پیوند ها
توجه داشته باشید: درصورتی که شما صاحب اثر این فایل می باشید یا به هر دلیلی نسبت به فایل تحقیقاتی مذکور در این پست مالکیت معنوی دارید و درخواست حذف آن را دارید، در واتس آپ به شماره 09100636002 پیام دهید تا ظرف 24 ساعت نسبت به حذف فایل از روی سایت دانشجوسرا اقدام شود. در صورت تمایل و درخواست، دو مقاله به صورت رایگان (به نام پژوهشگر و دانشجو) در مجلات علمی معتبر پذیرش شده و چاپ می گردد. ((حفظ حقوق معنوی صاحب اثر در اولویت فعالیت سایت دانشجوسرا می باشد))
در این پژوهش تلاش بر این است تا تأثیر آموزش چرتکه در جهت یادگیری و پیشرفت علم ریاضی دانش آموزان بررسی کنیم. مطالعه این مقاله برای معلّمان و دست اندرکاران برنامه ریزی آموزشی و والدین دانش آموزان اهمیّت زیادی دارد، زیرا که از جمله مشکلات رایج دانش آموزان و معلمان در درس ریاضی عدم سهولت در فراگیری آن و فراموشی سریع مطالب یادگرفته شده میباشد. در این رابطه باید هدف اصلی معلمین از آموزش ریاضی به کودکان، شکوفایی استعداد آنها از درک روابط و باروری تفکّرصحیح وکاربرد این علم در آنها باشد. برای انجام این مهمو بتوانیم در این راستا به کودکان کمک کنیمو استعدادی را که خداوند به آنها هدیه داده است رشد بدهیم، باید قادر باشیم نوع توانایی دانش آموزان را بشناسیم. فقط در این صورت است که میتوان رشد بیشتر کودکان را برنامه ریزی کرد. آگاهیمان از استعدد کودکان ما را به لزوم این امر متقاعد میکند که باید به کودکان در فرصتهای بسیار اجازه داد تا با اشیا و مواد مختلف و متنوعی تجربه و کارکنند، احساسات خود را با زبان خودشان بیان نمایند، خودشان قضاوت کنند و از راه کشفیّاتی که میکنند فکر کنند و به راه حلهای مسائل پی ببرند.
چکیده:
هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین تأثیر آموزش چرتکه ریاضی بر یادگیری علم ریاضی دانش آموزان پایه اول ابتدایی شهرستان ---- بود. به همین منظور دانش آموزان دو کلاس (40 نفر) از افراد جامعه مورد هدف به صورت نمونه گیری خوشهای انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل و آزمایش است. برای گردآوری اطلاعات افراد دو گروه از آزمون محقق ساخته (تمرکز حواس و دقت)، و نمرات نیمسال دانش آموزان وآزمون ارزیابی سرعت عمل و محاسبات ذهنی استفاده شد. شرکت کنندگان گروه آزمایش به مدت 2 ماه و در طی 17 جلسه دو ساعته تحت آموزش چرتکه ریاضی قرار گرفتند. پس از پایان پژوهش، مجدداً ازافراد دو گروه بوسیله پس آزمون محقق ساخته (تمرکز حواس و دقت) و سرعت عمل و محاسبات ذهنی وآزمون پیشرفت ر یاضی نیمسال دوم ارزیابی بعمل آمدوداده های حاصل از این پژوهش به وسیله روشهای آمار توصیفی که شامل محاسبه میانگین، انحراف استاندارد و نمودار پراکندگی میباشد و درآمار استنباطی از روش تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شدند. یافتههای این پژوهش نشان داد که آموزش چرتکه در پیشرفت و عملکرد ریاضی دانش آموزان وبر میزان تمرکز حواس ودقت وهمچنین بر سرعت عمل ومحاسبات ذهنی دانش آموزان تاْثیرگذار میباشد. بنابر این در آموزش ریاضی میتوان با ارائه فرایندها و راهبردهای یادگیری چرتکه مفاهیم پایه و بنیادی ریاضی را در دانش آموزان تقویت کرد.
کلمات کلیدی: آموزش چرتکه، یادگیری علم ریاضی، پایه اول ابتدایی.
فهرست مطالب
1-3-اهميت و ضرورت انجام تحقيق:5
فصل دوم: ادبیاتو پیشینهپژوهش.... 8
2-2-ضرورت واهمیّت آموزش ریاضی:9
2-3- اهداف آموزش ریاضی از دیدگاه انجمن ملی معلّمان ریاضی:10
2-4- اهداف کلی آموزش ریاضی در آموزش وپرورش ایران:11
2-4-1- اهداف دانشی ریاضی در مقطع ابتدایی:11
2-4-2- اهداف فرآیندی آموزش ریاضی:12
2-4-3- اهداف مهارتی ریاضی در دوره عمومی:14
2-5- هدف آموزش ریاضیّات از دیدگاه دانشمندان و نظریه پردازان بزرگ:15
2-6- اصول رويكرد آموزشي برنامة درسي رياضي دورة ابتدايي:15
2-7-نظریه های آموزش ویادگیری ریاضیّات :16
2-8-قلمرو حوزه ریاضیّات از دید گاه برنامه درسی ملی:19
2-9-مهارت های ریاضی در مقطع ابتدایی:19
2-9-1- مهارتهای ذهنی و پردازشی:19
2-9-2- مهارتهای عملکردی و اجرائی:20
2-10-1- روش تدريس زبان ماشيني (قاعده گويي):21
2-10-2- روش تدريس زبان استدلالي:22
2-10-3- روش هاي كلامي (زباني):22
2-11-یادگیری ریاضیّات در کودکان:25
2-12- شیوه های جدید تدریس ریاضی:26
2-13- شیوه های رایج تدریس ریاضی در ایران:28
2-14- شیوه ی پیشنهادی تدریس ریاضی:29
2-15- نحوه شکل گیری مفاهیم در ذهن کودکان:30
2-16- نقش ارزیابی و ارزشیابی ریاضیّات:31
2-17- اصول كاربردي مربوط به چگونگي يادگيري رياضيات در كودكان:32
2-18- تفاوت تدریس و آموزش درس ریاضی در ایران با دیگر کشورها:34
2-19- فعّالیت یاد دهی – یادگیری درس ریاضی در چند کشور:35
2-20- موفقیّت و ورزیدگی در ریاضیّات :36
2-21-ارتباط درس ریاضی با سایر علوم:37
2-28- آشنایی مختصربا چرتکه و نحوه کار با آن:42
2-30- ارتباط چرتکه و قدرت تخیل :44
2- 31- ارتباط چرتکه با توسعه عملکرد نیمکره های مغز :44
2-32- راهکار های پرورش مغز و تاثیر آن بر یادگیری:45
2-32-1-توجه به خواب و خوراک:46
2-33- نقش حر کت دست ها در یادگیری:47
2-34- یاد گیری علم ریاضی و عمل پردازش مغز:48
2-35- آموزش چرتکه و پرورش تفکر در کودکان:49
2-35-4- تاثیر تفکر ریاضی در بالا بردن سطح یادگیری دانش آموزان:51
2-36- آموزش چرتکه وتقویت مهارت استدلال:51
2-37- نقش آموزگار در رشد استدلال و برهان رياضی در دانشآموز:53
2-38- آموزش چر تکه ومهارت حل مسأله:54
2-39- حل مسئله در دوره دبستان به چه صورت است؟. 55
2-40- نقش آموزگار در تو سعه حل مسئله:55
2-41- دیدگاه کلی در آموزش ریاضی برای حل مسأله:56
2-42- راهبردهای مهارت ذهنی ریاضی:57
2-43- راهبردهایی برای پیشرفت مهارت ذهنی ریاضی کودکان (نمونه عملی)58
2-44-عوامل پرورش دهنده محاسبات ذهنی:61
2-45- رازهای آموزش حساب ذهنی و چرتکه ای با تمرین های شنیداری:63
2-46- کاربرد آموزش چرتکه برای دانش آموزان کم توان ذهنی :64
2-47- کاربرد آموزش چرتکه برای دانش آموزان دچار آسیب شنوایی:64
2-48- پیشنهادات برای بهبود و تقویت درس ریاضی:64
2-49-1- تحقیقات انجام شده در داخل کشور:65
2-49-2- تحقیقات انجام شده در خارج کشور:66
3-2- جامعه آماری، نمونه وروش نمونه گیری:69
3-5- روش تجزیه تحلیل آماری.. 71
فصل چهارم: یافته های پژوهش.... 72
4-2-1-نمودار پراکنش توزیع نرمال داده ها در پیش آزمون گروه آزمایش.... 75
4-2-2-نمودار پراکنش توزیع نرمال داده ها در پیش آزمون گروه کنترل.. 76
4-2-3-نمودار پراکنش توزیع نرمال داده ها در پس آزمون گروه آزمایش.... 77
4-2-4-نمودار پراکنش توزیع نرمال داده ها در پس آزمون گروه کنترل.. 78
4-2-5-نمودارهای آزمون خطّی بودن گروه ها در آزمونهای محقق ساخته. 79
4-2-1- یافته های مربوط به فرضیّات پژوهش.... 81
فصل پنجم:بحث و نتیجه گیری.. 86
5-3- محدودیّت های پژوهش.... 95
فهرست جدول ها
جدول 3-1: دیاگرام طرح کلی پژوهش.... 69
جدول 4-2- بررسی فرض همگنی شیب رگرسیون.. 80
جدول 4-3- آزمون برابری واریانسها81
جدول 4-4- نتایج تحلیل کواریانس آزمون محقق ساخته دقت و تمرکز حواس در ریاضی بین آزمودنیها81
جدول 4-6- نتایج تحلیل کواریانس سرعت عمل و محاسبات ذهنی بین آزمودنیها83
جدول 4-7- میانگین تعدیل شده و تعدیل نشدهی نمرات پسآزمون سرعت عمل و محاسبات ذهنی در گروهها83
جدول 4-8- نتایج تحلیل کواریانس پیشرفت ریاضی بین آزمودنیها84
جدول 4-9- میانگین تعدیل شده و تعدیل نشدهی نمرات پسآزمون پیشرفت ریاضی در گروهها85
فهرست نمودار ها
نمودار 4-1- توزیع نرمال پیش آزمون محقق ساخته (دقت و تمرکز حواس) در ریاضی.. 75
نمودار 4-2- توزیع نرمال پیش آزمون سرعت عمل و محاسبات ذهنی.. 75
نمودار 4-3- توزیع نرمال نوبت اول درس ریاضی.. 75
نمودار 4-4- توزیع نرمال پیش آزمون محقق ساخته (دقت و تمرکز حواس) در ریاضی.. 76
نمودار 4-5- توزیع نرمال پیش آزمون سرعت عمل و محاسبات ذهنی.. 76
نمودار 4-6- توزیع نرمال نوبت اول دزس ریاضی.. 76
نمودار 4-7- توزیع نرمال پس آزمون محقق ساخته (دقت و تمرکز حواس) در ریاضی.. 77
نمودار 4-8- توزیع نرمال پس آزمون سرعت عمل و محاسبات ذهنی.. 77
نمودار 4-9- توزیع نرمال نوبت دوم درس ریاضی.. 77
نمودار 4-10- توزیع نرمال پس آزمون محقق ساخته (دقت و تمرکز حواس) در ریاضی.. 78
نمودار 4-11- توزیع نرمال پس آزمون سرعت عمل و محاسبات ذهنی.. 78
نمودار 4-12- توزیع نرمال نوبت دوم درس ریاضی.. 78
نمودار 4-14- پراکنش بررسی فرض رابطه خطّی بین گروهها در سرعت عمل و محاسبات ذهنی.. 79
نمودار 4-15- پراکنش بررسی فرض رابطه خطّی بین گروهها در نمرات درس ریاضی.. 79
فهرست مطالب
1-3-اهميت و ضرورت انجام تحقيق:5
فصل دوم: ادبیاتو پیشینهپژوهش.... 8
2-2-ضرورت واهمیّت آموزش ریاضی:9
2-3- اهداف آموزش ریاضی از دیدگاه انجمن ملی معلّمان ریاضی:10
2-4- اهداف کلی آموزش ریاضی در آموزش وپرورش ایران:11
2-4-1- اهداف دانشی ریاضی در مقطع ابتدایی:11
2-4-2- اهداف فرآیندی آموزش ریاضی:12
2-4-3- اهداف مهارتی ریاضی در دوره عمومی:14
2-5- هدف آموزش ریاضیّات از دیدگاه دانشمندان و نظریه پردازان بزرگ:15
2-6- اصول رويكرد آموزشي برنامة درسي رياضي دورة ابتدايي:15
2-7-نظریه های آموزش ویادگیری ریاضیّات :16
2-8-قلمرو حوزه ریاضیّات از دید گاه برنامه درسی ملی:19
2-9-مهارت های ریاضی در مقطع ابتدایی:19
2-9-1- مهارتهای ذهنی و پردازشی:19
2-9-2- مهارتهای عملکردی و اجرائی:20
2-10-1- روش تدريس زبان ماشيني (قاعده گويي):21
2-10-2- روش تدريس زبان استدلالي:22
2-10-3- روش هاي كلامي (زباني):22
2-11-یادگیری ریاضیّات در کودکان:25
2-12- شیوه های جدید تدریس ریاضی:26
2-13- شیوه های رایج تدریس ریاضی در ایران:28
2-14- شیوه ی پیشنهادی تدریس ریاضی:29
2-15- نحوه شکل گیری مفاهیم در ذهن کودکان:30
2-16- نقش ارزیابی و ارزشیابی ریاضیّات:31
2-17- اصول كاربردي مربوط به چگونگي يادگيري رياضيات در كودكان:32
2-18- تفاوت تدریس و آموزش درس ریاضی در ایران با دیگر کشورها:34
2-19- فعّالیت یاد دهی – یادگیری درس ریاضی در چند کشور:35
2-20- موفقیّت و ورزیدگی در ریاضیّات :36
2-21-ارتباط درس ریاضی با سایر علوم:37
2-28- آشنایی مختصربا چرتکه و نحوه کار با آن:42
2-30- ارتباط چرتکه و قدرت تخیل :44
2- 31- ارتباط چرتکه با توسعه عملکرد نیمکره های مغز :44
2-32- راهکار های پرورش مغز و تاثیر آن بر یادگیری:45
2-32-1-توجه به خواب و خوراک:46
2-33- نقش حر کت دست ها در یادگیری:47
2-34- یاد گیری علم ریاضی و عمل پردازش مغز:48
2-35- آموزش چرتکه و پرورش تفکر در کودکان:49
2-35-4- تاثیر تفکر ریاضی در بالا بردن سطح یادگیری دانش آموزان:51
2-36- آموزش چرتکه وتقویت مهارت استدلال:51
2-37- نقش آموزگار در رشد استدلال و برهان رياضی در دانشآموز:53
2-38- آموزش چر تکه ومهارت حل مسأله:54
2-39- حل مسئله در دوره دبستان به چه صورت است؟. 55
2-40- نقش آموزگار در تو سعه حل مسئله:55
2-41- دیدگاه کلی در آموزش ریاضی برای حل مسأله:56
2-42- راهبردهای مهارت ذهنی ریاضی:57
2-43- راهبردهایی برای پیشرفت مهارت ذهنی ریاضی کودکان (نمونه عملی)58
2-44-عوامل پرورش دهنده محاسبات ذهنی:61
2-45- رازهای آموزش حساب ذهنی و چرتکه ای با تمرین های شنیداری:63
2-46- کاربرد آموزش چرتکه برای دانش آموزان کم توان ذهنی :64
2-47- کاربرد آموزش چرتکه برای دانش آموزان دچار آسیب شنوایی:64
2-48- پیشنهادات برای بهبود و تقویت درس ریاضی:64
2-49-1- تحقیقات انجام شده در داخل کشور:65
2-49-2- تحقیقات انجام شده در خارج کشور:66
3-2- جامعه آماری، نمونه وروش نمونه گیری:69
3-5- روش تجزیه تحلیل آماری.. 71
فصل چهارم: یافته های پژوهش.... 72
4-2-1-نمودار پراکنش توزیع نرمال داده ها در پیش آزمون گروه آزمایش.... 75
4-2-2-نمودار پراکنش توزیع نرمال داده ها در پیش آزمون گروه کنترل.. 76
4-2-3-نمودار پراکنش توزیع نرمال داده ها در پس آزمون گروه آزمایش.... 77
4-2-4-نمودار پراکنش توزیع نرمال داده ها در پس آزمون گروه کنترل.. 78
4-2-5-نمودارهای آزمون خطّی بودن گروه ها در آزمونهای محقق ساخته. 79
4-2-1- یافته های مربوط به فرضیّات پژوهش.... 81
فصل پنجم:بحث و نتیجه گیری.. 86
5-3- محدودیّت های پژوهش.... 95
فهرست جدول ها
جدول 3-1: دیاگرام طرح کلی پژوهش.... 69
جدول 4-2- بررسی فرض همگنی شیب رگرسیون.. 80
جدول 4-3- آزمون برابری واریانسها81
جدول 4-4- نتایج تحلیل کواریانس آزمون محقق ساخته دقت و تمرکز حواس در ریاضی بین آزمودنیها81
جدول 4-6- نتایج تحلیل کواریانس سرعت عمل و محاسبات ذهنی بین آزمودنیها83
جدول 4-7- میانگین تعدیل شده و تعدیل نشدهی نمرات پسآزمون سرعت عمل و محاسبات ذهنی در گروهها83
جدول 4-8- نتایج تحلیل کواریانس پیشرفت ریاضی بین آزمودنیها84
جدول 4-9- میانگین تعدیل شده و تعدیل نشدهی نمرات پسآزمون پیشرفت ریاضی در گروهها85
فهرست نمودار ها
نمودار 4-1- توزیع نرمال پیش آزمون محقق ساخته (دقت و تمرکز حواس) در ریاضی.. 75
نمودار 4-2- توزیع نرمال پیش آزمون سرعت عمل و محاسبات ذهنی.. 75
نمودار 4-3- توزیع نرمال نوبت اول درس ریاضی.. 75
نمودار 4-4- توزیع نرمال پیش آزمون محقق ساخته (دقت و تمرکز حواس) در ریاضی.. 76
نمودار 4-5- توزیع نرمال پیش آزمون سرعت عمل و محاسبات ذهنی.. 76
نمودار 4-6- توزیع نرمال نوبت اول دزس ریاضی.. 76
نمودار 4-7- توزیع نرمال پس آزمون محقق ساخته (دقت و تمرکز حواس) در ریاضی.. 77
نمودار 4-8- توزیع نرمال پس آزمون سرعت عمل و محاسبات ذهنی.. 77
نمودار 4-9- توزیع نرمال نوبت دوم درس ریاضی.. 77
نمودار 4-10- توزیع نرمال پس آزمون محقق ساخته (دقت و تمرکز حواس) در ریاضی.. 78
نمودار 4-11- توزیع نرمال پس آزمون سرعت عمل و محاسبات ذهنی.. 78
نمودار 4-12- توزیع نرمال نوبت دوم درس ریاضی.. 78
نمودار 4-14- پراکنش بررسی فرض رابطه خطّی بین گروهها در سرعت عمل و محاسبات ذهنی.. 79
نمودار 4-15- پراکنش بررسی فرض رابطه خطّی بین گروهها در نمرات درس ریاضی.. 79
توجه داشته باشید: درصورتی که شما صاحب اثر این فایل می باشید یا به هر دلیلی نسبت به فایل تحقیقاتی مذکور در این پست مالکیت معنوی دارید و درخواست حذف آن را دارید، در واتس آپ به شماره 09100636002 پیام دهید تا ظرف 24 ساعت نسبت به حذف فایل از روی سایت دانشجوسرا اقدام شود. در صورت تمایل و درخواست، دو مقاله به صورت رایگان (به نام پژوهشگر و دانشجو) در مجلات علمی معتبر پذیرش شده و چاپ می گردد. ((حفظ حقوق معنوی صاحب اثر در اولویت فعالیت سایت دانشجوسرا می باشد))
مبلغ واقعی 19,000 تومان 50% تخفیف مبلغ قابل پرداخت 9,500 تومان
برچسب های مهم