سایت دانشجو سرا

بانک مقالات و پایان نامه های ((دانشجوسرا)) به آدرس اینترنتی ((www.daneshjosara.ir)) اولین و تنها پایگاه تخصصی مقالات و پایان نامه های دانشجویی می باشد که با بیش از چندین هزار فایل ورد پایان نامه و مقالات دانشجویی با قیمت بسیار منصفتنه و مناسب ((با تخفیف 50درصدی)) در خدمت دانشجویان و پژوهشگران و محققین عزیز می باشد. در راستای حمایت از دانشجویان عزیز هیات علمی و نویسندگان بنیاد علمی سایت دانشجوسرا تمامی فایل های موجود در این پایگاه اینترنتی را با 50درصد تخفیف عرضه می نماید. ((لازم به ذکر است تمامی درآمد حاصله از فروش فایل های تحقیق و پایان نامه صرف تهیه، خرید و بارگزاری فایل های تحقیق و پایان نامه جدید جهت ترویج علم در جامعه علمی کشور می باشد و سعی بر این داریم در این مسیر بزرگترین و جامع ترین پایگاه مقالات و پایان نامه های دانشجویی را رقم زنیم. هر فایل تحقیق وپایان نامه را که لازم دارید با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت تهیه شده و با قیمت بسیار ناچیزی در سایت بارگزاری شود))

پایان نامه و کار تحقیقی شیمی

پایان نامه و کار تحقیقی صنایع و معادن

پایان نامه و کار تحقیقی های علوم سیاسی و روابط بین الملل بین کشورها

پایان نامه و کار تحقیقی کامپیوتر، نرم افزار و فضای مجازی

پایان نامه و کار تحقیقی مهندسی مواد

پایان نامه و کار تحقیقی مهندسی مواد

پایان نامه و کار تحقیقی های نیروهای مسلح و نیروی انتظامی و نظامی

پایان نامه و کار تحقیقی های ورزش، آمادگی جسمانی و علوم تربیت بدنی

پایان نامه و کار تحقیقی های نجوم، هوا و فضا

پایان نامه و کار تحقیقی های کشاورزی و گلخانه ای، گل و گیاه

پایان نامه و کار تحقیقی های لیست نهایی علوم دینی و قرآنی، فقه، مذهب و الهیات

پایان نامه و کار تحقیقی جغرافیا، کشورشناسی و شهرشناسی

پایان نامه و کار تحقیقی دام و طیور ، حشره و پرنده شناسی

پایان نامه و کار تحقیقی زناشویی، ازدواج و خانواده در جامعه

پایان نامه و کارتحقیقی تغذیه و مواد غذایی

پایان نامه و کار تحقیقی های رشته ریاضی و آمار

پایان نامه و کار تحقیقی های رشته مدیریت

پایان نامه و کار تحقیقی هسته ای و تکنولوژی نو و جدید

پایان نامه و کار تحقیقی های هنر

پایان نامه و کار تحقیقی های شرکت های تجاری، بورس و کسب و کار، کارآفرینی و مشاغل

پایان نامه و کار تحقیقی فناوری علوم و ارتباطات و تکنولوژی پیشرفته نوین روز

پایان نامه و کار تحقیقی تنظیم خانواده و علوم پزشکی

پایان نامه و پروژه های فنی و مهندسی، مکانیک و علوم صنعتی

پایان نامه و کارتحقیقی ادبیات فارسی، تاریخ و مشاهیر ایران و جهان

پایان نامه و کار تحقیقی با موضوع مهندسی برق و مخابرات

پایان نامه ها و کار تحقیقی شهرشناسی و جغرافیا و وضعیت آب و هوایی و زمین شناسی

کار تحقیقی و پایان نامه های رشته مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات

پایان نامه های علوم اجتماعی، جامعه شناسی، مطالعات مردم شناسی و جایگاه زن و مرد در جامعه

پایان نامه، کارتحقیقی و مقالات حسابداری، علوم اقتصادی، بانکی و مالیاتی

پایان نامه و مقالات مهندسی عمران و معماری و ساخت و ساز سازه ها

کارتحقیقی و پایان نامه علوم تربیتی، آموزشی، اجتماعی و دینی و اسلامی

پایان نامه و کار تحقیقی علوم سیاسی و روابط بین الملل بین کشورها

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 153
  • بازدید دیروز : 1396
  • بازدید کل : 1343384

پیوند ها

موضع رسول اكرم (ص) در مورد آينده


موضع رسول اكرم (ص) در مورد آينده

 موضع رسول اكرم (ص) در مورد آينده

  

توجه داشته باشید: درصورتی که شما صاحب اثر این فایل می باشید یا به هر دلیلی نسبت به فایل تحقیقاتی مذکور در این پست مالکیت معنوی دارید و درخواست حذف آن را دارید، در واتس آپ به شماره 09100636002 پیام دهید تا ظرف 24 ساعت نسبت به حذف فایل از روی سایت دانشجوسرا اقدام شود. در صورت تمایل و درخواست، دو مقاله به صورت رایگان (به نام پژوهشگر و دانشجو) در مجلات علمی معتبر پذیرش شده و چاپ می گردد. ((حفظ حقوق معنوی صاحب اثر در اولویت فعالیت سایت دانشجوسرا می باشد))

 

مقدمه:

انما وليكم الله و رسوله والذين آمنو الذين يقيمون الصلواة و يوتون الزكاه و هم راكعون[1]

«ولي شما تنها خدا و پيامبر اوست و كساني كه ايمان آورده‌اند. همان كساني كه نماز بر پا مي دارند و در حال ركوع زكات مي‌دهند»

آية بالا كه به حق «آيه ولايت» نامه گرفته است مطالب ارزشمندي در باب ولايت خدا، پيامبر (ص) و اميرمؤنان علي (ع) استفاده و مي‌شود كه براي رعايت اختصار مربيان بعضي از آن مطالب كه مناسبت بيشتري با بحث دارد، سبزه مي‌كنيم.

الف- تنها خداوند متعال، پيامبر اكرم (ص) و مؤمنان بر پا دارندة نماز و پرداخت كنندة زكات در حال ركوع، داراي حق ولايت و حكومت بر مؤمنان هستند.

خدواند پس از بر حذر داشتن مؤمنان از پذيرفتن ولايت و سرپرستي نارواي كافران، با جملة (انما وليكم الله…. ) به معرفي آنان كه شايستة ولايت هستند پرداخته و مؤمنان را به پذيرش ولايت آنان ارشاد كرده است.

اصل ولايت و حكومت در مرحلة نخست از آن خداوند متعال است و ولايت پيامبر و مؤمناني كه در حال ركوع زكات مي‌دهند، در طول ولايت خداوند است و پرتوي از حاكميت او.

ب- پرداخت زكات در حال ركوع - نشانه فرد تعيين‌شده براي حكومت و ولايت است. شهيد مطهري نوشته است:

«آيه. مطلب را به شكلي بيان مي‎كند كه عموميت بردار نيست، و به هيچ وجه نمي‌توان احتمال داد كه اين آيه نيز در صد بيان وارء اثباتي عام است؟ [2] زيرا قرآن در اينجا در صدد بيان يك قانون كلي نيست، نمي‌خواهد استجاب يا وجوب اداء زكات در حال ركوع را بيان كند و به عنوان تشريع يك مندوب يا يك فريضه اسلامي جعل قانون كند. بلكه اشاره به عمل واقع شده‌اي كه فردي در خارج انجام داده و اكنون قرآن، عمل را مصرف آن فرد قرار داده و به نحو كفايه حكمي را كه همان ولايت خواص است اثبات مي‌كند.»[3]

حال بايد ديد آن شخص معين كيست و اين ولايتي كه خداوند متعال را براي او ثابت كرده است، چه نوع ولايتي است؟

بر اساس شأن نزول‌هاي متعدد و روايات بسيار، شخصيت مورد نظر در آيه شريفه حضرت اميرالمؤمنان، علي بن ابيطالب (ع)، است، بنابراين، از آيه شريفه استفاده مي‌شود كه ولايت و سرپرستي بر مؤمنان، از آن خدا، رسول او و علي بن ابي طالب (ع)، است.

مفسران شيعه و اهل سنت گرچه شأن نزول آيه را با روايت‌هاي مختلف گزارش كرده‌اند؛ اما تمام اين گزارش‌ها در يك مطلب مشترك‌اند و آن مطلب اين كه آيه در شأن امير مؤمنان علي (ع) نازل شده و‌آن مؤمن بر پا دارند. نماز و ادا كننده زكات د رحال ركوع كسي بر علي (ع)، نيست.[4]

حال سوال اينكه چرا خداوند متعال به صراحت نام علي (ع) را ذكر نكرده بلكه با كنايه ذكر كرده است؟

مفسران و متكلمان شيعه پاسخ‌هاي گوناگوني داده‌اند، اما به پاسخي كه امام صادق (ع) و امام علي (ع)، از شبه بالا فرموده‌اند بدين فرح است. از امام صادق (ع) پرسيدند چرا خداوند متعال نام علي (ع) را به صراحت در قرآن كريم ذكر نكرده است؟ حضرت در پاسخ فرمودند. آيا وقتي خداوند متعال در قرآن كريم حكم نماز را بيان فرمود، كيفيت خواندن آن و تعداد ركعات را هم بيان كرد؟

رواي گفت؛ نه! آيا به جز پيامبر گرامي اسلام (ص) چه كسي موظف بود كه كيفيت خواندن نماز و تعداد ركعات آن را تعيين كند؟ آيا مردم از كجا فهميدند كه زكات به چه چيزهايي تعلق مي‌گيرد و حد نصاب هر چيز براي تعلق زكات چيست؟ آيا غير از اين بود كه تبيين و تفضيل كليات به عهده پيامبر (ص) بوده است. خداوند متعادل مي‌فرمايد:

لتبين للناس ما نزل اليهم[5]

« تا براي مردم آنچه را به سويشان فرستاده شد تبيين كني»

در مسأله ولايت نيز خداوند در آيه « اطيعوالله . . . » بيان كرد كه اطلاعات اولوالامر واجب است و تعيين مصداق را به عهده پيامبر گذاشت.[6]

امام علي (ع) در مناظره‌اش با زنديقي دربارة آيه « انما وليكم . . . » فرمودند:

« در ميان امت هيچ اختلافي نيست كه در آن روزگار جز يك نفر كسي ديگر در حال ركوع زكات نداده است و اگر نام آن شخص به صراحت در قران كريم ذكر مي‌شد نام و قضيلتش را حذف مي‌كردند. اين رمز و رموز ديگري را كه از قرآن برايت گفتم به اين جهت به صورت رمز در قرآن كريم آمده است كه تحريف گران از آن بي خبر بمانند و اين حقايق به دست تو و امثال تو برسد».[7]

اگر مراد از جمله « والذين آمنوا …. » علي (ع) است چرا خداوند متعال به صورت جمع بيان فرموده است؟

1- جهت ترغيب مردم

زمخشري، يكي از مفسران بزرگ اهل سنت در پاسخ اين پرسش نوشته است:

«اين آيه در شأن علي (ع) نازل شده و سر اين كه لفظ جمع در آيه آمده است. با اين كه اشاره به يك فرد دارد براي آن است كه مردم را به چنين كاري ترغيب كند. و بيان كند كه بر مؤمنان لازم است كه بر خير و نيكي به تهي‌دستان كوشا باشند؛ بهطوري كه حتي به انداز‌ه يك نماز آن را تأخير نيندازند.»[8]

2- متعارف بودن جمع در فرد

شهيد مطهري نوشته است:

«اين سبك سخن كه يك كه يك حادثه شخصي مربوط به فرد معين به لفظ جمع بيان شود در قرآن كريم بي نظير نيست، مثلاً مي‌فرمايد:

«يقولون لئن رجعنا الي المدينة‌ ليخرجن الاغر منها الاذل»[9]

«مي‌گوينتد اگر به مدينه برگشتيم، عزيزتر خوارتر را بيرون مي‌كند.»

قرآن كريم در اين آيه به داستان واقع شده‌اي اشاره مي‌كند و مي‌فرمايد: «مي‌گويند . . . با اين كه ، گويند، يك نفرد «عبداله بن ابي» بيش نبوده است. كه اين كه در عرف امروزه ما نيز اين مطلب متداول است، مي‌گوييم: مي‌گويند چنين و چنان: با اينكه گويند، يك نفر بيش نيست.»[10]

3- پاسخ صاحب المراجعات

مرحوم كاشف العظا نوشته است:

«نرد من نكته تطيف قوي است و آن اينكه …. بدگويان علي (ع) دشمنان بني‌هاشم و ساير منافقان و حودان و كساني كه مي‌خواستند خودشان جلو بيفتند، طاقت آنرا نداشتند كه اين واقعيت را با صيغه مفرد بشوند: چرا كه در اين صورت هيچ براي مشتبه ساختن حقيقت و محلي براي گمراه كردن مردم، جود نداشت و در اين حال، به سبب مأيوس شدن آنان از خواسته خود، ممكن بود از ناحيه آنان وضعي به وجود آيد كه عواقب آن موجب وحشت بر اسلام شود. بنابراين، با اين كه مراد يكنفر بود و بايد با صيغه مفرد آورده مي‌شد با صيغه جمع‌آورده ضد تا از اين وضع پيشگيري شود، آن گاه خصوص و تصريحات ديگري پي در پي با عادات مختلف و در مقامات متعدد، (از طرف آن حرضت)صادر شده تا امر ولايت را بين آنان به تدريج پخش نمايد. تا اينكه خداوند دين را كامل كرد و نعمت را تمام فرمود»

در كتاب غايه المرام به نقل از ابوذر آمده است كه علي (ع) در روز شورا به اين آيه استدلال كرده است. آن حضرت در برابر سعد بن ابي وقاص، عثمان، عبدالرحمان ابن عوف و طلحه و زبير، آنان را به خدا سوگند داد و فرمود:

«آيا در ميان شما كسي هست كه در حال ركوع زكات داده باشد، و درباره او اين آيه ولايت نازل شده باشد؟ همه گفتند: نه! »[11]

حضرت امير (ع) در ابتداي غصب خلافت، در ضمن احتياج خود با ابوبكر در آيه ولايت استدلال و احتياج كردند و نفرمودند:

«تو را به خدا سوگند مي‎دهم كه آيا در قضيه زكات انگشتري، ولايت از جانب خدا، همراه با ولايت پيامبري براي تو جعل شد يا براي من؟ گفت: بلكه براي تو.»[12]

امام علي (ع) فرمود، از رسول‌خدا (ص) شنيدم كه مي‌فرمود:

«من و علي دو پدر براي امتيم، و حق ما بر آنان بزرگتر است از حق پدر و مادرشان. اگر ما را اطاعت كنند آنان را از آتش نجات مي‎دهيم و به خانه آرامش رهنمون مي‌گرديم . . . »[13]

 

[1] سوره مائده (5) آية 55

[2] منظور از ولاء اثباتي عام، دوستي و محبت همة مؤمنان نسبت به يكديگر است.

[3] ولادها و ولايت‌ها، ص 30.

[4] ر.ك: الميزان في تفسير القرآن، ج6، ص8؛ التبيان، شيخ طوسي، ج3، ص 561؛ البرهان في تفسير القران، ج1، ص479؛ تفسير الكبير، فخررازي، ج 12 ، ص 26؛ الكشاف، زمخشري، ج1، ص 649؛ در املمنشور، ج2، ص 293؛ الغدير، علوم اميني، ج 1، ص 27 ، 101، شواهد التنزيل، حسكاني،ج1، ص 178؛ جامع البيان، ابن جرير طبري، ج 6، ص 165؛ 24 حديث از طريق اهل سنت و 18 حديث از طريق شيعه نقل شده است. (ولايت در قرآن كريم، ص 60- پاورقي)

 

فهرست مطالب

شرح

مقدمه

موضع رسول اكرم (ص) در مورد آينده

الف- مسأله اول

ب- مسأله دوم

ولايت امام علي (ع) در قرآن كريم (1)

آيه تبليغ

شأن نزول آيه

مراد از مولي

ولايت امام علي (ع) در قرآن كريم(2)

آيه اكمال

مراد از اليوم چه روزي است؟

الف- نظر زمخشري

ب- عده‌اي گفته‌اند مراد از «اليوم» روز فتح مكه‌است!

ب: روز عرفه

ت: مراد از «اليوم» روز عيد غدير خم است.

شأن نزول آيه

شواهد و قرائن موجود در آيه

آخرين سخن

فهرست منابع

 

 

توجه داشته باشید: درصورتی که شما صاحب اثر این فایل می باشید یا به هر دلیلی نسبت به فایل تحقیقاتی مذکور در این پست مالکیت معنوی دارید و درخواست حذف آن را دارید، در واتس آپ به شماره 09100636002 پیام دهید تا ظرف 24 ساعت نسبت به حذف فایل از روی سایت دانشجوسرا اقدام شود. در صورت تمایل و درخواست، دو مقاله به صورت رایگان (به نام پژوهشگر و دانشجو) در مجلات علمی معتبر پذیرش شده و چاپ می گردد. ((حفظ حقوق معنوی صاحب اثر در اولویت فعالیت سایت دانشجوسرا می باشد))


مبلغ واقعی 18,000 تومان    50% تخفیف    مبلغ قابل پرداخت 9,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

دیدگاه های کاربران (0)

تهران.کارگر.کوچه درخشان. خیابان شهید مهرداد روانمهر.پلاک152.طبقه دوم

بانک جامع و کامل مقالات و پایان نامه های رشته حقوق و علوم سیاسی و دیگر رشته های دانشگاهی

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما