سایت دانشجو سرا

بانک مقالات و پایان نامه های ((دانشجوسرا)) به آدرس اینترنتی ((www.daneshjosara.ir)) اولین و تنها پایگاه تخصصی مقالات و پایان نامه های دانشجویی می باشد که با بیش از چندین هزار فایل ورد پایان نامه و مقالات دانشجویی با قیمت بسیار منصفتنه و مناسب ((با تخفیف 50درصدی)) در خدمت دانشجویان و پژوهشگران و محققین عزیز می باشد. در راستای حمایت از دانشجویان عزیز هیات علمی و نویسندگان بنیاد علمی سایت دانشجوسرا تمامی فایل های موجود در این پایگاه اینترنتی را با 50درصد تخفیف عرضه می نماید. ((لازم به ذکر است تمامی درآمد حاصله از فروش فایل های تحقیق و پایان نامه صرف تهیه، خرید و بارگزاری فایل های تحقیق و پایان نامه جدید جهت ترویج علم در جامعه علمی کشور می باشد و سعی بر این داریم در این مسیر بزرگترین و جامع ترین پایگاه مقالات و پایان نامه های دانشجویی را رقم زنیم. هر فایل تحقیق وپایان نامه را که لازم دارید با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت تهیه شده و با قیمت بسیار ناچیزی در سایت بارگزاری شود))

پایان نامه و کار تحقیقی شیمی

پایان نامه و کار تحقیقی صنایع و معادن

پایان نامه و کار تحقیقی های علوم سیاسی و روابط بین الملل بین کشورها

پایان نامه و کار تحقیقی کامپیوتر، نرم افزار و فضای مجازی

پایان نامه و کار تحقیقی مهندسی مواد

پایان نامه و کار تحقیقی مهندسی مواد

پایان نامه و کار تحقیقی های نیروهای مسلح و نیروی انتظامی و نظامی

پایان نامه و کار تحقیقی های ورزش، آمادگی جسمانی و علوم تربیت بدنی

پایان نامه و کار تحقیقی های نجوم، هوا و فضا

پایان نامه و کار تحقیقی های کشاورزی و گلخانه ای، گل و گیاه

پایان نامه و کار تحقیقی های لیست نهایی علوم دینی و قرآنی، فقه، مذهب و الهیات

پایان نامه و کار تحقیقی جغرافیا، کشورشناسی و شهرشناسی

پایان نامه و کار تحقیقی دام و طیور ، حشره و پرنده شناسی

پایان نامه و کار تحقیقی زناشویی، ازدواج و خانواده در جامعه

پایان نامه و کارتحقیقی تغذیه و مواد غذایی

پایان نامه و کار تحقیقی های رشته ریاضی و آمار

پایان نامه و کار تحقیقی های رشته مدیریت

پایان نامه و کار تحقیقی هسته ای و تکنولوژی نو و جدید

پایان نامه و کار تحقیقی های هنر

پایان نامه و کار تحقیقی های شرکت های تجاری، بورس و کسب و کار، کارآفرینی و مشاغل

پایان نامه و کار تحقیقی فناوری علوم و ارتباطات و تکنولوژی پیشرفته نوین روز

پایان نامه و کار تحقیقی تنظیم خانواده و علوم پزشکی

پایان نامه و پروژه های فنی و مهندسی، مکانیک و علوم صنعتی

پایان نامه و کارتحقیقی ادبیات فارسی، تاریخ و مشاهیر ایران و جهان

پایان نامه و کار تحقیقی با موضوع مهندسی برق و مخابرات

پایان نامه ها و کار تحقیقی شهرشناسی و جغرافیا و وضعیت آب و هوایی و زمین شناسی

کار تحقیقی و پایان نامه های رشته مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات

پایان نامه های علوم اجتماعی، جامعه شناسی، مطالعات مردم شناسی و جایگاه زن و مرد در جامعه

پایان نامه، کارتحقیقی و مقالات حسابداری، علوم اقتصادی، بانکی و مالیاتی

پایان نامه و مقالات مهندسی عمران و معماری و ساخت و ساز سازه ها

کارتحقیقی و پایان نامه علوم تربیتی، آموزشی، اجتماعی و دینی و اسلامی

پایان نامه و کار تحقیقی علوم سیاسی و روابط بین الملل بین کشورها

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 924
  • بازدید دیروز : 1267
  • بازدید کل : 1340070

پیوند ها

بررسی علمی شیر مادر و مقایسه آماری داروی متوکلوپرامید و قطره گیاهی شیرافزا در تحریک ترشح شیر


بررسی علمی شیر مادر و مقایسه آماری داروی متوکلوپرامید و قطره گیاهی شیرافزا در تحریک ترشح شیر

 بررسی علمی شیر مادر و مقایسه آماری داروی متوکلوپرامید و قطره گیاهی شیرافزا در تحریک ترشح شیر

 

 

توجه داشته باشید: درصورتی که شما صاحب اثر این فایل می باشید یا به هر دلیلی نسبت به فایل تحقیقاتی مذکور در این پست مالکیت معنوی دارید و درخواست حذف آن را دارید، در واتس آپ به شماره 09100636002 پیام دهید تا ظرف 24 ساعت نسبت به حذف فایل از روی سایت دانشجوسرا اقدام شود. در صورت تمایل و درخواست، دو مقاله به صورت رایگان (به نام پژوهشگر و دانشجو) در مجلات علمی معتبر پذیرش شده و چاپ می گردد. ((حفظ حقوق معنوی صاحب اثر در اولویت فعالیت سایت دانشجوسرا می باشد))

 

 

 

«مقدمه»

كليه سازمانهاي مهم ملي و بين‌المللي بهداشت و گروههايي كه با تغذيه مادر و كودك سر و كار دارند، تغذيه با شير مادر را براي نوزاداني كه به موقع متولد شده اند[1]، ‌توصيه مي‌كنند. دليل اين امر آن است كه شير مادر بهترين انتخاب براي شيردهي نوزاد است و حاوي حدود 200 ماده مي‌باشد كه توسط غدد شيري در پاسخ به تقاضاي نوزاد و مكيدن او توليد مي‌شود. (13)

در مهر ماه سال 1369 در محل سازمان ملل متحد، ترويج تغذيه با شير مادر به عنوان يكي از اهداف مهم به تصويب رسيد. سپس در مرداد ماه سال 1370 در ايتاليا برنامه‌اي تدوين گرديد مبني بر اينكه مادران شيرده بايد بتوانند تا 6 ماهگي نوزاد را فقط با شير خود و بعد به همراه تغذيه كمكي تا 2 سالگي شير دهند. (11) در اين رابطه، توصيه آكادمي كودكان امريكا اين است كه نوزادان بايد به مدت 4 تا 6 ماه فقط از شير مادر تغذيه شوند. (13)

مطالعات پزشكي فراوان بر روي شير مادر، نشان داده است كه در طي زمان شيردهي، تركيب شير لحظه به لحظه تغيير مي‌كند. اين تغيير متناسب با نياز نوزاد و به منظور تغذيه ايده‌آل او در جهت رشد و تكامل است و هرگز دو مادر، شير با كيفيت يكسان توليد نمي‌كنند. (13)

با گذشت زمان و صنعتي شدن جوامع، تعداد قابل توجّهي از مادران، تمايلی به شيردهي ندارند، يا به دلايل مختلف از جمله اشتغال و تحصيل و در نتيجه عدم حضور در منزل به منظور شيردهي و از طرفي به دليل مشكلات روحي و جسمي، فرزندان از نعمت شير مادر محروم مي‌شوند. (21)

آخرين آمار منتشر شده از سوي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي از كل كشور (مهر ماه سال 1379)، نشان مي‌دهد كه تغذيه انحصاري با شير مادر تا 6 ماهگي در كل كشور 1/44 درصد بوده است. همچنين اين رقم در استان تهران (جدا از شهر تهران) 8/38 درصد مي‌باشد. در شهر تهران نيز اين بررسي، عدد 1/38 درصد را نشان مي‌دهد كه متأسّفانه نتايج مذكور چه در كل كشور و چه در استان تهران و شهر تهران، رضايت بخش نيست و هنوز آگاهي مادران از ضرورت تغذيه انحصاري با شير مادر كافي نيست. (22)

حل اين مشكل نيازمند افزايش آگاهي عمومي خانواده‌ها و نيز بالا بردن دانش تخصصي پزشكان، داروسازان به عنوان مشاور پزشك و راهنماي بيمار،‌ كارشناسان تغذيه و بالاخره ماماها و فراهم آوردن شرايطي براي مادران است كه شير كافي براي شيردهي داشته باشند و بتوانند تغذيه انحصاري كودك را ادامه دهند. به همين منظور تحقيقي صورت گرفت و 200 پزشك (76 نفر متخصص اطفال – 92 نفر متخصص زنان - زايمان و 32 نفر ماما) در سطح شهر تهران (شمال – جنوب – شرق و غرب) و كرج بزرگ ملاقات گرديدند، به منظور تعيين اينكه 1- در مواجهه با مادران شيرده با شير كم چه پيشنهاد مي‌كنند؟ 2- كداميك از دو داروي شيرافزا (گياهي) و متوكلوپراميد (شيميايي) را جهت افزايش شير مادران تجويز مي‌كنند؟

البته تحقيقاتي در بعضي شهرهاي ايران صورت گرفته است از جمله:

تعيين درصد شيرخواران مصرف كننده شير خشك و عوامل مؤثر در استفاده از آن نزد شير خواران مناطق شهري و روستايي شهرستان تاكستان از استان قزوين (سال 1377). بررسي عوامل مؤثر بر تغذيه با شير مادر در مادران مراجعه كننده به مراكز بهداشتي – درماني شهر تبريز (74-1373).

بررسي طول مدت شيردهي و علل قطع زودرس شير مادر در زنان ساكن تهران (1368). نيز تحقيقي با عنوان بررسي و شناخت برخي از ويژگيهاي بيوشيميايي شير مادران ايران و نيز بررسي وضعيت رشد و نقش تغذيه با شير مادر در كودكان صورت گرفته است.

با بررسي كه در مورد انجمن‌هاي فعّال در كل كشور انجام شد، مشخص گرديد كه در حال حاضر يك انجمن غير دولتي (N.G.O) در تهران با نام انجمن حمايت از شير مادر[2] مشغول به كار است. البته يك انجمن به نام انجمن تنظيم خانواده[3] نيز در تهران وجود دارد كه به صورت محدود در مورد شير مادر برنامه دارد. در هيچ شهر ديگري در ايران، انجمن حمايت از شير مادر تشكيل نشده است. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در بخش بهداشت خانواده[4] نيز در اين زمينه فعاليت دارد.

 

[1]- Full term

[2]- «انجمن حمايت از شير مادر»: تهران – خ ولي عصر – بالاتر از م ولي عصر – كوچه دانش کيان – پلاك 24

[3]- «انجمن تنظيم خانواده» : تهران – ميدان محسني

[4]- «وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي»: تهران – خيابان جمهوري – تقاطع حافظ

«چكيده»

در چند دهه اخير اطلاعات علمي گسترده‌اي در مورد تغذيه با شير مادر منتشر شده است. تأثير اعجاب انگيز تغذيه با شير مادر بر سلامت مادر و كودك، رشد و بقاي كودك، كاهش مرگ و مير، ارضاي نيازهاي عاطفي كودك، احساس امنيت او و نيز صرفه جويي اقتصادي در بعد خانواده و در بعد كشوري، سازمانهاي بين‌المللي را بر آن داشته كه با مشورت و جلسه‌هاي متعدد و از راههاي گوناگون، براي ترويج تغذيه با شير مادر تلاش كنند. (11)

سازمان جهاني بهداشت و يونيسف، تغذيه انحصاري شيرخواران با شير مادر را براي مدت 6 ماه توصيه مي‌كنند. به اين معني كه در 6 ماه اول زندگي، نوزادان فقط از شير مادر تغذيه شوند و حتي آب و يا مايع ديگري به آنها داده نشود. (21) اما در سراسر جهان تعداد معدودي از نوزادان براي بيش از چند هفته اول به طور انحصاري با شير مادر تغذيه مي‌شوند. (88)

در اين پايان نامه، به منظور بررسي عملكرد پزشكان متخصص و ماما در مواجهه با كاهش شير مادران تحقيق صورت گرفته است. در بررسي آماري با 200 پزشك متخصص و ماما در چهار بخش تهران و شهرستان كرج مصاحبه انجام شده است به منظور اينكه مشخص گردد که در جهت افزايش شير مادران، كداميك از دو داروي شيرافزا (گياهي) و يا متوكلوپراميد (شيميايي) را تجويز مي‌كنند و علت چيست؟

بررسي نتايج حاصل از تحقيق نشان داده كه کلیّه پزشكان، در درجه اول به موارد طبيعي از جمله تغذيه كامل و كافي مادر شيرده، آرامش روحي و حمايت عاطفي او از طرف خانواده و شيردهي مكرّر نوزاد اشاره نموده اند. 66 درصد پزشكان، قطره گياهي شير افزا را توصيه كرده اند، 5/16 درصد نيز قرص (يا قطره) متوكلوپراميد را تجويز كرده و 5/15 درصد فقط به رعايت موارد طبيعي مذكور اشاره داشته اند و هيچ دارويي توصيه نكرده اند.

اين نتايج در كل بيانگر اين است كه اكثر پزشكان ترجيح مي‌دهند تا حدّ ممكن داروي شيميايي تجويز نكنند. به جهت بررسي ارتباط ديدگاه پزشكان در زمينه تجويز با تخصص آنها، از روش آماري مجذور خي استفاده شد. نتايج نشان داد كه ديدگاه پزشكان در رابطه با تجويز دارو ارتباطي با نوع تخصّص آنها ندارد و صرفنظر از اينكه متخصص اطفال يا متخصص زنان – زايمان و يا ماما باشند، از تجويز داروي شيميايي تا آنجا كه مقدور است، خودداري مي‌نمايند و جامعه متخصص كشور ما (صرفنظر از نوع تخصص) در جهت كمك به افزايش شير مادر، همچنان گرايش بيشتري به فرآورده‌هاي گياهي دارند.

 

 فهرست

عنوان صفحه

 

چكيده

 

مقدمه

 

فصل اول: كليات

 

1-1- آناتومي پستان

1

1-2- بافت شناسي پستان

5

1-3- فيزيولوژي پستان

10

1-4- تاريخچه كشف هورمون پرولاكتين و شرح اعمال آن در شيردهي از ديدگاه بيولوژي سلولي

13

الف- تاريخچه كشف پرولاكتين

13

ب- مهار عمل پرولاكتين

14

ج- محرکهای پرولاكتين

14

د- اعمال پرولاكتين از ديدگاه بيولوژي سلولي

14

هـ ارزيابي پرولاكتين

15

و- نقش پرولاكتين در لاكتوژنز

15

1-5 شير مادر، محتويات و فوايد آن

16

الف- آغوز (کلستروم)

16

ب- بررسي تفاوت آغوز و شير موقتی

17

ج- محتويات و فوايد شير مادر

17

1-6- تغذيه با شير مادر

19

الف- ناکافی بودن شیر مادر

20

ب- موارد قابل توجه در طی شیردهی

22

ج- جلوگیری از بارداری در زمان شیردهی

24

د- از شیرگیری

25

1-7- اثرات شير مادر بر سيستم‌هاي گوناگون بدن نوزاد

25

الف- تأثير شير مادر بر استخوان سازي نوزاد

25

ب- تأثير شير مادر بر رشد و تكامل سيستم عصبي نوزاد

26

ج- تأثير شير مادر بر سيستم ايمني نوزاد و حمايت ايمونولوژيك غير قابل جايگزيني آن

26

د- تأثير شير مادر بر تعادل وزن، قد و رشد نوزاد

27

هـ تأثير شير مادر بر سيستم تنفسي نوزاد

27

و- تأثير شير مادر بر سيستم قلب و عروق نوزاد در سالهاي آتی زندگي

28

ز- تأثير شير مادر بر سيستم گوارشي نوزاد

28

ح- تأثير شير مادر بر سيستم شنوايي نوزاد

28

ط- تأثير شير مادر بر كاهش ميزان كم خوني نوزاد

29

ی- تأثیر شير مادر در پيشگيري از ديابت نوع 2

29

ک- تأثير تغذيه با شير مادر بر مننژيت ناشي از هموفيلوس آنفلوآنزا

29

1-8- فوايد شيردهي بر مادر شيرده

29

1-9- مقايسه محتواي شير مادر با شير گاو

30

1-10- محتواي شير خشك و مضرات آن در مقايسه با شير مادر

31

1-11- خطرات شیرخشک

34

1-12- موارد منع شيردهي

34

1-13- مادران شيرده شاغل

35

1-14- تأثیر الكل بر شيردهي

36

1-15- تأثير سيگار بر شيردهي

38

1-16- بيماريهاي پستان

39

1-16-1- ناهنجاريهاي رشد پستان

39

1-16-2- ترشّحات غير طبيعي پستان

39

1-16-3- غدد پستان

40

1-16-4- ترك و زخم نوك پستان، راههاي پيشگيري و درمان

42

1-16-5- پديده رينود

43

1-16-6- حساسيت موضعي پستان

44

1-16-7- تورم و پرخوني پستان

45

1-16-8- التهاب پستان

46

1-16-9- آبسه پستان

46

1-17- شيردهي و داروها

46

1-17-1- فاكتورهاي مؤثر در ترشّح دارو و ورود آن به داخل شير

47

1-17-2- مكانيزم انتقال داروها به داخل شير

48

1-17-3- دسته داروها بر حسب مضر یا بی ضرر بودن در طي شيردهي

48

1-17-3-1- دسته داروهاي بي‌ضرر در طي شيردهي

48

1-17-3-2- دسته داروهايي كه در طي شيردهي كمتر ايمن هستند

51

1-17-3-3- دسته داروهايي كه در طي شيردهي خطرناك هستند

52

1-17-4- موارد قابل ذکر در مورد مصرف داروها در طي شيردهي

53

1-17-5- دم كرده‌هاي گياهي بي‌ضرر در طي شیردهی

54

1-17-6- اشعه X و اسكن‌ها در طي شيردهي

65

فصل دوم: محركهاي شيردهي (گياهي و شيميايي)

 

2-1- گياهان داروئي محرك شيردهي

66

2-2- قطره گياهي شيرافزا

81

2-2-1- مواد مؤثره گياهان موجود در قطره شيرافزا

81

2-2-2- فارماكولوژي

82

2-3- محركهاي شيميايي: داروهاي محرك شيردهي

93

2-3-1- متوكلوپراميد، دارويي با عارضه جانبي شيرافزايي

93

فصل سوم: بررسي آماري و نتايج

 

3-1- مطالب جمع‌آوري شده حاصل از نظريات 200 پزشك (متخصص زنان، اطفال و ماما)

100

3-1-1- بررسي معيارهاي پزشكان در مورد سنجش كافي بودن ميزان شير مادر

100

3-1-2- بررسي علل ناكافي بودن ميزان شير مادر

100

3-1-3- موارد ذكر شده به منظور افزايش شيردهي در درجه اول

100

3-1-4- بررسي آمار بدست آمده از پزشكان (بر حسب درصد)

101

3-1-5- علل تجويز فرآورده های خوراکی متوكلوپراميد

101

3-1-6- علل تجويز قطره شير افزا

101

3-1-7- علل عدم تجويز فرآورده های خوراکی متوكلوپراميد توسط آن دسته از پزشكان كه آنرا تجويز نمي‌كنند

101

3-1-8- علل عدم تجويز قطره شيرافزا توسط آن دسته از پزشكان كه آنرا تجويز نمي‌كنند

102

3-1-9- ساير موارد دارويي تجويز شده به منظور افزايش شير مادر

102

3-2- ترسيم نتايج حاصل به صورت جدول و نمودار ستوني

103

3-3- استفاده از روش آماري مجذور خي

104

3-4- آزمون فرض صفر و مقابل و ترسيم جدول فراواني‌هاي مورد انتظار بر اساس آن

104

3-5- فرمول مجذور خي و محاسبات

105

فصل چهارم

 

بحث و نتيجه‌گيري

106

خلاصه انگليسي

108

فصل پنجم: مراجع

 

 

 

 

 

فهرست جداول

شماره جدول

 

عنوان

صفحه

جدول 1-1-

مقايسه شير انسان، شير گاو و شير خشك

33

جدول 1-2-

داروهاي بي ضرر در طي شيردهي در دوزهاي معمول

55

جدول 1-3-

داروهاي احتمالاً بي ضرر در طي شيردهي در دوزهاي معمول

58

جدول 1-4-

داروهاي بالقوه خطرناك در طي شيردهي

61

جدول 1-5-

داروهايي كه اصلاً ايمن نيستند (داروهاي خطرناك در طي شيردهي)

64

جدول 3-1-

فراواني‌هاي مشاهده شده

103

جدول 3-2-

فراواني‌هاي مورد انتظار

104

 

نمودار ستوني 3-1-

فراواني پزشكان متخصص و ماما بر حسب درصد با توجه به نوع داروي تجويز شده

103

 

 

فهرست اشكال

شماره شكل

 

عنوان

صفحه

شكل 1-1

ساختمان پستان در زن

4

شكل 1-2

مسيرهاي اصلي تخليه لنفاوي پستان

4

شكل 1-3

نمونه يك سلول آلوئولي غدد پستاني با سلولهاي ميواپي تليال قابل انقباض

9

شكل 1-4

ترشّح اجزاي شير توسط سلول اپي تليوم آلوئولار و عبور داروها به داخل و خارج آن

50

شكل 2-1

Foeniculum vulgare

83

شكل 2-2

Carum carvi

84

شكل 2-3

Anethum graveolens

85

شكل 2-4

Trigonella foenum-graecum

86

شكل 2-5

Ocimum basilicum

87

شكل 2-6

Urtica dioica

88

شكل 2-7

Coriandrum sativum

89

شكل 2-8

Daucus carota

90

شكل 2-9

Linum usitatissimum

91

شكل 2-10

Cnicus benedictus

92

 

 

توجه داشته باشید: درصورتی که شما صاحب اثر این فایل می باشید یا به هر دلیلی نسبت به فایل تحقیقاتی مذکور در این پست مالکیت معنوی دارید و درخواست حذف آن را دارید، در واتس آپ به شماره 09100636002 پیام دهید تا ظرف 24 ساعت نسبت به حذف فایل از روی سایت دانشجوسرا اقدام شود. در صورت تمایل و درخواست، دو مقاله به صورت رایگان (به نام پژوهشگر و دانشجو) در مجلات علمی معتبر پذیرش شده و چاپ می گردد. ((حفظ حقوق معنوی صاحب اثر در اولویت فعالیت سایت دانشجوسرا می باشد))


مبلغ واقعی 18,000 تومان    50% تخفیف    مبلغ قابل پرداخت 9,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

دیدگاه های کاربران (0)

تهران.کارگر.کوچه درخشان. خیابان شهید مهرداد روانمهر.پلاک152.طبقه دوم

بانک جامع و کامل مقالات و پایان نامه های رشته حقوق و علوم سیاسی و دیگر رشته های دانشگاهی

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما