... 68

مقدمه:69

3-1- روش تحقیق:69

3-2- جامعه آماری، نمونه وروش نمونه گیری:69

3-3- روش اجراي پژوهش:70

3-4ـ ابزارگردآوریاطلاعات:70

3-5- روش تجزیه تحلیل آماری.. 71

3-5-1- آمارتوصیفی:71

3-5-2- آماراستنباطی:71

فصل چهارم: یافته های پژوهش.... 72

مقدمه:73

4-1- یافته های توصیفی.. 73

4-2- یافته های استنباطی.. 74

4-2-1-نمودار پراکنش توزیع نرمال داده ها در پیش آزمون گروه آزمایش.... 75

4-2-2-نمودار پراکنش توزیع نرمال داده ها در پیش آزمون گروه کنترل.. 76

4-2-3-نمودار پراکنش توزیع نرمال داده ها در پس آزمون گروه آزمایش.... 77

4-2-4-نمودار پراکنش توزیع نرمال داده ها در پس آزمون گروه کنترل.. 78

4-2-5-نمودارهای آزمون خطّی بودن گروه ها در آزمونهای محقق ساخته. 79

4-2-1- یافته های مربوط به فرضیّات پژوهش.... 81

فصل پنجم:بحث و نتیجه گیری.. 86

مقدمه:87

5- 1- بحث درباره‌ی یافته‌ها87

5-2- جمع بندی.. 94

5-3- محدودیّت های پژوهش.... 95

5-4- پیشنهادهای کاربردی.. 95

5-5-پیشنهادات پژوهشی.. 96

فهرست منابع و مآخذ:97

 

 

 

 

فهرست جدول ها

جدول 3-1: دیاگرام طرح کلی پژوهش.... 69

جدول 4-1- میانگین و انحراف معیارآزمون محقق ساخته (دقت و تمرکز حواس) در ریاضی، سرعت عمل و محاسبات ذهنی و نمرات درس ریاضی در پیش‌آزمون و پس‌آزمون.. 73

جدول 4-2- بررسی فرض همگنی شیب رگرسیون.. 80

جدول 4-3- آزمون برابری واریانسها81

جدول 4-4- نتایج تحلیل کواریانس آزمون محقق ساخته دقت و تمرکز حواس در ریاضی بین آزمودنی‌ها81

جدول 4-5- میانگین تعدیل شده و تعدیل نشده‌ی نمرات پس‌آزمون آزمون محقق ساخته (دقت و تمرکز حواس) در ریاضی در گروه‌ها82

جدول 4-6- نتایج تحلیل کواریانس سرعت عمل و محاسبات ذهنی بین آزمودنی‌ها83

جدول 4-7- میانگین تعدیل شده و تعدیل نشده‌ی نمرات پس‌آزمون سرعت عمل و محاسبات ذهنی در گروه‌ها83

جدول 4-8- نتایج تحلیل کواریانس پیشرفت ریاضی بین آزمودنی‌ها84

جدول 4-9- میانگین تعدیل شده و تعدیل نشده‌ی نمرات پس‌آزمون پیشرفت ریاضی در گروه‌ها85

 

 

 

 

 

فهرست نمودار ها

نمودار 4-1- توزیع نرمال پیش آزمون محقق ساخته (دقت و تمرکز حواس) در ریاضی.. 75

نمودار 4-2- توزیع نرمال پیش آزمون سرعت عمل و محاسبات ذهنی.. 75

نمودار 4-3- توزیع نرمال نوبت اول درس ریاضی.. 75

نمودار 4-4- توزیع نرمال پیش آزمون محقق ساخته (دقت و تمرکز حواس) در ریاضی.. 76

نمودار 4-5- توزیع نرمال پیش آزمون سرعت عمل و محاسبات ذهنی.. 76

نمودار 4-6- توزیع نرمال نوبت اول دزس ریاضی.. 76

نمودار 4-7- توزیع نرمال پس آزمون محقق ساخته (دقت و تمرکز حواس) در ریاضی.. 77

نمودار 4-8- توزیع نرمال پس آزمون سرعت عمل و محاسبات ذهنی.. 77

نمودار 4-9- توزیع نرمال نوبت دوم درس ریاضی.. 77

نمودار 4-10- توزیع نرمال پس آزمون محقق ساخته (دقت و تمرکز حواس) در ریاضی.. 78

نمودار 4-11- توزیع نرمال پس آزمون سرعت عمل و محاسبات ذهنی.. 78

نمودار 4-12- توزیع نرمال نوبت دوم درس ریاضی.. 78

نمودار 4-13- پراکنش بررسی فرض رابطه خطّی بین گروه‌ها در آزمون محقق ساخته (دقت و تمرکز حواس) در ریاضی 79

نمودار 4-14- پراکنش بررسی فرض رابطه خطّی بین گروه‌ها در سرعت عمل و محاسبات ذهنی.. 79

نمودار 4-15- پراکنش بررسی فرض رابطه خطّی بین گروه‌ها در نمرات درس ریاضی.. 79

فهرست مطالب

فصل اول: کلیات پژوهش.... 2

1-1-مقدمه:3

1-2-بيان مساله:3

1-3-اهميت و ضرورت انجام تحقيق:5

1-4-اهداف تحقيق :6

1-4-1- اهداف کلی :6

1-4-2- اهداف ویژه:6

1-5-فرضیه ها:7

1-6-تعریف متغیرهای تحقیق:7

1-6-1- تعاریف نظری:7

1-6-2- تعریف عملیاتی :7

فصل دوم: ادبیاتو پیشینهپژوهش.... 8

مقدمه:9

پیشینه ی نظری:9

2-1- ریاضی چیست؟. 9

2-2-ضرورت واهمیّت آموزش ریاضی:9

2-3- اهداف آموزش ریاضی از دیدگاه انجمن ملی معلّمان ریاضی:10

2-4- اهداف کلی آموزش ریاضی در آموزش وپرورش ایران:11

2-4-1- اهداف دانشی ریاضی در مقطع ابتدایی:11

2-4-2- اهداف فرآیندی آموزش ریاضی:12

2-4-3- اهداف مهارتی ریاضی در دوره عمومی:14

2-5- هدف‌‌ آموزش ریاضیّات از دیدگاه دانشمندان و نظریه پردازان بزرگ:15

2-5-1 - جورج پولیا:15

2-5-2 - افلاطون:15

2-6- اصول رويكرد آموزشي برنامة درسي رياضي دورة ابتدايي:15

2-7-نظریه های آموزش ویادگیری ریاضیّات :16

2-7-1- جرومی برونر:16

2-7-2 - زولتان دینس:17

2-7-3- کاک کرافت:18

2-8-قلمرو حوزه ریاضیّات از دید گاه برنامه درسی ملی:19

2-9-مهارت های ریاضی در مقطع ابتدایی:19

2-9-1- مهارتهای ذهنی و پردازشی:19

2-9-2- مهارتهای عملکردی و اجرائی:20

2-9-3- مهارتهای فرآیندی:20

2-9-4- مهارتهای موقعیّتی:20

2-10-شیوه های تدریس ریاضی:20

2-10-1- روش تدريس زبان ماشيني (قاعده گويي):21

2-10-2- روش تدريس زبان استدلالي:22

2-10-3- روش هاي كلامي (زباني):22

2-10-4- روش اكتشافي:22

2-10-5- روش مفهومي:23

2-10-6- روش فعال:24

2-10-7- روش الگوريتمي:24

2-11-یادگیری ریاضیّات در کودکان:25

2-12- شیوه های جدید تدریس ریاضی:26

2-13- شیوه های رایج تدریس ریاضی در ایران:28

2-14- شیوه ی پیشنهادی تدریس ریاضی:29

2-15- نحوه شکل گیری مفاهیم در ذهن کودکان:30

2-16- نقش ارزیابی و ارزشیابی ریاضیّات:31

2-17- اصول كاربردي مربوط به چگونگي يادگيري رياضيات در كودكان:32

2-18- تفاوت تدریس و آموزش درس ریاضی در ایران با دیگر کشورها:34

2-19- فعّالیت یاد دهی – یادگیری درس ریاضی در چند کشور:35

2-20- موفقیّت و ورزیدگی در ریاضیّات :36

2-21-ارتباط درس ریاضی با سایر علوم:37

2-22- چرتکه چیست؟. 38

2-23- ساختار چرتکه:38

2-24- تاریخچه چرتکه :39

2-25- ابزارهای آموزش چرتکه:39

2-25-1-چرتکه :39

2-25-2-کتاب :39

2-25-3 دفتر چه تمرین :39

2-25-4- تکنیک شنیداری:40

2-25-5- تکنیک تند نویسی :40

2-25-6-فلش کارت :40

2-26- فواید یادگیری چرتکه:40

2-27- اجزای چرتکه:41

2-28- آشنایی مختصربا چرتکه و نحوه کار با آن:42

2- 29- مراحل آموزش چرتکه:43

2-30- ارتباط چرتکه و قدرت تخیل :44

2- 31- ارتباط چرتکه با توسعه عملکرد نیمکره های مغز :44

2-32- راهکار های پرورش مغز و تاثیر آن بر یادگیری:45

2-32-1-توجه به خواب و خوراک:46

2-32-2-کار کشیدن از مغز:46

2-33- نقش حر کت دست ها در یادگیری:47

2-34- یاد گیری علم ریاضی و عمل پردازش مغز:48

2-35- آموزش چرتکه و پرورش تفکر در کودکان:49

2-35-1- تفکر چیست ؟. 49

2-35-2- روشهای تفکر:50

2-35-3- موضوع تفکّر ریاضی:50

2-35-4- تاثیر تفکر ریاضی در بالا بردن سطح یادگیری دانش آموزان:51

2-36- آموزش چرتکه وتقویت مهارت استدلال:51

2-37- نقش آموزگار در رشد استدلال و برهان رياضی در دانش‌آموز:53

2-38- آموزش چر تکه ومهارت حل مسأله:54

2-39- حل مسئله در دوره دبستان به چه صورت است؟. 55

2-40- نقش آموزگار در تو سعه حل مسئله:55

2-41- دیدگاه کلی در آموزش ریاضی برای حل مسأله:56

2-42- راهبردهای مهارت ذهنی ریاضی:57

2-42- 1- شفاهی:57

2-42- 2-دیداری:57

2-42- 3-نمادین:58

2-42- 4- فیزیکی:58

2-42- 5-میان فردی:58

2-43- راهبردهایی برای پیشرفت مهارت ذهنی ریاضی کودکان (نمونه عملی)58

2-44-عوامل پرورش دهنده محاسبات ذهنی:61

2-44-1- معلّم:61

2-44-2- یادگیرنده:62

2-44-3- محیط:63

2-44-4- برنامه درسی:63

2-45- رازهای آموزش حساب ذهنی و چرتکه ای با تمرین های شنیداری:63

2-46- کاربرد آموزش چرتکه برای دانش آموزان کم توان ذهنی :64

2-47- کاربرد آموزش چرتکه برای دانش آموزان دچار آسیب شنوایی:64

2-48- پیشنهادات برای بهبود و تقویت درس ریاضی:64

2-49- پیشینه پژوهشی:65

2-49-1- تحقیقات انجام شده در داخل کشور:65

2-49-2- تحقیقات انجام شده در خارج کشور:66

فصل سوم:روش پژوهش.... 68

مقدمه:69

3-1- روش تحقیق:69

3-2- جامعه آماری، نمونه وروش نمونه گیری:69

3-3- روش اجراي پژوهش:70

3-4ـ ابزارگردآوریاطلاعات:70

3-5- روش تجزیه تحلیل آماری.. 71

3-5-1- آمارتوصیفی:71

3-5-2- آماراستنباطی:71

فصل چهارم: یافته های پژوهش.... 72

مقدمه:73

4-1- یافته های توصیفی.. 73

4-2- یافته های استنباطی.. 74

4-2-1-نمودار پراکنش توزیع نرمال داده ها در پیش آزمون گروه آزمایش.... 75

4-2-2-نمودار پراکنش توزیع نرمال داده ها در پیش آزمون گروه کنترل.. 76

4-2-3-نمودار پراکنش توزیع نرمال داده ها در پس آزمون گروه آزمایش.... 77

4-2-4-نمودار پراکنش توزیع نرمال داده ها در پس آزمون گروه کنترل.. 78

4-2-5-نمودارهای آزمون خطّی بودن گروه ها در آزمونهای محقق ساخته. 79

4-2-1- یافته های مربوط به فرضیّات پژوهش.... 81

فصل پنجم:بحث و نتیجه گیری.. 86

مقدمه:87

5- 1- بحث درباره‌ی یافته‌ها87

5-2- جمع بندی.. 94

5-3- محدودیّت های پژوهش.... 95

5-4- پیشنهادهای کاربردی.. 95

5-5-پیشنهادات پژوهشی.. 96

فهرست منابع و مآخذ:97

 

 

 

 

فهرست جدول ها

جدول 3-1: دیاگرام طرح کلی پژوهش.... 69

جدول 4-1- میانگین و انحراف معیارآزمون محقق ساخته (دقت و تمرکز حواس) در ریاضی، سرعت عمل و محاسبات ذهنی و نمرات درس ریاضی در پیش‌آزمون و پس‌آزمون.. 73

جدول 4-2- بررسی فرض همگنی شیب رگرسیون.. 80

جدول 4-3- آزمون برابری واریانسها81

جدول 4-4- نتایج تحلیل کواریانس آزمون محقق ساخته دقت و تمرکز حواس در ریاضی بین آزمودنی‌ها81

جدول 4-5- میانگین تعدیل شده و تعدیل نشده‌ی نمرات پس‌آزمون آزمون محقق ساخته (دقت و تمرکز حواس) در ریاضی در گروه‌ها82

جدول 4-6- نتایج تحلیل کواریانس سرعت عمل و محاسبات ذهنی بین آزمودنی‌ها83

جدول 4-7- میانگین تعدیل شده و تعدیل نشده‌ی نمرات پس‌آزمون سرعت عمل و محاسبات ذهنی در گروه‌ها83

جدول 4-8- نتایج تحلیل کواریانس پیشرفت ریاضی بین آزمودنی‌ها84

جدول 4-9- میانگین تعدیل شده و تعدیل نشده‌ی نمرات پس‌آزمون پیشرفت ریاضی در گروه‌ها85

 

 

 

 

 

فهرست نمودار ها

نمودار 4-1- توزیع نرمال پیش آزمون محقق ساخته (دقت و تمرکز حواس) در ریاضی.. 75

نمودار 4-2- توزیع نرمال پیش آزمون سرعت عمل و محاسبات ذهنی.. 75

نمودار 4-3- توزیع نرمال نوبت اول درس ریاضی.. 75

نمودار 4-4- توزیع نرمال پیش آزمون محقق ساخته (دقت و تمرکز حواس) در ریاضی.. 76

نمودار 4-5- توزیع نرمال پیش آزمون سرعت عمل و محاسبات ذهنی.. 76

نمودار 4-6- توزیع نرمال نوبت اول دزس ریاضی.. 76

نمودار 4-7- توزیع نرمال پس آزمون محقق ساخته (دقت و تمرکز حواس) در ریاضی.. 77

نمودار 4-8- توزیع نرمال پس آزمون سرعت عمل و محاسبات ذهنی.. 77

نمودار 4-9- توزیع نرمال نوبت دوم درس ریاضی.. 77

نمودار 4-10- توزیع نرمال پس آزمون محقق ساخته (دقت و تمرکز حواس) در ریاضی.. 78

نمودار 4-11- توزیع نرمال پس آزمون سرعت عمل و محاسبات ذهنی.. 78

نمودار 4-12- توزیع نرمال نوبت دوم درس ریاضی.. 78

نمودار 4-13- پراکنش بررسی فرض رابطه خطّی بین گروه‌ها در آزمون محقق ساخته (دقت و تمرکز حواس) در ریاضی 79

نمودار 4-14- پراکنش بررسی فرض رابطه خطّی بین گروه‌ها در سرعت عمل و محاسبات ذهنی.. 79

نمودار 4-15- پراکنش بررسی فرض رابطه خطّی بین گروه‌ها در نمرات درس ریاضی.. 79

 

 

 

 

توجه داشته باشید: درصورتی که شما صاحب اثر این فایل می باشید یا به هر دلیلی نسبت به فایل تحقیقاتی مذکور در این پست مالکیت معنوی دارید و درخواست حذف آن را دارید، در واتس آپ به شماره 09100636002 پیام دهید تا ظرف 24 ساعت نسبت به حذف فایل از روی سایت دانشجوسرا اقدام شود. در صورت تمایل و درخواست، دو مقاله به صورت رایگان (به نام پژوهشگر و دانشجو) در مجلات علمی معتبر پذیرش شده و چاپ می گردد. ((حفظ حقوق معنوی صاحب اثر در اولویت فعالیت سایت دانشجوسرا می باشد))


مبلغ واقعی 19,000 تومان    50% تخفیف    مبلغ قابل پرداخت 9,500 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

دیدگاه های کاربران (0)

تهران.کارگر.کوچه درخشان. خیابان شهید مهرداد روانمهر.پلاک152.طبقه دوم

بانک جامع و کامل مقالات و پایان نامه های رشته حقوق و علوم سیاسی و دیگر رشته های دانشگاهی

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما