پیوند ها
بررسي و مقايسه رابطه بين پايگاههاي هويتي و رضامندي زناشويي متأهلين دانشجو و غيردانشجو در شهر تهران
توجه داشته باشید: درصورتی که شما صاحب اثر این فایل می باشید یا به هر دلیلی نسبت به فایل تحقیقاتی مذکور در این پست مالکیت معنوی دارید و درخواست حذف آن را دارید، در واتس آپ به شماره 09100636002 پیام دهید تا ظرف 24 ساعت نسبت به حذف فایل از روی سایت دانشجوسرا اقدام شود. در صورت تمایل و درخواست، دو مقاله به صورت رایگان (به نام پژوهشگر و دانشجو) در مجلات علمی معتبر پذیرش شده و چاپ می گردد. ((حفظ حقوق معنوی صاحب اثر در اولویت فعالیت سایت دانشجوسرا می باشد))
مقد مه
هويت[1] ازجمله موضوعاتي است كه امروزه مد نظر روانشناسان، جامعهشناسان، خانوادهها و حتي سياستمداران است و هر كدام به تبع ارتباط خود با اين موضوع به اهميت آن مي پردازند. براي روانشناسان آنچه اهميت دارد، ثبات هويت افراد ، كسب هويت موفق و گذر موفقيت آميز از بحران هويت است(ياسايي، 1380 ).
مفهوم «هويت من» در بين سال هاي 1946-1950 توسط اريكسون در روان شناسي، مطرح گرديد(شرفي،1380).
هويت ، از نظر اريكسون عبارت است : از ا فتراق و تميزي كه فرد بين خود و ديگران قايل مي شود. هويت فردي يك سازه رواني _ اجتماعي است و شامل طرز فكر، عقايد فرد و نحوه ارتباط او با ديگران مي شود. هويت به طور سنتي در مقابل جمله من كيستم؟ ظاهر ميگردد و مارشيا با استفاده از تعريف اريكسون در مورد هويت مي گويد:
« شكل گيري هويت، يك رويداد مهم در رشد شخصيت انسان است. در اواخر نوجواني، تحكيم هويت نشان دهندة پايان كودكي و شروع بزرگسالي است. شكل گيري هويت شامل تركيبي از مهارت ها، باورها و همانند سازيهاي كودكي است كه منجر به يك كل كم و بيش يكتا و پيوسته مي گردد و براي فرد جوان نيز، حسي از پيوستگي با گذشته و هم جهت گيري بسوي آينده را فراهم مي نمايند» (برزونسكي[2] وكلك، 2000 ).
چکیده:
پژوهش حاضر به بررسی و مقایسۀ رابطۀ بین پایگاههای هویّتی با رضامندی زناشویی زوجهای دانشجو و غیر دانشجو می پردازد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری کل دانشجویان متأهل دانشگاههای دولتی شهر تهران و در مورد زوجهای غیر دانشجو، زوجهای 40-20 ساله غیر دانشجو در شهر تهران می باشند. تعداد نمونۀ آماری در این پژوهش 200 نفر می باشند (105 نفر دانشجوی متأهل و 95 نفر غیر دانشجوی متأهل). سپس از بین این افراد با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس گروه نمونه انتخاب شدند. اطلاعات لازم برای این پژوهش، از اجرای دو آزمون پرسشنامه پایگاه هویت من (EOM-Eis-2) و پرسشنامه رضامندی زناشویی انریچ به طور همزمان بدست آمده اند. برای پاسخ به فرضیه ها و سؤالهای پژوهش با توجه به ماهیّت متغیرها از روشهای استنباطی شامل آزمونهای z و t برای معنی دار بودن ضریب همبستگی r و آزمون zr فیشر برای مقایسۀ همبستگی های دو گروهی استفاده گردیده است.
نتایج بدست آمده حاکی از آن است که هویت یافتگی به طور مثبت و معنی داری با رضامندی زناشویی ارتباط دارد. به عبارتی میزان رضامندی زناشویی در افرادی که از پایگاه هویّت یافتگی بالایی برخوردارند، بیشتر است همچنین بین پایگاه دنباله روی و رضامندی زناشویی رابطۀ مثبت وجود دارد در حالیکه در بین پایگاههای بحران زدگی و سردرگمی با رضامندی زناشویی رابطه ای منفی وجود دارد، به عبارتی میزان رضامندی زناشویی در افرادی که از پایگاههای بحران زدگی و سردرگمی بالایی برخوردارند، کمتر است.
همچنین اختلاف همبستگی دو متغیر (رضامندی و ابعاد هویّت) بین دو گروه متأهلین دانشجو و غیر دانشجو در ابعاد هویّت معنی دار است.
واژه های کلیدی: رضامندی زناشویی – پایگاه هویّتی – دانشجو - غیردانشجو
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: كليات
1-1- مقدمه 1
1-2- بيان مسأله 5
1-3- اهميت و ضرورت انجام تحقيق 9
1-4- اهداف پژوهش 9
1-5- سؤالات پژوهش 10
1-6- فرضيههاي پژوهش 10
1-7- مفاهيم نظري و تعاريف عملياتي متغيرهاي پژوهش 10
فصل دوم: گستره علمي موضوع و پيشينه پژوهش
2-1- هويت 11
2-1-1- تعاريف هويت 11
2-1-2- انواع هويت 13
2-1-2-1- هويت فردي 13
2-1-2-2- هويت خانوادگي 14
2-1-2-3- هويت ملي 14
2-1-2-4- هويت ديني 15
2-1-2-5- هويت اجتماعي 15
2-1-2-6- هويت گروهي 15
2-1-2-7- هويت فرهنگي 16
2-1-2-8- هويت قومي 16
2-1-2-9- هويت جمعي 16
2-1-2-10- هويت عقيدتي و هويت بين شخصي 17
2-1-3- هويت انسان در اسلام 18
2-1-4- شكلگيري هويت در نوجواني 21
2-1-5- هويتهاي رشد يافته و هويتهاي ناسازگارانه 24
2-1-6- انسجام هويت 24
2-1-7- نظريه اريكسون 24
2-1-7-1- شكلگيري هويت و بحران هويت در نوجواني 24
2-1-7-2- انسجام هويت و آشفتگي هويت 25
2-1-7-3- آثار بلوغ (رشد هويت) 26
2-1-7-4- مرحله جواني از نظر اريكسون 27
2-1-8- نظريه جيمز مارسيا 29
2-1-8-1- چهار وضعيت هويت 29
2-1-8-2- ويژگيهاي جواناني كه دچار اغتشاش هويت هستند 32
2-1-8-3- ويژگيهاي جواناني كه دچار توقف هويت هستند 33
2-1-8-4- ويژگيهاي جواناني كه دچار تعليق هويت هستند 33
2-1-8-5- دستيابي به هويت پس از يك دوره تعليق هويت 35
2-1-8-6- شش انتقاد مهم به نظريه مارسيا 35
2-1-9- جايگاه هويت از ديدگاه ساير نظريهپردازان 37
2-1-9-1- نظريه گلاسر 37
2-1-9-2- نظريه اريك فروم 38
2-1-9-3- نظريه آلپورت 38
2-1-9-4- ديدگاه بلس 39
2-1-9-5- ديدگاه لووينگر 39
2-1-9-6- ديدگاه كگان 40
2-1-9-7- نظريه بورك 41
2-1-9-8- نظريه گروته وانت 45
2-1-9-9- نظريه واترمن 46
2-1-10- بررسي ديدگاههاي مختلف تحول هويت 49
2-1-11- نقش عوامل مختلف در شكلگيري هويت 50
2-1-12- تأثير خانواده بر هويت 50
2-1-13- هويت و زندگي مشترك 51
2-2- رضايت 51
2-2-1- رضامندي زناشويي 52
2-2-2- فرايند نارضايتي زناشويي 57
2-2-3- آسيبشناسي ازدواج 58
2-2-4- طلاق و عوامل مؤثر بر آن 59
2-2-4-1- عوامل اجتماعي 59
2-2-4-2- عوامل شخصي 60
2-2-4-3- عوامل ارتباطي 61
2-2-5- ويژگيهاي ازدواج سالم 62
2-2-6- عوامل تأثيرگذار بر رضامندي زناشويي 62
2-2-6-1- سوابق تربيتي و خانوداگي (خانواده نخست) و رضامندي زناشويي 63
2-2-6-2- سلامت جسماني و رضامندي زناشويي 64
2-2-6-3- سلامت هيجاني و رضامندي زناشويي 65
2-2-6-4- سن ازدواج و رضامندي زناشويي 65
2-2-6-5- جنس و رضامندي زناشويي 67
2-2-6-6- ويژگيهاي شخصيت و رضامندي زناشويي 67
2-2-6-7- تعارض و رضامندي زناشويي 68
2-2-6-8- احساس تنهايي و رضامندي زناشويي 68
2-2-6-9- عواطف منفي و رضامندي زناشويي 69
2-2-6-10- تنيدگي و رضامندي زناشويي 69
2-2-7- واكنشهاي مربوط به نارضايتي زناشويي 70
2-2-8- بررسي نظريههاي موجود در رابطه با رضامندي زناشويي 71
2-2-8-1- نظريه طبقهبندي ازدواجهاي بادوام 71
2-2-8-2- نظريه مبادله اجتماعي ناي 72
2-2-8-3- نظريه چرخه زندگي زناشويي 73
2-2-9- نقش والدين در شكلگيري هويت و رضامندي زناشويي 75
2-2-10- بررسي رابطه پايگاههاي هويت و رضامندي زناشويي 75
2-3-11- مروري بر تحقيقات انجام گرفته 76
2-3-11-1- پژوهشهاي داخلي 76
2-3-11-2- پژوهشهاي خارجي 78
فصل سوم: روش پژوهش
3-1- روش پژوهش 83
3-2- جامعه آماري 83
3-3- نمونه آماري 84
3-4- روش نمونهگيري 84
3-5- روش و ابزار گردآوري اطلاعات 84
3-5-1- پرسشنامه پايگاه هويت فرد (EOM-Eis-2) 84
3-5-2- پرسشنامه رضامندي زناشويي اينريچ 86
3-6- شيوه جمعآوري اطلاعات 90
3-7- روش تجزيه و تحليل اطلاعات 91
فصل چهارم: تجزيه و تحليل دادهها و يافتههاي پژوهش
4-1- بررسي اطلاعات جمعيت شناختي و دادههاي توصيفي 92
4-2- تجزيه و تحليل مربوط به فرضيههاي پژوهشي 95
فرضيه 1 95
فرضيه 2 96
فرضيه 3 97
فرضيه 4 97
فرضيه 5 98
4-3- يافتههاي فرعي تحقيق 103
يافته فرعي 1 103
يافته فرعي 2 104
يافته فرعي 3 104
يافته فرعي 4 105
يافته فرعي 5 106
فصل پنجم: بحث و نتيجهگيري
5-1- بررسي فرضيهها و يافتههاي پژوهش 108
5-2- بحث و نتيجهگيري 113
5-3- محدوديتها 116
5-4- پيشنهادها 117
فهرست منابع فارسي 118
فهرست منابع انگليسي 123
پيوست الف: پرسشنامه پايگاه هويت فرد (EOM-Eis-2) 126
پيوست ب: پرسشنامه رضامندي زناشويي اينريچ 132
چكيده انگليسي 134
فهرست جداول
جدول 4-1-فراواني گروه نمونه به تفكيك جنسيت، پايگاه هويتي و دانشجو يا غيردانشجو 92
جدول 4-2- توزيع فراواني سني گروه نمونه 93
جدول 4-3- اطلاعات توصيفي گروه نمونه مربوط به متغير طول مدت ازدواج به تفكيك جنس 94
جدول 4-4- آزمون Z فيشر جهت مقايسه ضريب همبستگي رضايت زناشويي، هويت يافتگي در دو گروه دانشجو و غيردانشجو 95
جدول 4-5- آزمون Z فيشر جهت مقايسه ضريب همبستگي رضايت زناشويي، بحرانزدگي در دو گروه دانشجو و غيردانشجو 96
جدول 4-6- آزمون Z فيشر جهت مقايسه ضريب همبستگي رضايت زناشويي، دنبالهروي در دو گروه دانشجو و غيردانشجو 96
جدول 4-7- آزمون Z فيشر جهت مقايسه ضريب همبستگي رضايت زناشويي، سردرگمي در دو گروه دانشجو و غيردانشجو 97
جدول 4-8- ضريب همبستگي بين متغيرهاي پژوهش در گروه دانشجويان 99
جدول 4-9- ضريب همبستگي بين متغيرهاي پژوهش در گروه غيردانشجويان 100
جدول 4-10- آزمون T-Test جهت مقايسه پايگاه هويت يافتگي مردان و زنان 103
جدول 4-11- آزمون T-Test جهت مقايسه پايگاه بحران زدگي مردان و زنان 104
جدول 4-12- آزمون T-Test جهت مقايسه پايگاه دنبالهروي مردان و زنان 104
جدول 4-13- آزمون T-Test جهت مقايسه پايگاه سردرگمي مردان و زنان 105
جدول 4-14- آزمون T-Test جهت مقايسه رضايت زناشويي در بين مردان و زنان 106
فهرست نمودارها
نمودار 4-1: مقايسه هويت يافتگي مردان و زنان 103
نمودار 4-2: مقايسه دنبالهروي مردان و زنان 105
توجه داشته باشید: درصورتی که شما صاحب اثر این فایل می باشید یا به هر دلیلی نسبت به فایل تحقیقاتی مذکور در این پست مالکیت معنوی دارید و درخواست حذف آن را دارید، در واتس آپ به شماره 09100636002 پیام دهید تا ظرف 24 ساعت نسبت به حذف فایل از روی سایت دانشجوسرا اقدام شود. در صورت تمایل و درخواست، دو مقاله به صورت رایگان (به نام پژوهشگر و دانشجو) در مجلات علمی معتبر پذیرش شده و چاپ می گردد. ((حفظ حقوق معنوی صاحب اثر در اولویت فعالیت سایت دانشجوسرا می باشد))
مبلغ واقعی 19,000 تومان 50% تخفیف مبلغ قابل پرداخت 9,500 تومان
برچسب های مهم